Singularity

Singularity - ako dopadla, čím prekvapila a čím sklamala hra oznámená ešte v roku 2008?

PC
pridal life28 29.6.2010 o 18:15 pod používateľské recenzie

8.5


Obdobie druhej svetovej vojny. Obdobie okupácie, Nemcov, Rusov, obdobie koncentrákov, a samozrejme, obdobie experimentov. Experimenty sú často hlavnou témou činnosti povojnovej vedy, keď bolo dostatok testovacích subjektov, a núdza nebola ani o kradnuté zdroje. Čo my sa ešte prostredníctvom hier nedozvieme o experimentoch, tajných, a často nevydarených? Pred niekoľkými rokmi nám hra ÜberSoldier priniesla do boja s nacistami pokusy, ktorým výsledkom bol supervojak, schopný cestovať časom, a využívať ho vo svoj prospech. Námetom sa zaoberali aj samotní tvorcovia recenzovanej hry - Raven Software. Ich predchádzajúci projekt Wolfenstein ukázal temnú tvár tretej ríše, ich plány s energiou a alternatívnym svetom. Nový počin Raven Software sa uberá podobným trendom, a výsledkom ovocného mixu herných inšpirantov je Singularity.

Singularity

Singularity nie je len bezduchý názov, ako by si niektorí mohli myslieť. Singularity, to je pomenovanie pre katastrofu, ktorá sa na začiatku 60-tych rokov udiala na ruskom ostrove Katorga-12, kde počas studenej vojny vedci pracovali s prvkom E-99 (Einsteinium, metalicko-syntetický prvok, značka v periodickej tabuľke prvkov Es a protónové číslo 99). Cieľom výskumu bol časový manipulátor, no po explózii ruská vláda ostrov vymazala z mapy sveta, a na ochranu nasadila vojakov. Pilot Air Force, Nate Renko, je v roku 2010 vyslaný zistiť, aké následky má emitujúca radiácia. Vrtuľník nešťastne pristane, a vy sa ocitáte na ostrove, plnom zmutovanej fauny a flóry, a samozrejme ruských vojakov. Niekoľko zvratných udalostí vás prinúti spolupracovať s Victorom Barisovom, vedcom, ktorý na časostroji pracoval, a spoločne zastaviť Nikolaia Demicheva, ktorý chce projekt znovu reštartovať, čo by malo katastrofálne následky pre celý svet. Poviete si, že rozprávka? Možno, ale nie pre deti.

Príbehová línia je nad všetky očakávania skvelá, a celý gameplay sa dá prirovnať ku hybridu Bioshocku a Half-Life. Nechýba štipka Wolfensteina, a štipka Timeshift. Ihneď vás napadne skvelá kombinácia pri prečítaní zvučných značiek, no realita je taká, že Singularity si robí značku sama. Všetky spomenuté hry sú žánrovo FPS, a každá ponúka niečo, čo Singularity spája do nevídanej, a hlavne neočakávanej kombinácie. Štúdio, dirigované Activisionom už má za sebou aj Quake 4, čo sa odrazilo na hororových momentoch v hre. Na začiatku, keď máte v ruke len pištoľku, bude takýchto momentov dosť. Mutanti sa dokážu objaviť v sekunde za vami, a často vám podskočí srdce. No keď sa vybavíte arzenálom zbraní, poviete si, že už vás nič neprekvapí. Opak je pravdou, a teda podobne ako v Quake, pri poriadnej nočnej atmosfére, keď vám do xichtu svieti len monitor a kontrolky klávesnice, čakajte naľakanie na každom rohu, a garantujem vám, že vás vyplašia aj vrany.

Hra sa ale netvári byť hororom ako z knihy, jej krása je v geniálnom spojení hororu a akcie. Prestrelky na otvorených priestranstvách striedajú dlhé pochody v tmavých, slizkých a zhrdzavených útrobách starého komplexu. Továrne, sklady, laboratóriá, strojovne, loď alebo kanalizácie bývajú prerastené hnusnou rastlinou, na ktorej sa odrazila mutácia. Pohybovať sa budete aj na plošinách, dvoroch, alebo mostoch, no tieto bývajú preplnené vojakmi, poprípade mutantmi. Často narazíte na miesta, kde si megamutant narobil z vojakov špíz, a povešal ich ako bielizeň. Naozaj pekný pohľad, aspoň budete vedieť, že skončíte napichnutý na špáradle, a nie ako mäso do guláša.

Hlavné stresy budú spôsobovať práve mutanti, pretože manipulácie s časom sa prejavili na ich schopnostiach, sú rýchlejší, a dokážu sa teleportovať na krátke vzdialenosti. Skvelé momenty na psychiku sú práve tie, keď ste v uzavretej miestosti s jedným mutantom, ktorý sa práve pred vami rozplynul. Vtedy vám nepomôže ani úkryt do kúta, pretože niekoľko sekundové čakanie, kde sa mutant objaví, zavŕšite búchanim hlavy o stenu, prečo ste sa sakra nepozerali hore. Horšie je, keď je v miestnosti 10 mutantov. Nepriateľov je v hre pekný tucet, a okrem klasických, či obrnených vojakov dostanete nádielku chodiacich mŕtvol, trollov alebo väčších kreatúr, ktorých štípe asi len zásah granátometom. Ak ste nehrali Lost Planet 2, možno vám to vynahradí jeden mega boss.

Nepriatelia sú v hre urobený skvele, majú vkusnú AI, no skvelé sú aj ich reakcie. Vojaci, ktorí stoja blízko výbuchu sa zľaknú, trocha ich to vyvedie z rovnováhy a bežia sa spamätať do úkrytu. Jeden druh chodiacich mŕtvol reaguje len na zvuk, takže hra zase zmení gameplay, a vy musíte ísť len potichu. Čo je ale super, je model reakcie na zásahy, a konečnej smrti. Vojak postrelený do nohy sa nejaký ten meter ešte trmáca, nakoniec sa s bolesťami postaví a snaží sa ukryť. Horšie je, keď mu postrelíte nejakú tú končatinu, vtedy proste vykrváca. Rátajte s tým, že končatiny a hlavy budú lietať často, teda, ak chcete šetriť nábojmi, ktorých je mimochodom v hre dostatok. Detailmi oplýva aj ich smrť, keď sa na zemi už len kúsok poplazia, ešte chytia pár nervov a koniec. To neplatí pri chodiacich mŕtvolách, im nevadí ani odstrelená ruka, ani odstrelené nohy, a ich údery z podlahy vedia pekne bolieť. Našťastie, hra má kopu spôsobov, ako sa ich zbaviť.

Ako v každej poriadnej FPS je to zbraňový arzenál. Pištoľ zahodíte snáď už po prvej misii, a určite si obľúbite samopal alebo brokovnicu. No k nim môžete prirátať ďalšie kúsky, ako napríklad sniperku, granátomet, nail gun či rotačník. Každá zo zbraní má svoje využitie, a vymeniť si ich môžete v špeciálnych skrinkách, môžete totiž mať pri sebe len dve. Čo si hra zobrala z Bioshocku? Práve upgradmi zbraní a vlastne celej postavy, čím získava prvky RPG. V skrinkách si môžete vylepšiť každú zo zbraní, či už to bude lepšie mierenie, väčší zásobník, alebo silnejšie strely. Tieto si vylepšujete pomocou nájdených kufríkov. Okrem týchto zbraní občas natrafíte aj na špeciálne, ktoré buď budete práve používať, alebo ich musíte odhodiť. Špecialitkou je Seeker. Puška, s ktorou máte možnosť ovládať strelu. Podobne, ako vo Wanted Weapons of Fate, len tu to je oveľa krajšie a efektnejšie. Strelu namierite, čo vám myška na stole dovolí, takže jej neunikne ani vojak so štítom. A keďže náboje sú výbušné, čakajte už len explodujúce hlavy.

Zbraň síce dokáže spomaliť čas, ale ho nedokáže ovládať. A vlastne hra nie je o zbraniach, na boxarte hry totiž nájdete TMD (Time Manipulation Device) - najväčší objav vedy roku 1955. Práve používanie TMD dáva hre úplne iný nádych, a to nie len pri skúmaní komplexu, ale aj v boji. TMD má toľko funkcií, že ani toľko klávesov nemáte. Ale toto je tak šikovne vyriešené, že na používanie 8 funkcií prístroja na ruke budete potrebovať len 4 klávesy. Rovnako ako aj zbrane, aj TMD sa dá upgradovať, no v inom automate, v ktorom sa mimochodom upgradujú aj vlastnosti a perky pre hrdinu. Za vyzbieranú technológiu E99 sa vylepšuje stamina, zdravie, mierenie, alebo obrana proti melee či strelám. Na TMD sa však vylepšuje niečo iné, a to vďaka nájdeným blueprint dokumentom.

Najskôr si TMD opíšeme v boji. Takmer nikdy nie je možné použiť samotné TMD, je to len doplnenie sily zbraní, ale ako obranný prostriedok je TMD ideálne. Medzi prvými možnosťami je Age Revert, funkcia dokáže zostarnúť čo omladnúť predmet, čo v praxi neznamená, že vojakov premeníte na batoľatá, ale že sa môžu rozpadnúť na kostru. V boji určite využijete aj Reversion, ktorý premení vojaka na mutanta, a viete akí sú mutanti, žerú všetko naokolo, takže ďalších vojakov zožerie ich kamarát. Nepriatelia sa tiež dajú spomaliť vo vzduchu, a tlaková energetická vlna ich zase odhodí, či rozpráši niekoľko naraz. Na obranu a zároveň pomôcka pri prekonávaní točiacich sa vrtúľ slúži Deadlock. Ten sa nabije a po vystrelení vytvorí energetickú guľu, ktorá spomalí v čase všetko, čo je v nej. tu podobne ako v hre Timeshift napálite do nepriateľov dávku, a po rozplynutí Deadlocku už len sledujete ako padajú k zemi. Čo som si všimol je fakt, že v tejto spomaľovacej guli nie je spomalená kvapkajúca voda, ani para. Grafických chýb je tu viac, no o tých neskôr.

 

Vyššie boli spomenuté princípy Half-Life. Čo by to tu robilo, keby v Singularity nebol prístroj na manipuláciu s objektmi? Podobne ako Gravity gun v Half-Life dokáže TMD Gravity hand pritiahnuť a vystreliť objekty, čo sa hodí na zachytávanie nepriateľských rakiet, zobratie horľavých sudov, či dusíkových bômb, ktoré nepriateľov v dosahu zamrazia. Tieto predmety ale nie je možné zobrať si do výťahu, páčila sa mi totiž jedna tlaková nádrž. Vďaka funkcii sa dostanete na vyvýšené miesta, jednoduchým prenesením debny. Prebraté sú aj niektoré logické prvky, napríklad pootvorené garážové vráta, cez ktoré sa nedá prepchať. Riešením je debna, ktorú musíte najskôr zostarnúť, tá sa takmer rozpadne, strčíte ju pod vráta, opäť jej navrátite objem, a tá vráta vytlačí hore.

Prinavrátiť vek budete môcť niekoľkým objektom, napríklad opraviť rozpadnuté schodisko, obnoviť elektrické obvody, ktorými si otvoríte dvere, alebo naopak, rozbiť rozvodnú skrinku, ktorej káble zabijú prúdom všetko, čo stojí v blízkej vode. Neskôr narazíte aj na megakonštrukcie, ktorým bude treba prinavrátiť vek, no na opravenie takej lode, alebo mosta budete potrebovať energiu priamo z generátora. Len samotné zapnutie generátora vás preženie po polke komplexu, takže misie nie sú také nudné. Takmer nikdy sa nestane, že nebudete vedieť kadiaľ ísť, no na zistenie smeru slúži ďalšia funkcia TMD, ktorá nie len že ukáže smer vo forme stôp, ale odhalí neviditeľných mutantov. O funkciách TMD sa dozvedáme v testovacích komorách, alebo prostredníctvom krátkych filmov.

Počas príbehu sa nám naskytnú nečakané situácie, a to hra medzi dvoma časovými dimenziami - rokom 1955 a rokom 2010. Občas sa totiž uvoľní energia, ktorá vás prenesie do minulosti, takže budete svedkami situácie, keď komplex začali uzatvárať vojaci. Panika, strach, streľba a vy. Okrem nečakaných časových posunov budete vstupovať aj do malých - vytvorených portálov, vďaka ktorým vykonáte dôležité rozhodnutia v minulosti.

"You can´t change past"

Je jeden z odkazov, ktoré si môžete odkrývať na stenách. O situácii v laboratóriách budete informovaný vďaka nahrávkam a zápiskom, ktoré zanechali vedci. Nájdete aj miesta, kde sa vám priamo pred očami bude ukazovať minulosť, krik a utekajúci doktori. Nahrávky budú niekedy aj zničené, rovnako ako aj debny s muníciou, lekárničkami, či E99 Tech. Tieto stačí vďaka Time Manipulation Device obnoviť, a korisť si jednoducho vyzdvihnúť. Áno, hra využíva systém lekárničiek, čo je na dnešnú dobu autohealov super. To bol zámer autorov, viac preskúmať okolie, a hľadať stimpaky na okamžitú obnovu zdravia, a lekárničky, ktoré použijete podľa potreby. Síce v hre nie je autoheal, ale je tam citeľný autoaim. Všimnúť si to môžete okamžite po namierení, potom sa efekt stratí. Konzoloidný trend sa proste nepoprie.

Celková technická stránka hry je plná drobných chýb, ale žiadna nie je rušivá. Určite si ale všimnete, že výbušný sud, pri ktorom exploduje granát sa ani nepohne, alebo že postavy sa pri rozhovore na vás nepozerajú. A toto by mali byť základné veci v dnešnej dobe. Drzosťou sa dá nazvať aj skutočnosť, že hrdinovi nijako nevadí oheň, a marshmallow si môžete opekať priamo pred prúdom horiaceho plynu. Aby som len nekydal na nedotiahnuté chyby, môžem oponovať tým, že vám z dusíkových bômb môže zamrznúť výhľad, čo je dosť nepríjemné.

Autori si na niektorých detailoch záležať nedali, na iných zase áno. Efekty sú naozaj prekvapivé, no každý z nich má svoju tmavú a svetlú stránku. To, že kamera pri vynorení z vody ešte nejakú tu chvíľu odteká je pekné, no keď sa postavíte pred tryskajúcu, či kvapkajúcu vodu, už sa nič nedeje. Efektné sú aj rozžeravené a uhasínajúce guľky po strelách, no rovnakú textúru nájdete aj na oblečení alebo na koži. Hra ponúka aj pekné vychytávky, okrem tých dôležitých, akou je hratie v plynovej maske, aj tie menej dôležité, napríklad sa môžete pohrať s glóbusom, alebo zacinkať si s telefónom a písacím strojom. Čo ma zarazilo, je pomalé načítavanie textúr, a to rádovo v sekundách. Všetko som skúšal vyladiť cez ovládače, no nič nepomohlo, a tam som aj zistil, že hra využíva 2x anialiasing, čo sa v hre samotnej nedá zmeniť pre chudobné nastavenia. Mne bežala hra približne na 80 FPS, no keď som ju nastavil v grafických ovládačoch na maximum, cítil som brutálny pokles na menej ako 30 FPS, a to už som nechcel hrať. Chválim autorov za to, že takú skvelú grafiku vo svojskom štýle dokázali Unreal Engine zoptimalizovať natoľko, že si ju zahrajú majitelia menej výkonného železa. Zarazila ma aj nemožnosť zapnúť titulky, nie že by som ich potreboval, ale pre drvivú väčšinu to môže byť problém.

Po krátkej kampani si určite nenechajte ujsť skvelý a atmosférický multiplayer. Ak ste hrali Left 4 dead, viete, o čom hovorím. Hrať totiž môžete za dve strany - vojaka, za ktorého hráte FPS. na druhej strane sú kreatúry, za ktorých hráte hru v TPS, čiže akoby ste mali dve hry v jednej. pri FPS hre prevládajú zbrane, no v hre za mutantov máte väčšiu voľnosť pohybu, a k dispozícii účinné melee útoky. Triedy sú rozdelené tak, že každý si príde na svoje. V tábore vojakov je ťažký vojak s guľometom, teleportujúci sa vojak alebo medik. V tábore mutantov zase od malého chrobáčika, ktorý lezie po akomkoľvek povrchu, podobne ako Alien z AVP, až po veľkú príšeru, schopnú vystreľovať jed. Pred každým zápasom si vyberiete triedu, zbraň a perk, ktorý sa hodí najviac, napríklad výdrž, alebo silnejšie strely. Multiplayer je naozaj zábavný, rýchly a ponúka mnoho možností.

Raven Sofware už majú čo to za sebou, a ich Singularity prekvapilo v každom ohľade. nie je to len bezduchý áčkový titul, ale je to hra, ktorá vás pohltí do príbehu, vystrieda akciu s napínavými a strašidelnými momentmi, a všetko zažijete v priestorovom zvuku. Hra mi na medium obtiažnosti síce zabrala len 6 hodín, ale predlžujú ju 3 rôzne konce a multiplayer.

Plusy: - TMD a funkcie

            - akciu strieda strach

            - skvelá grafika so skvelou optimalizáciou

            - pútavý príbeh a skriptované momenty

            - kvalitný multiplayer

 

Mínusy: - logické bugy

               - slabé options menu

               - žiadne titulky

Ty sa tiež nevykukuj, lebo dopadneš ako tvoj kamarát
Možno sú slepí, ale nie hluchí
Hnusák č. 1
Hnusákov foter

napísal life28 29.6.2010



Páči sa mi!

8.5
SINGULARITY

PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Activision / Raven
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 25.6. 2010
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 3]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Dolby vision (1)
Zdravím, chcem sa opýtať na nejaké riešenie ohľado...
|Android smartphone do 200-250 ... (4)
Zdravím vás. Vedel by niekto poradiť budget telefó...
|Wifi a ethernet (9)
Ahojte, Mám problém s pripojením pc na net. Vše...
|Dragons dogma ii cz/sk forum (1)
https://steamcommunity.com/app/2054970/discussions...
|Ms windows cd key (34)
Zdravim. Pozeral som cdkeys, ale maju cenu nieco n...
|Svet, ukrajina, vojny ... (18431)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk