ZAKLÍNAČ 2 : VRAHOVÉ KRÁLŮ

ZAKLÍNAČ 2 : VRAHOVÉ KRÁLŮ

9.0

Takmer dokonalý Geraltov návrat

Vedeli sme, že sa vráti. Biely vlk, Gwynbleidd, Geralt z Rivie, zaklínač! Nestratil stopu a prišiel v plnej sile, mocnejší a schopnejší, odhodlaný zastaviť kráľovraha. Napriek svojim jedinečným danostiam sa však spolieha na vašu pomoc.

Pochmúrny sen o prenasledovateľoch a ešte pochmúrnejšie precitnutie v putách. Práve takto zastihnete Geralta v úvode príbehu. Čo sa stalo? Ako to, že sa neohrozený zaklínač ocitol takejto prekérnej situácii? Na to sa pýta aj Vernon Roche, ktorý stojí v čele temerských zvláštnych oddielov a je pripravený väzňa vypočuť. A tak Geralt začína rozprávať, ako pomáhal kráľovi Foltesovi pri obliehaní pevnosti rebelujúceho dediča a osudový zvrat zapríčinil, že bol obvinený z pokusu o atentát na svojho vládcu. Výsluch končí, ale pre zaklínača je to iba začiatok. Musí za každú cenu očistiť svoje meno a nájsť skutočného kráľovraha. Pre začiatok sa treba dostať z väzenia.

Geraltova cesta za pravdou zavedie hlavného hrdinu na rôzne miesta a dostane sa do rozličných situácií. Zo zatuchnutého žalára sa preplaví do mestečka Floatsam, kde panuje napätá atmosféra medzi domácimi a bandou rebelujúcich elfov Scoia'Tel. Vydá sa do trpasličieho banského sídla Vergen a pokračuje ďalej do mesta Loc Muinne. Čelí kliatbe, zúčastní sa obliehania, zakráda sa do nepriateľského tábora a odkrýva svoju stratenú minulosť. Zažijete aj momenty, keď sa krátkodobo ocitnete v koži inej postavy. Prenasledovanie kráľovraha postupne prerastie do konfliktu veľkých rozmerov, na ktorý už sám Geralt zďaleka nestačí. Nebude to len šarmantná čarodejnica Triss, trubadúr Maringold a svojský trpaslík Zoltan, na ktorých sa Geralt musí obrátiť so žiadosťou o pomoc. Ďalších spojencov si však musí dobre vyberať, pretože sa nedá sedieť na dvoch stoličkách naraz. Získaním priateľstva s jedným stratí podporu druhého. Výber je o to náročnejší, že nie je jednoznačne určené, kto je dobrý a kto zlý a u každého sa dajú nájsť určité pre aj proti. Navyše voľby určujú výrazné odchýlky v príbehu a zásadne menia osudy osôb a miest, cez ktoré Geralt prechádza.

Napätú situáciu plnú šarvátok a agresie zjemňujú humorné dialógy. Obzvlášť s trpaslíkmi, ktorí majú všetci „hubu nevymáchanú" ako Zoltán. Hovoria svojským nárečím a bez okolkov vás pošlú „do řiti" alebo použijú najdrsnejšie vulgarizmy, ktoré sú ale skvele zapasované do dialógu a nevyvolajú pobúrenie, skôr záchvaty smiechu. V tomto smere sa nedal zahanbiť český preklad, hoci len vo forme titulkov a bez dabingu. Aj keď sa občas niektorým hrubým výrazom vyhne, inokedy na plnú hubu vykričí slová, pri ktorých by sa mnohí červenali. Väčšina dialógov si však zachováva bontón a vážnosť. Rozpráva sa veľa a často, slová sú zdrojom cenných informácií a ovplyvňujú priebeh úloh a deja . V rozhovoroch je viacero voliteľných odpovedí, ktoré môžu byť neutrálne, priateľské, agresívne alebo vyhýbavé. Geralt vie v dialógu využiť aj vplyv znamení, čím obvykle presvedčí o svojej pravde a vnúti diskutujúcemu svoju vôľu. V takých momentoch vykoná špecifické pohyby rukou a zahľadí sa na cieľ hadími očami. Dá sa tak predísť niektorým konfliktom.

Zaklínač 2 : Vrahové králů
Zaklínač 2 : Vrahové králů Atmosfére nahrávajú kvalitne spracované prostredia.
Atmosfére nahrávajú kvalitne spracované prostredia.

Zaklínač 2 : Vrahové králů Je Geralt skutočný kráľovrah?
Je Geralt skutočný kráľovrah?

Zaklínač 2 : Vrahové králů Milostné scény si nemusíte užiť len s Triss...
Milostné scény si nemusíte užiť len s Triss...

Rozhodne pozoruhodné sú romantické chvíľky ako z telenovely a erotické momenty. Niektoré scény sú veľmi odvážne, nie je ich však priveľa a nemusíte sa báť (alebo tešiť), že sa hra zvrhne na porno RPG. Dodávajú však hre na dôveryhodnosti, pretože vykresľujú Geralta a iné postavy ako reálnych smrteľníkov, ktorí sú schopní prejaviť hlboké city alebo podľahnúť vášni.

Geralt je však v prvom rade bojovník a trávi dosť času v bitkách. Nemusíte sa báť zdĺhavého prebíjania cez nekonečné hordy nepriateľov, ale napriek tomu vaše meče nestihnú vychladnúť. Boje a dialógy sa vhodne dopĺňajú pri plnení premyslených úloh, ktoré vyžadujú vnímavosť pri komunikácii aj obratnosť v akcii. Úlohy zahrňujú zhromažďovanie stôp, spájanie faktov a uplatnenie znalostí v teréne, kde vám občas asistujú NPC postavy a často idú po krku nepriatelia, či už humanoidi, alebo kreatúry, ktoré sa dajú loviť aj za odmenu. Je rozdiel, či sa potĺkate krajinou cez deň, alebo v noci a nie len kvôli zníženej viditeľnosti, ale aj frekventovanosti protivníkov. Navyše na bežných oponentov tasíte oceľový meč, ale na beštie platí strieborný.

Meče sú základom výzbroje, ale Geralt môže rozdávať zásahy aj sekerou či lopatou, hoci to je skôr prípad núdze. Okrem toho dokáže hádzať vrhacie nože, jedy a výbušniny a klásť ozubené pasce. Strieborný a oceľový meč sú však alfou a omegou a preto je dobré meniť ich za účinnejšie modely a vylepšovať. Dajú sa nájsť a kúpiť, ale prvotriedne kúsky vám vyrobí kováč. Potrebujete však suroviny a nákres s postupom výroby. Nové zbrane sú okamžite použiteľné bez akýchkoľvek obmedzení. Často majú bonusové vlastnosti, zvýšia kritický zásah, spôsobia dlhšie krvácanie a podobne. Podobným spôsobom sa získavajú aj kúsky ochrannej zbroje. Niektoré predmety sa dajú ešte zdokonaliť vkladaním doplnkov. Ešte lepší účinok zbraní zaručia oleje, ktoré dočasne zvýšia poškodenie.

Priamo v boji Geralt zasadzuje rýchle útoky ľavým tlačítkom myši, pomalšie, ale silnejšie, pravým. Dokáže blokovať nepriateľské útoky, ale viac sa mi osvedčili úhybné kotrmelce. Jednak sa zaklínač skôr vyhne zásahu a navyše sa ľahšie dostane na nekryté miesto útočníkov, najmä keď používajú účinné štíty. Súperom sa dá niekedy vyhnúť zakrádaním v temných priestoroch a skrývaní za objektmi. Potom je možné odzadu nasadiť špeciálny úder. Geralt musí neraz čeliť presile alebo zdatnejším súperom. Ocitnete sa aj v mimoriadne náročných prekérnych situáciách, no je ich len pár a keď zdoláte prvú kapitolu, pri ďalšom putovaní vás už len tak niečo nezastaví. Rozhodne si však nevystačíte len s mávaním mečom.

Zaklínač je prvotriedny alchymista a z bylín a ingrediencií podľa receptov vyrába jedy a odvary. Pred náročným bojom môže vypiť súčasne tri odvary s rozličnými účinkami, lenže si treba dávať na narastajúcu toxicitu. Nápoje účinkujú niekoľko minút a pridávajú postave schopnosť regenerovania v boji, zvyšujú reflexy a odolnosti, alebo umožňujú vidieť v tme a cez steny.

Zaklínač 2 : Vrahové králů
Videorecenzia

Zaklínač používa aj znamenia. Sú to magické symboly, na nezaplatenia v boji ale aj mimo bitiek. Aard vyvolá telekinetickú vlnu, ktorá odhodí nepriateľov a búra krehké zátarasy. Yrden vytvorí magickú pascu, ktorá obeť krátkodobo ochromí. Igni pripečie protivníkov plameňmi a hodí sa napríklad na protivníkov so štítom. Quen je zrejme najefektívnejšie znamenie, ktoré odporúčam využívať v každom boji. Vyvoláva ochranný štít, blokuje prichádzajúce útoky nepriateľov aj spôsobí im zranenia. Pri vylepšení výrazne zvýši Geraltovu odolnosť a spacifikuje odporcov. Napokon znamenie axii ovládne protivníka, z ktorého sa stáva dočasný spojenec. Znamenia vyžadujú energiu, ktorá sa samočinne dopĺňa hlavne v boji. Geralt má dva zásobníky energie, čiže v rýchlom slede môže použiť dve znamenia za sebou, po vylepšení ich môže byť viac.

Pri úspešnom postupe sa zvyšuje úroveň hrdinu a pomaly pribúdajú skúsenostné body. Slúžia na zdokonalenie hrdinu v štyroch kategóriách - základný tréning, majstrovstvo meča, alchýmia a mágia. Každý vetva ponúka sériu permanentných vylepšení, pridáva nové schopnosti, zvyšuje výdrž a zdravie, predlžuje účinok odvarov, silu a dosah znamení. Na vrchole sú skutočne exkluzívne doplnky. Napríklad v šermiarstve môžete odomknúť kombá, kedy sa Geralt napumpuje adrenalínom a potom zakončuje skupiny protivníkov mimoriadne pôsobivými útokmi. Ďalší efekt prinesie aplikovanie mutagénov, ale tie sa dajú naviazať len na niektoré vylepšenia.

Geralt nosí na krku prívesok s vlčou hlavou. Medailón slúži nie len na zobrazenie vitality, toxicity a energie, ale aj odhaľovanie nebezpečenstiev a dôležitých vecí. Po aktivovaní sa vytvorí vlna a zvýrazní všetky interaktívne objekty v okolí, či už sú to dvere, hniezda príšer, korisť alebo úlohové predmety, ktoré treba preskúmať, napríklad krvavé stopy, alebo denník. Často tak odhalíte užitočné nálezy, ktoré by ste inak prehliadli. Veci sa ukladajú v inventári rozdelenom do niekoľkých kategórií. Štruktúra úložného priestoru pripomína konzolové RPG a má zaručiť pohodlné využitie gamepadu, ktorý môžete použiť. Postupne si zvyknete a prístup k predmetom a znameniam najmä formou meditácie dostanete do krvi.

V baroch a uličkách sa často nájde priestor na odreagovanie a privyrobenie. Zachoval sa kockový poker a pribudli dve fyzické aktivity, pretláčanie rukou a pästné súboje. Pri pretláčaní treba udržať ukazovateľ v pohyblivom farebnom poli. V bitke je dôležitá pohotová reakcia pri stláčaní kláves, ktoré sa objavujú na obrazovke. Pri správnom počínaní spacifikujete súpera efektnými údermi a chmatmi. Pri omyle a zaváhaní Geralt dostane na tvár. Vrcholom je víťazstvo v miniturnajoch s lokálnymi vyzývateľmi.

Zaklínač 2 : Vrahové králů
Zaklínač 2 : Vrahové králů Niektoré momenty vo vás zanechajú hlboký dojem.
Niektoré momenty vo vás zanechajú hlboký dojem.

Zaklínač 2 : Vrahové králů Precízny vývoj umožní odomknúť naozajstné chuťovky.
Precízny vývoj umožní odomknúť naozajstné chuťovky.

Zaklínač 2 : Vrahové králů Geralt často bojuje proti presile.
Geralt často bojuje proti presile.

Tvorcovia nepochybne odviedli kus dobrej práce, ale nie všetko dopadlo uspokojivo. Výrazným kazom, ktorý miestami krčí celkový dobrý dojem a znepríjemňuje hranie, je kolísavá AI. Na jednej strane sa NPC postavy správajú rozumne, skrývajú sa pred dažďom pod strechu, v noci chodia spať, deti prenasledujú Geralta v uličkách a pokrikujú na neho. Slabiny sa prejavia hlavne pri plnení úloh, kde s nimi musíte úzko spolupracovať. Na otvorených priestoroch je to v poriadku, ale v ohraničených úsekoch s početnými prekážkami, akých je v hre väčšina, narazíte na problém. Niekedy stačí, keď sa do cesty postaví náhodný okoloidúci a váš sprievodca je v koncoch. Opakovane sa mi stalo, že postava, ktorá ma viedla na miesto určenia, zostala zaseknutá v teréne a chvíľu sa nedokázala pohnúť. Skúškou nervov bola výprava s bandou trpaslíkov do podzemia. Podpletali sa pod nohy, spomaľovali postup a veľmi prekážali pri boji, takže sa nedalo dostať nepriateľovi na telo. Celkovo je zrejmé, že úvod a prvá kapitola v hre sú takmer bezproblémové, ale v druhom meste už nájdete viacero nedoladených prvkov, či už hovoríme o zmätenej navigácii na minimape, postavách kráčajúcich do steny, alebo nedomyslených situáciách, ktoré môžu nastať za určitých podmienok. Na ceste je už prvá opravná záplata, tak dúfajme, že niečo z týchto bugov vychytá.

Po obsahovej stránke sú však prvé dve kapitoly kvalitné, no v tretej tvorcom zjavne dochádza dych. Cesta do finále je príliš krátka a priamočiara. Vývojári sa narýchlo snažia objasniť pozadie celého príbehu a na malom priestore vysporiadať s osudmi priveľa postáv. Je to akoby ste sa pokúšali do cestovného kufra napchať obsah niekoľkých skríň. Protagonistov, ktorých počínanie ste dovtedy detailne sledovali, tvorcovia náhle odbavili mávnutím rukou a niekoľkými zhutnenými dialógmi sa snažia dopovedať to, čo by si žiadalo niekoľkohodinový priestor navyše. Namiesto zaujímavých úloh zostali plytké zadania, ktoré len slepo ženú Geralta od jednej bitky k druhej a RPG prvky už stoja v úzadí. Takto tretia kapitola klesla na akčnú úroveň v štýle Dragon Age 2 či Gothic IV. Na konci hry si síce poviete, že hra stála za to, ale zrejme vás bude mrzieť, že si nezachovala nadštandardnú úroveň až do záverečných titulkov.

Zaklínač 2 sa priebežne, automaticky ukladá, najmä pri aktualizácii úloh. Určite však ukladajte aj samostatne a často. Autosave sa totiž nie vždy uplatní vo vhodnom okamihu. Napríklad pred súbojmi s bossmi je to pred prestrihovou scénou, po ktorej okamžite ide do tuhého. Video sa dá preskočiť, ale problém je v tom, že ak ste znenazdajky vhupli do hniezda súpera, nestihnete vypiť podporné nápoje. V prípade zlyhania po každom nahraní nastupujete nepripravení, čiže je lepšie použiť iný save. Hra 2 ponúka štyri obtiažnosti, vrátane extrémnej, kde hráč končí po prvom úmrtí, respektíve za vzkriesenie zaplatí reálnymi peniazmi. Už na strednej je ale hra slušnou výzvou a v niektorých momentoch budete potiť krv. Poteší možnosť importovať uloženú pozíciu z prvého Zaklínača.

Graficky je na tom Zaklínač 2 výborne, radosť pozerať. Lokality vyzerajú vierohodne, sú plné života s postavami a objektmi s patričnou hĺbkou.  V teréne máte čiastočnú voľnosť pohybu. Prechádzate hlavne po vymedzených chodníkoch a cestách, ale niekedy je terén neprehľadný. Okrem toho sú momenty, kedy si všimnete nedokonalé textúry a určité výkyvy. Vo video sekvenciách obnažených tiel občas zachytíte nepekné hrany na miestach, kde čakáte dokonalé obliny. Môžete naraziť na samočinné zmeny kontrastu, kde hra v rýchlom slede stmavuje a zosvetľuje. Najmä pri slabšej zostave sa stáva, že vstúpite do lokality, ktorá je chvíľu rozostrená alebo bez objektov. Toto však vnímam ako sprievodný jav pri priebežnom dopĺňaní dát, čím sa tvorcovia vcelku úspešne vyhli samostatným nahrávacím obrazovkám. Hráč postupuje takmer plynulo a bez prerušenia a to aj pri vstupoch do budov. Ozvučenie vo verzii pre náš región obsahuje slušný poľský a anglický dabing, český textový preklad je kvalitný, s drobnými chybičkami, hudba epická.

Zaklínač 2 : Vrahové králů
Zaklínač 2 : Vrahové králů Boje sú efektívne a neľútostné.
Boje sú efektívne a neľútostné.

Zaklínač 2 : Vrahové králů Minihry sú príjemným spestrením.
Minihry sú príjemným spestrením.

Zaklínač 2 : Vrahové králů Dialógy trpaslíkov budete milovať.
Dialógy trpaslíkov budete milovať.

Zaklínačov návrat je vydarený a navyše vyšperkovaný rôznymi bonusmi. Už základná verzia hry je nabitá doplnkami, ktoré bývajú skôr záležitosťou zberateľských edícií. Všetky sťahovateľné balíčky budú zdarma a prvý je už na svete. Konkurenční vývojári by si mali brať príklad. A najmä BioWare, ktorých Dragon Age II vyzerá pri druhom zaklínačovi ako sivá myška. A to napriek tomu, že Zaklínač 2 je miestami jemne naštrbený technickou nedokonalosťou, problémami s AI a vo finále už tvorcom dochádza dych. Pár veľmi náročných momentov môže položiť na lopatky príležitostných hráčov, ale väčšina fanúšikov bude bojovať až do konca, pretože od tejto hry sa nedá len tak odísť. Nepustí vás, rovnako ako knihy Andrzeja Sapkowskeho.

napísal uni 23.5.2011
Páči sa mi! (+3)
9.0