Far Cry 2

Sklamanie veľké ako Sahara.

PC
pridal Faty 17.2.2009 o 17:29 pod používateľské recenzie

5.0


Afrika. Čierny kontinent. Kolíska ľudstva. A samozrejme dejisko pre Far Cry 2. Nebola by to Afrika, aby v niektorej jej časti nedošlo k ozbrojenému konfliktu. V tomto prípade proti sebe stoja dve znepriatelené strany UFLL a APR, ktoré si idú poriadne po krku. V tom im pomáha milý obchodník Jackal, ktorý ja natoľko férový aby zbrane dodával obom stranám. Do toho všetkého vstupuje hráč ako vrah najatý na odstránenie Jackala. Zábava sa môže začať.

Na začiatku hra postaví hráča pred výber jeho virtuálneho ja. Na výber je desať postáv s krátkym popisom ich histórie. Výber hernej postavy je čisto iba kozmetický a na hru samotnú nemá takmer žiaden vplyv. Po výbere postavy sa hráč objaví v taxíku, ktorý ho má zaviesť do hotela. Po ceste mu taxikár povie najnovšie informácie o najnovšom konflikte, ktoré hráčovu postavu natoľko rozrušia až s toho dostane maláriu a spadne do toho všetkého nie tak úplne rovnými nohami.

Po samotnom začiatku hry sa hráč objaví v Africkom prostredí, ktoré v hrách tak často nevidno. Pánom z Ubisoftu sa ho podarilo zobraziť skutočne pekne a tak sa hráč počas hry pohybuje po krásnej africkej prírode a budovách do nej vsadenej. Objavuje krásu africkej vegetácie, jej vodných tokov a samozrejme i niektorých afrických zvierat, ktoré si žijú svoj život bez ohľadu na prebiehajúci konflikt. Počas putovania po krajine dochádza k striedaniu dňa a noci a ku zmene počasia, ktoré su taktiež dobre zachytené. Rozsiahle savany sa striedajú s hustou vegetáciou, peknej tváre sa dočkali i vodné plochy, i keď dno vodných tokov už tak dobre spracované nie je. Do toho všetkého sa pridáva príjemná hudba a zvuky okolitej krajiny a vytvára tak prostredie príjemné oku i uchu. Hráč sa tak okrem plnenia hlavných a vedľajších úloh môže potulovať po okolitej krajine a kochať sa jej krásou. Pre potulky svetom je k dispozícií mapa a GPS, takže stratiť sa je tak trochu problém. Na vysokej úrovni sú taktiež grafické efekty a tak sa hráč môže pokochať na krásne spracované explózie a s tým spojený oheň, ktorý sa vyprahlou savanou šíri na všetky strany. Je síce pravda, že oheň nevydrží príliš dlho, ale na druhú stranu by takto vyhorela celá mapa.

Cesta po Jackalových stopách nie je jednoduchá a vedie cez viacero hlavných a vedľajších úloh, ktoré hráč získava v priebehu deja od oboch bojujúcich strán, obchodníkov zo zbraňami či pomocou telefónnych antén. Aby toho nebolo dosť, tak je potrebné si s času na čas skočiť k niekomu po lieky na maláriu, ktorá je pevnou a nadmiernu otravnou a zbytočnou vlastnosťou hry. Jediným vplyv malérie na celú hru spočíva v tom, že celý obraz sa s času na čas preoblečie do zdravej nažltnutej farby a zostane tak kým nedostane svoju dávku liekov, inak zostane obraz nejaký ten čas takýto „sypmatický“. Až tým chceli autori poukázať na veľký počet nakazených žijúcich v Afrike, mohli to vyriešiť nejako inak, takto len hráča nútia, aby sa počas hry venoval niečomu o čo záujem nemá a nemá to pre neho žiadny pozitívny význam. Jednu vec, ktoré majú všetky úlohy spoločné je to, že všetky spočívajú v ceste na určené miesto, zobratia určeného predmetu alebo niekoho likvidácie. A tak to ide stále dokola a dokola. Pre obchodníkov zo zbraňami treba zničiť konvoj konkurencie, telefónnou anténou zase dostanete úlohu niekoho zabiť (i keď vôbec neviete o koho ide a prečo má dostať posledný pozdrav) a aby to nebolo až také ťažké tak sa tieto ciele pohybujú po stále jednej a tej istej trase, pretože niekto im zrejme naprogramoval autopilota (miestna vychytávka bez ktorej sa miestny motorista asi ani nehne) a oni ho ani za nič nemôžu vyplnúť. Rozdiel medzi UFLL a APR neexistuje v podstate žiadny, teda až na rozdielne symboly, veliteľstvá a tváre vodcov. Na spríjemnenie herného zážitku sa často stáva, že úloha ktorú hráč dostane sa nachádza na úplne druhom konci mapy a to znamená znova cestovať cez celú mapu.

Aby to bolo ešte o niečo zamotanejšie tak nie je možné dostať viac ako jednu úlohu, teda až na úlohy spočívajúce v získaní liekov na maláriu sťahujúcu hrateľnosť zbytočne dole. Na spríjemnenie neustáleho cestovania po jedných a tých istých cestách sú hráčovi do cesty postavené ozbrojené posty. Kto by ale po ich vyčistení od nepriateľov otváral šampanské na oslavu víťazstva ho s kľudom môže vrátiť späť do chladničky, pretože pri najbližšej ceste okolo je post znova plno obsadený a vzkriesení nepriatelia hráča vítajú priateľskými salvami zo svojich zbraní. Je síce pravda, že krajina sa utápa vo vojne a znepriateľené strany sa snažia získať nové územia a vyčistenie dákeho miesta by na mape urobilo prázdne a nudné miesto, ale aby sa nepriatelia na týchto postoch objavovali len tak akoby zo vzduchu je skutočne pritiahnuté za vlasy. Jednotky na svoje miesta neputujú, proste sa tam objavia, čo sa dá vysvetliť iba tým, že v Afrike sa našiel niekto kto vynašiel funkčné teleporty a teraz na tom riadne ryžuje.

Pri hlavných úlohách hráčovi pomáhajú jeho priatelia. Tí mu môžu poradiť trošku iný postup, ale v konečnom dôsledku sa iba zmení prostredie, pretože na ukončenie misie je potrebné urobiť v podstate to isté. Priateľmi sú postavy, ktoré hráč na svojich cestách-necestách stretne a pomôže im, vďaka čomu si u nich buduje obľúbenosť. Patria sem i ostatné postavy z úvodného výberu, ktoré hráčovi nepadli do oka. Títo priatelia okrem „odlišného“ postupu dokážu pomôcť i záchranou života v poslednej chvíli, ale inak je ich význam zahalený rúškom tajomstva a jednoznačne nedotiahnutý do konca. Odmenou za splnené úlohy sú diamanty slúžiace ako platidlo. Diamanty možno nájsť taktiež v kufríkoch rozhádzaných po mape, výnos z takejto poľovačky na poklady je ale malý a v podstate zbytočný, takže sa jedná iba o také malé spestrenie s takmer žiadnym dopadom na hrateľnosť.

Základným prostriedkom pre splnenie misií sú samozrejme zbrane. Far Cry 2 obsahuje širokú škálu arzenálu od pištolí, cez malé samopaly a útočné pušky až po ostreľovačky, guľomety a raketomet a najlepšieho kamaráta každého pyromana, plameňomet. Zbrane možno získať dvoma spôsobmi, a to požičať si ich od mŕtvych nepriateľov, ktorým už budú na nič, alebo si danú zbraň zakúpiť u obchodníka so zbraňami. Rozdiel je v tom, že zbrane po padlých nepriateľoch sú staré hrdzavé šroty a nezobrali by vám ich asi ani v zberni druhotných surovín, pretože majú všetkými strelcami obľúbenú vlastnosť zasekávať sa, zatiaľ čo tie nakúpené za draho zarobené diamanty šlapú ako hodinky. S kúpou zbraní je vo Far Cry 2 spojený i zaujímavý zbraňový management. Plnením misií pre obchodníkov so zbraňami sa rozširuje ponuka zbraní a vylepšení, ktoré si hráč môže za zarobené diamanty zakúpiť. Hráč tak dostáva možnosť orientovať sa na svoje obľúbené zbrane, vylepšiť si ich presnosť či zmenšiť rozptyl, prípadne sa postarať o seba samého a zvýšiť si nosnosť munície, pridať si zopár liečivých injekcií či zo seba urobiť machra na opravu áut. Možností je veľa a je čisto iba na hráčovi či sa s nepriateľmi vysporiada ostreľovačkou na diaľku, či im pošle explozívny darček v podobre granátu alebo rakety alebo si to s nimi vybaví priamo zoči-voči.

Ruku v ruke so zbraňami sa Afrikou zakráda i zranenie, ktoré si hráča určite neraz nájde. Ak zranenie hernej postavy klesne pod určitú hranicu začne postava zomierať a je potrebné aby sa vyliečila. Vtedy sa hráč môže pokochať pohľadom na to ako jeho virtuálne ja napravuje zlomené prsty, vyťahuje s tela guľky či kus železa zabodnutého do tela. Takáto zdravotnícka procedúra doplní postave časť jej zdravia, o zbytok sa musia postarať liečivé injekcie. Zo začiatku je tento systém celkom zábavný a niečim nový, ale keď si bude postava po stý krát vyťahovať guľku z ruky stane sa s toho iba otravná vec, ktorá iba zdržuje, pretože na úplné vyliečení musí hráč beztak siahnuť po injekciách. Toto poteší najmä keď je hráč pod paľbou z niekoľkých hlavní.

Aby sa hráčovi neurobili pľuzgiere na nohách môže sa previesť v niektorom z dostupných vozidiel, preletieť sa v rogale alebo sa plaviť po rieke na rybárskom člne. Vozidlá sa ovládajú bez problémov a je ich dostatok na každom rohu. Bez nich by Far Cry 2 bola skutočným utrpením, pretože vďaka hlúpemu systému misií sa hráč musí často presúvať z jednoho konca mapy na druhý a pešo by to trvalo celú večnosť. Autá sa nepriateľskou streľbou ničia a hráč ich tak musí s času na čas opraviť. Časom z toho je pekne otravná záležitosť, ale nezničiteľné vozidlá by lepšie neboli a bez vozidiel je táto hra takmer nehrateľná. Ďalšou možnosťou je preprava autobusmi, avšak na mape sa nachádza iba málo autobusových zástaviek a takmer všetky sú až na samom okraji mapy, takže o dlhú prechádzku je znova postarané.

Čo by to bolo za FPS keby v nej nebolo koho poslať do virutálneho pekla. Vo Far Cry 2 je takýchto cieľov viac a neoplývajú žiadnou vysokou inteligenciou. Snažia sa kryť, ale vo svojom kryte dlho nevydržia a radi sa prebehnú hráčovi pred jeho hlavňou. Na otvorenejšom priestranstve sa ako tak snažia hráča obkľúčiť, ale žiadnymi taktikmi nie sú. Čo im chýba v oblasti inteligenice vyrovnávajú vďaka svojim dokonalým zmyslom, kedy dokážu hráča odhaliť i na veľkú vzdialenosť a cez prekážky. Celkovo zapadajú do úplného priemeru a i tak nudnej a repetivínej hrateľnosti zatĺkajú posledný kliniec do jej rakvy.

Far Cry 2 patrí do skupiny hier s úplne priemernou hrateľnosťou. Na jednej strane má hráč širokú škálu zbraní a vozidiel a tak i možností ako sa s nepriateľmi vysporiadať a dopracovať sa k úspešnému splneniu misie, na strane druhej sa náplň jednotlivých misií neustále opakuje a nepriatelia sa záhadne objavujú na vyčistených miestach. Hráč tak môže taktizovať a vybrať si ako bude postupovať, ale vymýšlať si stále nové postupy, keď stačí niekde vletieť s džípom a nepriateľov pokropiť z guľometu namontovanom na ňom, je doslova zbytočné. Strany vojenského konfliktu sú úplne nezaujímavé a rovnaké a rozdiel pri práci pre ne vôbec nepoznať. Keby sa autori viac pohrali z úlohami a spestrili ich, keby zúčastnené strany neboli podobné ako vajce vajcu, keby nebolo malérie, keby sa vylepšil systém zranenia a urobilo by sa niečo rozumné s ozbrojenými postami, bol by Far Cry 2 skvelou hrou, takto sa iba stal veľkým nesplneným sľubom.

Na záver tak možno povedať, že Far Cry 2 bolo určite jedným z najväších (ak nie priamo najväčším) sklamaní minulého roka. Dáva hráčovi voľnosť potulovať sa po okolitom svete a riešiť situácie rôzne podľa jeho chute ale taktiež mu pod nohy hádže obrovské polená repetitívnosti a nezmyselností drviace túto slobodu na kašu. Far Cry 2 prišiel s niekoľkými dobrými nápadmi, tie však neboli dotiahnuté do konca a to ho zatiahlo do pohyblivého piesku, s ktorého sa určite nikdy nedostane.

Plusy
- grafika
- zbraňový management
- veľa druhov zbraní a vozidiel

Mínusy
- stále rovnaké misie
- priemerný nepriatelia
- malária
- liečenie
- repetitívnosť

Hodnotenie: 5

napísal Faty 17.2.2009



Páči sa mi!

5.0
FAR CRY 2

PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Ubisoft / Ubisoft
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 24.10. 2008
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 18]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19561)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk