PRIHLÁS

Quake 4

Používateľská recenzia

PC
pridal mcross 16.12.2005 o 21:11 pod recenzie

7.8


Nikdy som sa nepovažoval za fanúšika hier Quake. Iste, vedel som o nich, no nijako ma nelákali, zdali sa mi príliš tuctové a neskôr aj zastarané. Hovorím o čase, keď hernému svetu kraľovali hry ako Half-Life alebo NFS 4 a tie už mali nové a príjemnejšie grafické spracovanie. No potom id vydalo hru Quake III Arena a na túto hru, ktorá predstavovala môj prvý kontakt s multiplayerom, mám dodnes neuveriteľné zážitky. Dynamické, častokrát až chaotické boje, primerane brutálne a v úchvatnej grafike, ma pripútali k monitoru na dlhé hodiny a môj postoj k sérii Quake sa razom zmenil. Quake III disponoval okrem iného aj kvalitným enginom, ktorý niesol meno hry a dnes sa stal už legendou. Na tomto ľahko upraviteľnom engine sa zrodilo mnoho hier, za všetky stačí spomenúť Call of Duty. Postupne sa však Quake III Arena stratil v záplave rôznych Unrealov a Counter Striku a ani id Soft sa veľmi o Quaka nestarali. Mali totiž plné ruky práce na reinkarnácii Dooma a plné ústa skromných prehlásení. Na kvalitu tretieho Dooma má každý svoj názor, ale jedno mu uprieť nemôžeme. Doom 3 engine je určite jedným najlepších – minimálne po stránke hernej fyziky, grafiky a modovateľnosti a znovu potvrdil, že technicky je id stále o krok vpredu. Rok po vydaní Doom 3 uzrela svetlo sveta ďalšia hra od id Softu. Opäť sa malo jednať o pokračovateľa slávnej série, no tentoraz sa všetko zaobišlo bez toho obrovského hypu, dva roky pred samotným vydaním. Jedná sa o Quake 4, o ktorom som ešte dva týždne predtým, než som to začal hrať vedel asi toľko, že sa niečo na spôsob Quaka chystá. Videl som pár obrázkov z E3 a čítal stručné (nie príliš nadšené) preview. Preto ma dosť zaskočil dátum vydania, ktorý som tipoval na zčiatok roka 2006. Tím Raven Software, ktorému id Soft len pomáhal a dodal engine svoju prácu odviedol dosť rýchlo. No ako dobre?

Pri inštalácii mi čosi pripmínalo Doom 3, no potom, čo som uvidel menu, som si trochu vydýchol . Intro čosi hovorí o vojne ľudí a Stroggov, ktorú sme opustili v druhom pokračovaní, no tentoraz sú útočníci ľudia. Ľudstvo podniklo útok, ktorý má rozhodnúť vojnu a vy ste jedným z tých, ktorí majú zariadiť, aby to bolo v prospech ľudi. Nie celkom najoriginálnejší koncept, ale čakali ste snáď na odhaľovanie tajomstva zahalených mágov, plné pútavých dejových zvratov? Príbeh teda nie je základom tejto hry, ale už to, že autori sa o nejaký pokúsili (a náznaky deja v hre naozaj sú), si zaslúži malé plus. O tom, že to nebude jednoduchý boj a nie pre slabšie povahy nás presvedčí už zmieňované intro, v ktorom si vesmírom poletujú kúsky ľudských tiel. Po drsnom pristátí sa zoznamujete s ovládaním, ktoré je typické a ničím sa nevymyká dnešným FPS a bojovou náladou, ktorá mi miestami pripomínala Call of Duty. Atmosféra boja je do hry zapracovaná dobre a prvú polovicu hry sa budete cítiť skutočne ako člen tímu, ktorý obrat vo vojne asi nespôsobí.

V prvom leveli pobijete len zopár ohyzdných Stroggov a spoznáte svoj tím – Rhino Squad (všetky bojové jednotky sa volajú po zvieratkách, Viper, Badger... milé ). Vy ste vojak Matthew Kane a zo začiatku plníte jednoduché úlohy, no všetko sa zmení... S pribúdajúcim počtom nepriateľov na obrazovke zákonite ubúda framov. No v tejto hre je to obzvlášť kruté a bežné počítače (2,5 – 3GHz, 512MB – 1GB a 128MB Gfx) s ňou majú čo robiť. Aby sa zo slideshow stala opäť hra, je potrebné znížiť detaily, efekty (na AA ani nemyslieť) a s rozlíšením to tiež neprehánať. Prvý dôvod, prečo hra prišla tak rýchlo je teda jasný. Raven si s optimalizáciou nedal veľa námahy, pričom s Doom 3 enginom by sa azda dalo niečo urobiť. Veď Doom 3 vyzeral skoro rovnako a pritom pre hardware nepredstvoval takého strašiaka ako Quake 4. Napísal som „vyzeral skoro rovnako“ a myslel som nielen grafiku ako takú ale aj celkový design levelov. Tmavé chodby plné nepriateľov, veľké haly, ktoré sú predzvesťou tuhších súbojov, panely na aktivovanie, dokonca aj exteriér pripomína ten z Dooma 3, aj keď tu sa dostáva k slovu oveľa častejšie. Nápadná a do očí bijúca podobnosť s Doomom je ďalším dôvodom skorého vydania Quaka 4. Niektoré objekty ako dlážka alebo zábradlia pôsobia dojmom Doom copy – Quake paste. Inovatívnosť sa teda nekoná, čo je škoda, pretože v neskorších fázach hry Raven ukazuje, že fantáziu rozhodne má. Dekadentnú, bizarnú, až úchylnú, no pokusy o začlenenie nových prvkov prostredia tu sú. Asi v polovici hry nastáva hlavný dejový obrat. Kana chytia a krutým spôsobom jeho telo upravia pre Stroggské podmienky... skoro. Kane má predsa kamošov, ktorí ho zachránia a tak aspoň myslenie mu ostáva ľudské. Čo sa vlastne zmenilo? Dostal viac zdravia a armoru (až by sa táto tortúra mohla zdať výhodná ). Môže čítať písmo Stroggov a aj s nimi komunikovať a tak sa dozvedel, že jediným spôsobom ako zachrániť ľudstvo je zničiť ich centrum, mozog Nexus, ktorý velí všetkým Stroggom a riadi ich. No ešte pred zničením Nexusu sa musí Kane vymotať z labyrintu zariadení na spracovanie, ehm, biogénneho materiálu. To, čo uvidíte tu, sa ani nedá presne opísať. Zistil som, že do ľudského tela sa dá napojiť čokoľvek – od LCD panelov po odpadové potrubia a káble. Mnohokrát sú to nechutné pohľady, ale poteší fakt, že na rozrezaných telách pri detailnej grafike sa môžete priučiť niečomu z biológie. Krásne vidno všetky orgány a Raven svojou presnosťou preukázal vzdelanie aj v tejto oblasti . Po čase sa však opäť dostanete do hi-tech komplexov a chladných interiérov a dojem z hry trocha ochladne. Záverečné fázy hry spojené s aktivovaním troch centier kvôli vypnutiu ochrany Nexusu absolvujete sami a je to už takmer nuda. Stále sám, stále to isté a pritom to už bolo toľkokrát videné. Aspoň tí nepriatelia tak krásne odlietavajú pri úspešných zásahoch .

Úlohy v hre nie sú rozmanité, naopak, všetko čo budete robiť je pohybovať sa RPP (rovnomerný priamočiary pohyb), po ceste kosiť nepriateľov, prípadne sprevádzať spoločníka na ceste za tlačidlom. Často sa opakuje modelová situácia, keď sa dostanete k miestu, kde prebehne nejaká akcia a na spiatočnej ceste vás čaká asi dvakrát viac nepriateľov, ktorých pokosenie trochu potrvá a hracia doba je hneď o pol hodiny dlhšia. Našťastie vaši spoločníci majú viac rozumu ako nepriatelia a okrem lekárničiek a armoru vám pomáhajú aj v boji. Kryjú sa celkom schopne a hlavne strieľajú presne. Nepriatelia sa niekedy snažia zataktizovať, no často im v premyslenom útoku zabráni stĺp, o ktorý sa zaseknú. Je ich menej druhov, no v rukách majú rôzne zbrane a celkový počet kombinácii postačujúci. V hre sú aj mini bossovia aj ich veľkí bratia – maxi bossovia. Sú však poväčšinou slabí a mnoho bežných situácií z hry je náročnejších ako súboje s bossmi. Najväčším sklamaním je samotný Nexus, ktorého na druhej obtiažnosti porazí ktokoľvek bez problémov. Arzenál je pre mňa osobne plusom, pretože tu nájdete blasterové zbrane (blaster, hyperblaster, railgun, lightning gun a dark matter gun) , klasické zbrane (machine gun, nailgun a shotgun) a vybuchujúce zbrane (granátomet a raketomet). Samopal má konečne baterku, čo síce uberá na hororovosti, ale je to praktické, raketomet strieľa rýchlo a k slovu sa na počudovanie dostane aj granátomet. Ono tri-štyri voľne pohodené granáty ľahko zmaria plány koordinovaných útočníkov a hodia sa aj na mini bossov. Vzhľadom na to, že nepriatelia útočia z diaľky, sa použitie brokovnice značne obmedzilo a tak je spolu so slabým blasterom najzbytočnejšou zbraňou. Inak sa zbrane dopĺňajú a použijete takmer každú z nich.

O grafike som už písal, je o chlp lepšia ako v Doom 3, teda úžasná. No podmienkou je výkonný počítač. Dokonca ani na minime sa nejedná o strašnú hru. Ľuďom od úst stúpa para, tieň ventilátora rotuje ako naozaj a so svelom sa tu robia divy. Zvuky sú tiež dobré. Najmä zvuky klasických zbraní ako samopal alebo rotačák znejú nezameniteľne kovovo a autenticky. V menu hraje slučka, ktorej keď dáte trochu času, tak vás prekvapí svojím rytmom a najmä kvalitou. Je to tvrdé, dunivé a akosi sa to tu hodí.

Je teda Quake 4 nepodarený datadisk k Doomu? S určitou dávkou kritiky áno. Je Quake 4 oldschoolová, ale pritom moderná (zahŕňa aj vozidlá ) strieľačka? Pre fanúšikov FPS áno. Quake 4 je v prvom rade hra, ktorá dieru do sveta neurobí, ale ani si to nekladie za cieľ. Ak sa vám páčil Doom 3 a ak nelipnete na dokonalom príbehu, tak Lock & Load! ale……

napísal mcross 16.12.2005



Páči sa mi!

7.8
QUAKE 4

PC
Xbox 360

Vývoj: Activision / Raven Software
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2005
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.0
| Doom Eternal
[pridal DarkDRAGON 31.3.2020 36]
| Zombíci v hrách
[pridal Combat77 25.1.2020 26]
4.0
| Need for Speed Heat
[pridal Pucin 19.1.2020 10]
9.9
| Ultimate Doom - Nestárnuca Klasika
[pridal 29.11.2019 10]
| CrisTales (demo)
[pridal Regina Spectra 10.11.2019 0]
| Predstavenie Apple Arcade
[pridal Zemla 28.9.2019 0]
| Dojmy: Midnight Ghost Hunt - Alpha Test
[pridal tamo323 27.8.2019 0]
9.0
| The Cat Lady
[pridal de Bielawa 13.8.2019 8]
9.4
| Warhammer 40 000: Dark Heresy 2
[pridal dogyno 9.8.2019 15]
8.0
| The Sinking City
[pridal Erasermark 6.7.2019 13]
9.0
| Days Gone
[pridal TLOU MAN 44 6.5.2019 6]
8.5
| Thronebreaker: The Witcher Tales
[pridal de Bielawa 5.3.2019 6]
| Epic vs. Steam vs. hry vs. hráči
[pridal mmiminoo 3.2.2019 70]
| Prečo je Epic Games Store skvelý pre herný priemysel
[pridal Herr Roman 29.1.2019 209]
9.0
| TV: The Punisher - 1.séria
[pridal Boss Marťas 15.1.2019 10]
8.5
| Drakensang: The Dark Eye
[pridal de Bielawa 6.1.2019 7]
9.0
| Return of the Obra Dinn
[pridal Lietadlo 18.12.2018 3]

SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #122


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Xbox 360 (1)
Ahojte. Prosím mohli by ste mi poradiť ako uplatni...
| Pc zostava do 1200€ a 1500€ (9)
Potrebujem poradiť s dvoma PC zostavami. Jedna zos...
| Herná pc zostava alebo herná z... (8)
Čo sa oplatí viac už poskladaná Pc zostava alebo s...
| Prosba o pomoc so streamom (0)
Ahojte kolegovia gamery. mal by som taku malu p...
| Slúchadlá alebo reproduktory ? (2)
Som typ človeka, ktorý vôbec nikdy nepoužíval slúc...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk