Evolúcia Transport Tycoonu

Za šestnásťročným vývojom Transport Tycoonu stojí obrovská snaha a množstvo úplne odlišných ľudí, ale všetci mali rovnaké záujmy... Vďaka nim hra neupadla do zabudnutia a dokonca sa podstatne vylepšila.

PC
pridal Drury 31.10.2010 o 20:29 pod používateľské články

 Za šestnásťročným vývojom Transport Tycoonu stojí obrovská snaha a množstvo úplne odlišných ľudí, ale všetci mali rovnaké záujmy... Vďaka nim hra neupadla do zabudnutia a dokonca sa podstatne vylepšila.

Transport Tycoon (1994)

 

Screenshot

 
Kde bolo tam bolo, bol raz jeden Škót menom Chris Sawyer. Bol to skúsený programátor - hry robil už od skorých osemdesiatych rokov na vtedajšie vražedné mašiny s futuristickými pomenovaniami. Bol by som mohol hovoriť o jeho bájnych dobrodružstvách na Memotechu a Amige, ale o tom moja rozprávka nie je. Totiž, neskôr v deväťdesiatych rokoch sa mu v hlave usalašil nápad - čo tak vytvoriť simuláciu výstavby dopravného impéria v arkádovom štýle? No, deti, bol to nápad predtým nevídaný. I spojil svoju chrabrosť a presvedčovacie schopnosti na vytvorenie malej skupinky, v ktorej sa náchadzal hudobník John Broomhall a grafik Simon Foster. V roku 1994 sa Sawyerovie nápad zmenil na skutočnosť. Herné ošiale sa síce v tej dobe nekonali žiadne, ale žeby hra nezožala žiaden úspech sa povedať nedá. Ale ako tak Sawyer hral, zdalo sa mu, že mu v tej hre niečo chýba. Tak v roku 1995 vydal... Expanziu World Editor. Do hry okrem možnosti vytvoriť si vlastnú mapu priniesol aj novú oblasť - Mars, na ktorom sa preváža kyslík a iné zvláštne veci potrebné na prežitie kolónie. Avšak, Sawyer už vopred vedel, že hra potrebuje radikálnu zmenu. Novú grafiku, nové možnosti. A tak sa stalo, že v ešte v tom roku vytvoril nasledovníka Transport Tycoonu, ktorý ho, rovako ako aj World Editor, nekompromisne zatienil. A nielen to - vydláždil aj cestu pre 16-ročný maratón k dokonalosti.


Transport Tycoon Deluxe (1995)

 

Screenshot


Chris Sawyer mal síce hlavu na skvelé nápady, ale očividne mal mizivú schopnosť vymýšľať nové názvy. Avšak, v tom slovíčku "deluxe" sa predsa len skrýva oveľa viac, než by sa na prvý pohľad zdalo. Hneď úvodné menu hry vyzerá inak - vidno, že sa vylepšila grafika, a inak sa na pozadí mihá maglev ktorý sa v pôvodnom Transport Tycoone nenachádza. Ale najočividnejšia zmena je, že celá úvodná obrazovka má tropický ráz. Totiž, do hry pribudli tri nové oblasti - subarktická krajina, subtropická krajina a Toyland. Mars sa, prekvapivo, nenachádza. Po hlbšom preskúmaní sa zdá, že hra je obohatená takmer v každom smere - viac vozidiel, viac možností, lepšia grafika... Ale najväčšie zmeny sú oblasti. V subarktickej oblasti je sneh na horách, preváža sa tam drevo do papierne, z papierne do tlačiarne. Okrem toho, treba tam vyrábať jedlo, bez ktorého mestá nerastú. A ako menší dodatok, sú tam bane na zlato z ktorých sa cenný tovar preváža v obrnených vozidlách do bánk. V subtropickej oblasti je najcennejší tovar drevo - dokonca cennejší než diamanty, ktoré sa rovnako ako v subarktickej oblasti vozia do bánk. Okrem toho je tam púšť, v ktorej mestá vyžadujú vodu z púštnych zdrojov. A Toyland sa nesie v duchu Marsu - tovary su nanajvýš nezvyčajné. Napríklad bubliny a kola sa vozia do továrne na malinovku, ktorá sa dováža do miest. Cukor a karamel sa ťažia v baniach, z ktorých sa spolu s cukrovou vatou ktorá rastie v lese vozia do továrne na cukrovinky... Budovy v mestách sú postavené z kociek alebo predškoláckych potrieb. Vozidlá majú oči a klaunské nosy, vydávajú smiešne zvuky. Tento zážitok síce bol aj v Transport Tycoone, ale to ste museli pred hraním užiť zakázané látky.

Chris sa rozhodol vytvoriť nového nasledovníka tejto sľubnej série, ale potom prišiel sled udalostí ktorý celý plán zruinoval (aspoň podľa môjho názoru). Ono totiž, on si s tým svojím A-Teamom vyšiel niekam do Disneylandu, či do ktorého Zapadákova, a dostal nový nápad. Engine už začínal pripomínať stavbu húsenkovej dráhy, tak prečo nespraviť simulátor zábavného parku v štýle Transport Tycoonu? Vydaním RollerCoaster Tycoonu v roku 1999 sa Sawyer od Transport Tycoonu na dlhé roky odlúčil. Ale kto by čakal, že sa Transport Tycoon o svoj vývoj postará sám.

 

TTDPatch (1999)

A tu sa začína príbeh druhého farmárskeho chlapca, menom Josef Drexler. Kto je to? Skade je? Prečo sa začal montovať do Sawyerovho džobu? Nikto nevie. Ale on to začal, on za to môže. Svetu, presnejšie malej sprisahaneckej komunite Transport Tycoonu, ukázal svoje diabolské dielo; pôvodný Transport Tycoon Deluxe, ibaže s prídavkom... No, v podstate takmer ničoho, ak nerátame cheaty. Avšak, Drexler aj napriek tomu pokračoval. V ďalšej verzii TTDPatchu pridal možnosť postaviť vlak so 126 vagónmi a pre-signály (ktoré sa používali ďalších 10 rokov, kým ich nevytlačili PBS). Malé zmeny, ale boli to len prvé krôčiky. 

Do konca roka 1999 sa stal TTDPatch povinnou výbavou každého hráča TTD. Verzie veselo pribúdali jedna za druhou... V roku 2001 vydal TTDPatch pod licenciou GPL, čo znamená, že do vývoja sa mohol z právneho hľadiska zapojiť ktokoľvek. Josef bol ale stále hlavným šéfom a všetky zmeny išli cez neho. Nato nastal rozmach rôznych vývojárskych nástrojov, zväčša čo sa týkalo NewGRF - čiže nových grafických súborov, ktoré vedeli meniť grafický vzhľad objektov a základné parametre ako napríklad kapacita vlaku, rýchlosť, výkon a podobne... Avšak, ich inštalácia bola dlhý a náročný proces. Bolo treba najprv stiahnuť .grf súbor (ktoré boli navyše porozhadzované kade-tade po internete), potom ho umiestniť do priečinka TTDPatchu, potom použiť editovacie programy na manuálne vpísanie rôznych adries priamo do súboru, potom si bolo treba vybrať vozidlo s podobným tvarom ako má grafika a zameniť ich ID čísla. Potom bolo treba vytvoriť súbor newgrf.txt v zložke TTDPatchu a napísať doň adresu grafiky. A nakoniec bolo treba nájsť ttdpatch.cfg a zameniť v ňom riadky prepínačov novej grafiky. A keď sa vám grafika prestala páčiť a chceli hrať s inou, bolo zase treba všetky zväzky prerušiť a napasovať inú grafiku... Bol to dosť hrubý spôsob.

Do roku 2005 pridal Drexler a jeho banda fanúšikov do TTDPatchu vymožeností do aleluja - stavanie ľubovoľných objektov na kopcoch, realistická akcelerácia, väčšie stanice, trolejové vedenie pre elektrické vlaky, rieky, vyššie a dlhšie mosty, električky... Ale potom zmizol a nechal ľudí nech sa starajú. Avšak, v tom čase sa diali iné veci...

Chris Sawyer´s Locomotion (2004)

Screenshot 

Po vydaní RollerCoaster Tycoonu 2 si náš ujo Sawyer všimol TTDPatch, a naplánoval odvetu. Plán mu ale nevyšiel, keďže hru viac-menej odflákol, a aby mal ešte menej roboty tak použil engine z RCT. Ale istý potenciál napraviť čo Chris dobabral by tam aj bol, len sa všetci boja strkať prsty do kódu - časy sa menia, hry sa berú seriózne a drzé masakrovanie kódu ako v TTDPatchi sa už nedá. Ale z fanúšikovskej strany vyšli napriek tomu tisíce nových grafík.

OpenTTD (2004)

Poznáte ScummVM či µTorrent? A viete kto je ich autorom? Náš ďalší švárny mládenec - Švéd Ludvig Strigeus. On totiž v roku 2004 prepísal kód TTD z Assembleru do C - čo neznie veľmi významne, ale bol to veľký skok. Totiž C sa v súčastnosti učí na školách. To znamená, že každý, kto skončí stredoškolské vzdelanie môže teoreticky poháňať vývoj TTD. Na začiatku sa vývoju OTTD venovalo len málo ľudí v porovnaní s TTDPatchom, ktorý prosperoval. Ale fungovali ako dobre premazaný stroj a hltali vymoženosti Patchu rýchlosťou dovtedy nevídanou. V roku 2007 sa už viedli diskusie či je lepší TTDP alebo OTTD. Tento súboj, ako inak, vyhral OTTD. Potom, čo sa prestal TTDPatch vyvíjať, prešli vývojári do tímu OpenTTD.

Screenshot

Čo sa týka nešťastníkov NewGRF, došlo priam k revolučným skokom - inštalácia sa veľmi zjednodušila. V hre sa objavila služba BaNaNaS - niečo ako Steam na sťahovanie modov. Tam si priamo z hlavného menu hry stiahnete grafiku, potom si ju z hlavného menu nahádžete do grafického profilu, ktoré sa dajú meniť. Okrem toho, NewGRF už nemení len grafický vzhľad vozidiel, vie ich pridávať, znižovať ich počet, všetky parametre vrátane ich dĺžky... Dokonca niektoré sety vyžadujú špeciálne konfigurácie vlakov, napríklad v North American Renewal Set treba za každým starším nákladným vlakom postaviť brzdiaci vagón, ultrarýchle vlaky musia byť dokonale aerodynamické a podobne... Priemysel už nie je limitovaný iba na pôvodných pár slotov, už sa dá na jednej mape hrať s kompletným reťazcom 30-tich druhov priemyslu zo špeciálnymi požiadavkami. Cez BaNaNaS sa dajú stiahnuť aj nové mapy a AI protivníci. OpenTTD donedávna vyžadovalo originálnu grafiku z TTD, teraz už má nakreslenú vlastnú grafiku OpenGFX, vlastné zvuky OpenSFX a vlastnú hudbu OpenMSX (všetky sa dajú stiahnuť z BaNaNaS), vďaka ktorým už netreba z pôvodného TTD vôbec nič. Avšak mne stále vyhovuje pôvodná TTD grafika. 

OpenTTD je jediná hra ktorá túto šestnásťročnú čistku prežila a stále sa vyvíja. Kedy skončí? To neviem. Čo príde v budúcnosti? Netuším. Chris Sawyer po vydaní RCT3 odišiel a nikdy sa neozval. Simon Foster pred pár mesiacmi šomral na OpenTTD, vraj mu ľudia neprejavujú dostatočnú vďaku za grafiku. John Broomhall pravdepodobne robí nejakú indie hudbu, ako tak poznám autorov soundtrackov mnohých iných hier. Josef Drexler odišiel rovnako rýchlo ako prišiel. Ludvig Strigeus už nejaví záujem o vec. Neustále prichádzajú noví ľudia javiaci záujem vyvíjať hru... A neustále odchádzajú. Kolotoč sa ešte stále točí a odmieta spomaliť. 

Vymoženosti TTDPatchu

Vymoženosti OpenTTD (porovnanie z TTDPatchom)

Inak, spomeňte si na Ludviga a OpenTTD keď budete najbližšie sťahovať nejakú hru inde ako zo Steamu ;-)


napísal Drury 31.10.2010



Páči sa mi!

EVOLÚCIA TRANSPORT TYCOONU

Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 3]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Dolby vision (1)
Zdravím, chcem sa opýtať na nejaké riešenie ohľado...
|Android smartphone do 200-250 ... (4)
Zdravím vás. Vedel by niekto poradiť budget telefó...
|Wifi a ethernet (9)
Ahojte, Mám problém s pripojením pc na net. Vše...
|Dragons dogma ii cz/sk forum (1)
https://steamcommunity.com/app/2054970/discussions...
|Ms windows cd key (34)
Zdravim. Pozeral som cdkeys, ale maju cenu nieco n...
|Svet, ukrajina, vojny ... (18491)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk