Prince of Persia PSP

Trilógia o pieskoch času navštívila mnoho platforiem, no handheldom sa doteraz vyhýbala. Na PSP konverziu Warrior Within sa preto hľadelo s obavami, ako na všetky handheldové konverzie. Zvládne PSP zobraziť to, čo stolové konzoly?

PSP
pridal Hellknight 14.1.2007 o 16:48 pod používateľské recenzie

8.0


Séria Prince of Persia zažila v posledných rokoch mnohé úspechy a pády. Po pôvodne revolučnom, no nakoniec veľmi slabom PoP3D nastal čas pre ďalší pokus v roku 2003, kedy vyšiel prvý diel plánovanej trilógie s podtitulom Sands of Time. Princ sa naučil akrobatické kúsky, do toho pridali zaujímavé pasce a hit bol na svete. O viac ako rok nato prišiel omnoho temnejší princ v titule s názvom Warrior Within. S príchodom konzoly PSP bola pre tento handheld ohlásená konverzia práve tohto titulu, ktorú UbiSoft zveril do rúk vývojárom z tímu Pipeworks, a my sa teraz pozrieme, ako nakoniec dopadla.

Príbeh hry začína pár rokov po udalostiach v Sands of Time. Princ sa vrátil do babylonu, kde však zistí, že ho prenasleduje monštrum, ktorému ide len o to, aby nezostal nažive. Pre svoju záchranu navštívi starého čarodejníka, ktorý mu prezradí, že jeho prenasledovateľom je Dahaka, obrovská mytologická bytosť, ktorá je akýmsi ochrancom času. Náš princ v minulosti pri pokuse o záchranu sultánovho paláca narušil chod času, čím Dahaku prebudil. Jediný možný spôsob, ako prežiť je nájsť piesky času, vrátit sa do minulosti a zabrániť v ich vzniku.

Hra vás zo začiatku hneď pošle do akcie, čo je len k dobru veci. Prvé čo vás tým pádom zaujme je prepracovaný systém bojov, s ktorým sa autori naozaj pohrali. Nepriateľov tak môžete preskakovať a následne im odťať hlavy, roztočit sa na sťažni a tým pobiť viacerých naokolo, odrážať sa od stien a zasadzovať tak rýchle údery a v neposlednom rade aj odhadzovať ich, alebo im podrezať krk. Princ ovláda aj početné kombá, ktoré sú spolu s vysokou variabilitou úderov naozajstným Free-Form-Fighting-systémom a je len na vás a na vašej kreativite, aké kombo vytvoríte.

Herný systém sa oproti SoT veľmi nezmenil a spočíva hlavne v prekonávaní úrovní pomocou princovej akrobacie a vašich reflexov. Akrobatických kúskov ovláda princ ešte viac, čomu sú skvele prispôsobené samotné levely. Takto možete behať po stenách, vertikálne aj horizontálne, odrážať sa od stien a tým pádom vyskákať veľké výšky, hojdať sa na hrazdách, visieť na lanách a mnoho ďaľších, ktoré vás zaručene budú baviť a sú dôkazom neskonalej fantázie tvorcov. V hre sú aj početne zastúpené pasce, ktoré sú nepríjemné, no vďaka princovým schopnostiam ľahko zvládnutelné. Herný design je najväčším plusom hry, a ani oko skúseného hráča neobjaví cestu ďaľej hneď na prvý pohľad. Stĺpy, hrazdy, rebríky, to je len zlomok toho, čo bude vašou pôdou pod nohami a vedzte, že dostať sa ďaľej bude niekedy naozaj problém.

V hre viackrát prechádzate akýmisi portálmi, ktoré vás dostanú do niekoľko rokov vzdialnej budúcnosti, alebo naopak vrátia do minulosti. Čas samozrejme robí svoje, a tak sa pripravte na rozbitú pevnosť a nefungujúce pasce v budúcnosti, a na prekrásny hrad a početných nepriateľov v minulosti. Autori sa snažili hru takto spestriť, no po treťom prejdení portálom a tými istými miestami sa može dostaviť stereotyp. Naštastie nebudete prechádzať portálmi až tak často a spolu so stupňujúcou sa variabilitou prostredí vás hra udrží až do konca. Prostredie je naozaj výborne spracované, najčastejšie sa budete pohybovať chodbami, plnými nástrah, a hlavne obrovskými priestranstvami, s dostatkom objektov, na ktorých sa možete zachytiť alebo prerúčkovať. Výbornými pomôckami pri zliezaní budú akési závesy, do ktorých princ zabodne svoj meč a tým spomalí pád. Mnohých z vás určite zaujímajú levely exkluzívne pridané do PSP verzie. Narovinu vám poviem, skôr ako prínosom sú aspektom, ktorý kazí hrateľnosť najviac. Dosť vybočujú z tematiky druhého dielu, chýba im akákoľvek originalita a sú zamerané skôr na kvantitu, než na kvalitu. Ich prechádzanie bolo pre mňa utrpením a mnohokrát som sa pri nich vyzúril hlavne pre ich chaotičnosť a zúfalú neoriginalitu. Predstavte si veľkú sálu po stenách ktorej sú samé hrazdy, čiže nerobíte nič iné, len skáčete, občas sa otočíte a zase skáčete. Naozaj slabota, myslím že mnoho hráčov by privítalo, keby v hre vôbec neboli.

Zbraní je v hre cez 50 kusov, princ má vždy primárnu zbraň, sekundárnu do druhej ruky može získať od nepriateľov, alebo priamo zo stojanov. Počas hry niekoľkokrát zmeníte svoju primárnu zbraň, čím zvýšite svoju silu v boji proti nepriateľom. Tí sú dostatočne rôznorodí a tak môžete natrafiť na rýchle akrobatky, skřetov, vybuchujúce potvory a mnoho ďalších, ktoré len čakajú na svoju príležitosť vziať princovi život. Ich umelá inteligencia je priemerná, na každého samozrejme platí iná taktika. Príjemným spestrením sú rýchle úteky pred samotným Dahakom, ktoré vám vpumpujú adrenalín do krvi a poriadne sa pri nich zapotíte. V hre je aj zopár bossov, každý z nich má svoju jedinečnú taktiku, na ktorú, ak ho chcete zdolať, musíte prísť a to čo najskôr.

Dosť dôležitú úlohu v hre zohrávajú aj hádanky. Väčšinou ide o stláčanie tlačidiel v správnom poradí, alebo nájdenie páky na otvorenie dverí. Inokedy treba zatvoriť okno, aby mohol princ po stene prebehnúť ďalej, alebo potočiť páku správnym smerom. Celkovo však ide o veľmi dobré spestrenie už beztak skvelej hrateľnosti. A hoci nie sú veľmi náročné na pohyb, treba pri nich rozmýšlať, a to je pre typ takejto hry naozaj prínos. Dosť dôležitým prvkom v hre sú aj Life Upgrady, čiže miesta, ktoré vám zvýšia maximálnu hodnotu vášho života. Je ich celkovo deväť a každému musí byť jasné, že cesta k nim je naozaj ťažká a hlavne dobre ukrytá.

Hoci som v PoP začiatočník, nedá mi nespomenúť dosť vysokú obtiažnosť a to už hneď zo začiatku, kedy som hromžil nad tým, že ako autori poukladali checkpointy. Systém ukladania funguje v podobe studní, v ktorých si princ doplní zdravie a uloží hru. Na škodu sú nerovnomerne roztrúsené po leveloch, no kompenzáciou by mala byť princova obmedzená schopnosť manipulovať s časom a tým napraviť pokazený skok. Keď však žiadne piesky poruke nemáte, možete sa tešiť aj vďaka hroznej kamere na pokus-omyl systém, ktorý sa kvôli málo studniam veľmi neuchytí a tak budete rôzne dlhé časti chodiť dokola, len aby ste celé prostredie poznali naspamäť.

Ovládanie je skvele prispôsobené tlačítkam PSP, rýchlo sa vám dostane do krvi a potom už nebudete mať zo zdolávaním prekážok žiadne problémy. Pohyb je vďaka analógu precízny a spolu s tláčítkami R a X tvoria hlavné ovládacie prvky pri akrobacii. Väčšina tlačítok napravo slúži na boj, kedže ovládate princovu pravú, aj ľavú ruku, X slúži na preskakovanie a nasledné útoky podľa vášho gusta. D-padom ovládate čas, freelook aj kameru, čo je v praxi celkom komfortné, aj ľahko zapamätovateľné.

Najväčším kameňom úrazu PSP verzie hry je technická stránka. Je jasné, že konverzia bola robená narýchlo, no to autorov neospravedlňuje. Kým sa hra po spustení vôbec dostane do menu, prejdu pekné tri minúty. Pridajte si k tomu viac ako minútové loadingy pred každým levelom a pomaly zisťujete, že niečo nie je v poriadku. Čo však treba pochváliť, tak to je grafické spracovanie pôvodných častí z hry. Tu sa konverzia naozaj vydarila, verzia do ruky sa v oblasti grafiky skoro v ničom nelíši od veľkých verzií. Textúry sú nadherné, farebné, o objektoch sa dá povedať to isté. Po dohraní levelu Water and Gardens, alebo po pohľade na Babylon určite pochopíte o čom hovorím. Modely postáv sú detailné a ich animácie nemôžu nikoho uraziť, hlavne princove, ktorých je údajne až 600. Na druhej strane frame je celkom stabilný a hoci v niektorých častiach to nepríjemne seká, nie je to nič, čo by sa nedalo vydržať. Doteraz som kvalitu grafiky chválil, škoda že sa to nedá povedať o všetkých lokáciách. Aby som bol presný, o pridaných častiach. Tie sú presným opakom vyššie spomenutých plusov a jediný pohľad na ne vám postačí na vytvorenie si negatívneho názoru. Je jasné, že autori sa zamerali viac na konverziu, ale potom nevidím dôvod, načo sa babrali s bonusovými časťami, aby nám nakoniec predostreli takúto hrôzu. Textúry vypadajú akoby ich vypľuli z miešačky, počet polygónov na objektoch sa dá spočítať na prstoch odpadnutej ruky malomocného. Ako som už spomínal vyššie, pridané časti sú krokom vedľa.

Problémom väčšiny hier z pohľadu tretej osoby je kamera. Tu je však až výsostne hrozná, a v mnohých momentoch skúma princov rozkrok namiesto toho, aby sa nasmerovala na dôležité body. Najhoršie je na tom v tesných priestoroch, kde sa ide zblázniť, trhá sa a nevie zamerať výhľad dopredu. Kvôli chýbajúcemu druhému analógu museli autori robiť kompromisy aj pri jej manipulácii, a tak ak sa vám pri podarí nasmerovať kameru, tam kde chcete, tak si možete gratulovať, o komforte však nemože byť reč.

Posledným aspektom a zároveň najhorším sa stal zvuk. Nieže by bol odpudivý, ale je zle technicky zvladnutý. Dosť často sa totiž stáva, že vypadne, a to aj strede súboja. V súbojoch väčšinou hrá hudba, ked zrazu vypadne a vy počujete len mlátenie šablí. Je to spôsobené pomalým načítaním dát z UMD, za čo však viním autorov, pretože na takýto problém mali myslieť. Ďalšou chybou sú nesynchronizované hlasy postáv, čo úspešne ničí dojem z prestrihových scén. Ak však máte šťastie, tak vám bude hrať tvrdšia muzika, ktorá skvele vystihuje temnú atmosféru princa, do čoho sa vám budú miešať pazvuky skretov a inej hávede.

Nuž škoda. Nebyť snahy autorov vydať hru čo najskôr, tak tu máme jasný hit na akčnom poli. Kto čakal bombu, dočkal sa, no vybuchla príliš skoro, a nejaký ten mesiac testovania by jej len prospel. Avšak akrobacia spolu so skvelým systémom súbojov tvoria vražednú kombináciu pre pomyselnú konkurenciu a pokiaľ sa viete nad spomínanymi nedostatkami povzniesť a hľadáte atmosferickú akciu, tak je PoPR pre vás jasnou voľbou. Ja hre dávam 80, pretože v nej vidím určitý potenciál, ktorý by sa nemal zatracovať a som len zvedavý, ako dopadne novopripravované pokračovanie.

A ešte malá informácia na záver, hra je v platinovej edícii, takže jej cena by nemala presiahnúť 1400 sk, v rakúsku ju dokonca zoženiete za 20 euro.

Prečo áno
-skvelá hrateľnosť
-prepracovaný design levelov
-princova akrobacia a bojový systém

Prečo nie
-nezvládnuté po technickej stránke
-bonusové misie
klasický spôsob zdolávania výšok...
hop a hlava je mimo tela...
zdolávanie golema, na pohľad tažké, ale skutočnosť je iná...
Crowmaster zložený z vrán...
týmito portálmi prechádzate dosť často...
záhrady, nádherný level...
trámy, samé trámy...
trošku to pripomína Matrix...

napísal Hellknight 14.1.2007



Páči sa mi!

8.0
PRINCE OF PERSIA PSP

PSP

Vývoj: Ubisoft / Pipeworks
Štýl: Akčná Adventúra
Dátum vydania: 12. 2004
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19908)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk