Sector Online Entertainmentnet Sector.sk Onlinehry.sk Plnehry.sk Blog.sector.sk Biosector.sk Kinema.sk Rozpravky.sk Funny.sk Docu.sk Lacné letenky
Advertisement
logoblack
Login:
Heslo:
 > Zabudli ste heslo?
facebook login
listallistamlistaplistaulistaylistarlistaelistaqlistajlistaklistadlistaz hryvideásúborytechfóruumužívatelia

Novinka


História série Master of Orion

pridal roberto 10.9.2016 o 15:26
PC
História série Master of Orion


Pred pár dňami bol oficiálne vydaný Master of Orion s podtitulom Conquer the Stars, reboot série, ktorá si získala srdcia hráčov v polovici 90-tych rokov a neslávne skončila o 10 rokov neskôr. To je výborná príležitosť pozrieť sa na jej minulosť.

Pri predstavení prvého dielu musíme nevyhnutne zmieniť prvú hru zo série Civilization. Hra od Sida Meiera udala smer ťahovým 4x stratégiám, kde “x“ sa vyskytuje v anglických slovách znamenajúcich objavuj, expanduj, ťaž a vyhlaď (súpera, v tom pre jeho pokožku menej príjemnom zmysle slova). A ako ľudstvo po preskúmaní Zeme zamierilo do vesmíru, tak hráči v 90-tych rokoch najprv ovládli planétu a potom, v Master of Orion, aj celú galaxiu. Hry majú dokonca spoločného vydavateľa, ale pokým Civka vznikla za zatvorenými dverami štúdia MicroProse, Master of Orion bol vydavateľovi ponúknutý štúdiom Simtex, vtedy ešte pod menom Star Lords.

Simtex malo šťastie, že sa Star Lords pred vydaním dostalo do počítača herného žurnalistu a neskôr dizajnéra Alana Emricha (zapamätajme si toto meno, ešte sa objaví o pár odstavcov nižšie), ktorý už mal na konte oficiálneho sprievodcu k Meierovej Civilization. Šéf Simtexu, Steve Barcia, dostal od Emricha a jeho kolegu Toma Hughesa viacero dobrých rád a zo Star Lords sa stal Master of Orion.

História série Master of Orion

Master of Orion

Pradedo dnešných vesmírnych 4x ťahových stratégií ako Galactic Civilizations III alebo Endless Space 2. Mnohé z prvkov v týchto hrách boli vymyslené pre Master of Orion, iné časti hry zostali nenapodobené a asi aj preto je MOO pre niektorých dodnes najlepšou spomedzi vesmírnych stratégií. Ponúkajú dnešné hry možnosť nastaviť si pred hraním veľkosť galaxie? To mal už MOO, a tiež nastavenie náročnosti hry a počtu oponentov ovládaných umelou inteligenciou. Nasledoval výber jednej z desiatich mierne odlišných rás. Ľudia tu preukazovali svoje obchodnícke a diplomatické schopnosti, pokým iné rasy mali výborných špiónov, pilotov, prípadne boli šikovnejší v masovej produkcií či inej dôležitej oblasti.

Hráč sa takto stal vládcom planéty a jeho úlohou bolo dosiahnuť vojenské alebo diplomatické víťazstvo, po ktorom sa mu bude klaňať celučičká galaxia. Niektoré strategické hry z tohto obdobia mali tendenciu predháňať sa v komplexnosti, ale MOO sa pridalo do tímu uprednostňujúceho šikovné dizajnérske rozhodnutia. Autor sa snažil odhadnúť, ako bude jeho hra hraná, prečo ju hráči budú chcieť hrať a čo pre nich bude zábavné, preto je celkom prístupná aj dnes. Hráča napríklad nezaťažuje ani mikromanažmentom planéty. Rozdelenie zdrojov medzi stavanie vesmírnych lodí, planetárnu obranu, priemyselnú výrobu, ekológiu a výskum sa nastavuje posuvníkmi. Ak sa má planéta, prípadne celé impérium sústrediť na výskum, stačí konkrétny posuvník nastaviť na 100 %. Aby vo veľkej galaxií nebolo priveľa planét, každá sústava má maximálne jednu obývateľnú a aby vývoj nebol zložitý, hra nahrádza košatý vývojový strom technológií šiestimi rebríkmi, po ktorých sa postupovalo rovno hore. Kolonizačnému rushu bránil dolet lodí a počiatočná neobývateľnosť veľkej časti planét.

Vďaka odbremeneniu od množstva malých rozhodnutí v každom kole, sa hráči sústredili na stratégiu, maximálne využitie dobrých vlastností svojej frakcie a navrhovanie lodí, čo je dodnes jednou z najobľúbenejších častí vesmírnych simulátorov. Samozrejme, nebolo zďaleka tak pekne spracované ako dnes, ale už pred vyše 20 rokmi hráči pri PC o druhej hodine rannej dumali nad výhodami veľkých a ešte väčších lodí, laserov, štítov, rýchlosti či protiraketovej obrany. Boje sa odohrávali iba v hviezdnych sústavách, nikdy nie v hlbokom vesmíre a taktika o ich výsledku rozhodla iba vtedy, ak ani jedna strana nemala výhodu v množstve a technológiách. Boje na povrchu planét potom hráč sledoval ako divák, alebo vôbec. Mnoho ľudí sa odmietalo vrátiť do reálneho života skôr, než vojensky rozdrvili najväčšieho galaktického rivala, aby bez neho v rade ala OSN získali dvojtretinovú väčšinu.

História série Master of Orion

Master of Orion II

Pokračovanie prišlo po troch rokoch od rovnakého štúdia a opäť sa pod neho podpísal Steve Barcia, ktorý už ale riešil iné záležitosti, keďže Simtex sa začlenilo do spoločnosti MicroProse. Hlavným dizajnérom bol Ken Burd a odhodlal sa k viacerým zmenám. Výsledné dielo niektorí kritizovali za nadbytočné nové funkcie a mikromanažment brzdiaci tempo hry, ale zároveň sa niektoré z týchto vecí zachovali v 4X hrách až dodnes. Posuvníky na planétach nahradil manažment pracovnej sily a výstavba budov v štýle Civilization/Colonization, okolo hviezd sa objavilo viacero planét, viac pozornosti vyžadoval aj výskum a kto nechcel využívať automatické boje, tomu sa herná doba podstatne natiahla. Zoznam rás sa rozšíril, ale doplatilo na to vyváženie ich sily a v najlepšej forme nebola ani umelá inteligencia. Určite potešila možnosť navrhnúť vlastnú rasu s rôzne obodovanými kladnými i zápornými vlastnosťami. MOO 2 má aj multiplayer a vďaka novšiemu dátumu vydania aj krajšiu grafiku.

História série Master of Orion

V krátkosti sa patrí spomenúť ďalšie dve hry. Jedna je Master of Magic vydaná medzi MOO a MOO 2 a prenášajúca ich koncept do fantasy svetov, ktoré sa snažia ovládnuť mágovia a pri tom ťažia zdroje, budujú mestá i armády a samozrejme zdokonaľujú svoje umenie. Ďalšou je Star Lords, prototyp MOO už zmienený vyššie. V rámci marketingovej kampane na Master of Orion III bola pôvodná hra, známa aj ako MOO 0, vypustená do sveta ako freeware. Fanúšikovia série takto zistili, že prapôvodná hra mala menej pohľadnú grafiku a jednoduchšiu diplomaciu, obchod i výskum.

História série Master of Orion

Master of Orion III

MicroProse na začiatku tretieho tisícročia zanikol a značka Master of Orion sa dostala k spoločnosti Quicksilver Software a hlavným dizajnérom bol (vyššie zmienený) Alan Emrich. Mal ambiciózny plán pridať k 4x hrám ďalšie “x“, eXperience, teda skúsenosti. Zo spoločnosti však odišiel rok pred vydaním hry, ktorá väčšinu priaznivcov série nepotešila, mala iba priemerné hodnotenia i predaje a na dlho dala za sériou bodku. Princípy i ciele zostali v podstate rovnaké, ale Quicksilver prišlo s predimenzovaným užívateľským prostredím s dôležitými informáciami ukrytými v nenápadných šuplíkoch. To sa síce dalo vyriešiť nastavením automatiky, čo ale zasa hráča odstrčilo od kormidla. Hra vydaná na začiatku roka 2003 bola zdĺhavá, niektoré informácie hráčovi neposkytovala vôbec a nemala ani všetky prisľúbené funkcie. Obrovským problémom bola pasívna umelá inteligencia a množstvo bugov, z ktorých viaceré zostali neopravené, keďže Quicksilver nad hrou rýchlo zlomilo palicu. To bola živná pôda pre Brada Wardella a jeho štúdio Stardock, ktoré v rovnakom čase dokončilo Galactic Civilizations podobné prvým dvom hrám MOO série.

História série Master of Orion

Master of Orion: Conquer the Stars

Značka dlho ležala ľadom v Atari, pokým ju v roku 2013 nekúpil Wargaming, známy vďaka World of Tanks, ale ešte predtým stvoril napríklad aj ťahovú stratégiu Galactic Assault: Prisoner of Power. Vývoj novej hry vracajúcej sa k odkazu MOO a MOO 2 však zveril menšiemu argentínskemu štúdiu NGD. To prepracovalo hru do modernejšieho štýlu s 3D priestorom a už čoskoro sa v našej recenzii dozviete ako im to vyšlo.


Zaradené pod: strategia, wargaming, historia




<<<Square Enix predstavilo mobilnú hru Guardian Codex
predchádzajúca novinka

Mass Effect Andromeda ukazuje nový záber >>>
nasledujúca novinka

Pozrite si aj
Diskusia

      Pre možnosť pridania komentáru musíte byť prihlásený.

Zaregistrujte sa, alebo použite facebook autentifikáciu facebook login

searchbutton
Karta hry
Master of Orion - Wargaming Master of Orion - Wargaming
PC

button / Wargaming.Net
button Stratégia
button masteroforion.eu/en

dátum vydania 25.8. 2016
Sector Herný magazín
sector magazin SECTOR Magazín
#99


PDF verzia


Flash verzia

Social Sector
Nové herné videá
Video: Gravel - Franciacorta Speed Cross
Gravel - Franciacorta Speed Cross
pridané 16.1. 2018discus0
Príspevky
Forged Battalion - Early Access Launch trailer
vizualne to je odpudive, tie farby a dizajn, velmi...
Star Wars Rivals bude mobilná multiplayerovka...
know that feel bro &#128546; sw empire at war bolo...
Remedy: Tradičné singleplayer AAA hry sú veľm...
take hry ako si predstavujete nebudu kym ich nebud...
Quantic Dream bolo vykreslené ako toxické pra...
možno si prirodzený výber nájde ich.
Vesmír: Číne skoro spadla časť vesmírnej rake...
súhlasím tak na polovicu. išlo o zastrašenie a vyr...
Playstation 4 update 5.50 otvára beta testing
dokážem na ps4 napísať prácu v power pointe? dokáž...
Metal Gear Survive približuje svoj príbeh
jeho štúdio kojima productions je úplne nezávislé,...
Remedy: Tradičné singleplayer AAA hry sú veľm...
dobre, tak to opravim pre ludi co nemaju iny argum...
Je toto Xbox One Elite Controller 2?
neni su uz pomaly vsetky hry tencent ? :d z ciny...
Je toto Xbox One Elite Controller 2?
to nebude mat tie tuzkove, to je fakt skoda, lebo ...
Remedy: Tradičné singleplayer AAA hry sú veľm...
zaujmu len aaa hry...strasna hlupost. zaujat dokaz...
bottom
Hry | Videá | Súbory | Tech | Fórum | Užívatelia | PC | Xbox 360 | PS3 | PSP | Wii | DS | Mobil | Obsah
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment   /   contact us on: sector@sector.sk