Gothic

Už je to nejaký ten piatok, čo táto hra bola vo svojom čase mladým a silným šuhajom. Dnes tento už deduško má stále čo ponúknuť. Kráľ medzi 3rd person RPG z dielne nemeckého štúdia stojí za tú babku čo zaň dnes pýtajú.

PC
pridal p3x0 5.5.2010 o 1:25 pod používateľské recenzie

10


 

 


Úvod

Ak by ste niekedy navštívili Amazonku, (taký malý lesík v Brazilií) tak možno pri prechode  riekou prídete o nohu. A nebude to následkom nášľapnej míni. Existuje taká malá pekná rybka, plávajúca v riečke a medzi jej obľúbenú potravu patrí mäso, ktoré jej mimoriadne chutí. Asi sa aj pýtate čo to tu trepem? Nie, nie, nebojte sa, nesnažim sa nahradiť National Geographic. Dôvod prečo spomínam práve túto rybu nieje náhodný. Presne tak sa totiž volá isté nemecké štúdio. Aby to bolo presné, tak hovoríme tu o Piranha Bytes. A tak ako sa oná rybka zakusne do mäsa, tak sa títo chlapci zakusli do prdukcie najlepšieho RPG pod slnkom aj mesiacom. Viete čo sa hovorí o nemcoch? Že sú na minútu presný a dočasný a šialenci, čo sa detajlov týka. Len si skúste predstaviť drahú limuzínu, napríklad: BMW, Mercedes či Porsche. Tak, ako tieto svetoznáme továrne produkujú super autá, tak táto firma vyprodukovala túto super hru, dovolím si ju nazvať ságu alebo kráľom medzi 3rd person RPG.  Boli časy, keď som ani len netušil čo to RPG (Role Playing Game) je. Existuje len jeden dôvod prečo to dnes viem – GOTHIC.

Kde bolo, tam bolo...

...bola raz jedna krajina menom Myrtana. V nej vládol múdry a silný král Rhobar II. Krajina prosperovala, dobíjala okolité kráľovstvá a rozširovala svoje územie. Ale každá rozprávka má svoj koniec. Nebolo tomu inak ani v tomto prípade.  Myrtanu napadli hordy orkov. No nebola to obyčajná tlupa zelenokožcov. Táto horda bola dobre organizovaná s prísnou hierarchiou a veľmi krutými,  húževnatími a perfektne pripravenými vojakmi na boj života zo smrťou. Dokonca ani Innosovy bojovníci - paladini zo svojími mocnými čarami nedokázali tejto hrozbe odolať. Kráľ preto potreboval niečo, čím by dal svojmu vojsku tromf do rukáva. Odpoveď nebola ťažká, stačilo ukuť zbrane z magickej rudy, ktoré boli tie najpevnejšie a naostrejšie na celom svete. Preťať drevo, železo alebo to najdôležitejšie - orka na polovicu  nebol problém. V tých správnych rukách sa kus kovu v okamiu mení na smrť rozosievajúcu čepeľ skazy, ktorej neradno stať v ceste. Ale magická ruda sa dala ťažiť jedine na ostrove Khorinis v údolí, ktoré sa nazývalo jednoducho – trestanecká kolónia. Keďže orkovia tvorili nekonečné zástupy a zbraní z rudy bolo málo, trebalo zvýšiť prísun tejto suroviny. Radci teda navrhliriešenie: „Poslať do kolónie každého, kto sa nejako previní proti zákonu“. Pre istotu ešte bola vytvorená magická bariéra mágmi vody a ohňa, aby nik nedokázal z kolónie újsť. Tá síce dnu pustila kohokoľvek, no cesta von už predstavuje problém. Pri čarovaní bariéry vznikol problém – nabrala väčšie rozmery ako sa pôvodne odhadovalo a uväznení ostali aj mágovia. Aby sa príbeh viac zamotal, kopáči rudy sa jedného dňa vzburili a prevzali kontrolu nad kolóniou. Po ostom čase vznikli  tri tábory : nový, starý a sektársky tábor. Každý mal svoj názor a cieľ ako prelomiť bariéru a újsť z tohto prekliateho miesta.

Aj na psa prišiel mráz, a jedného dňa bol aj hlavný hrdina prichytený pri porušovaní zákonov. Miestny sudca vyniesol nelichotivý rozsudok a zvrhol nášho bezmenného hrdinu do údolia.


Pútavý príbeh, čo poviete ? A toto je iba malá ukážka toho, čo je v Gotiku prenás pripravené. Príbeh plný  mágie, akcie, zvratov, priateľstva a nepriateľstva  a dobrodzužstva.

Piranha nenechala nič na náhodu a každému detajlu v hre je venované maximum úsilia. Každá jedná časť má svoj zmysel, každý opustený kemp má svoj dôvod, každá nástraha a nepriateľ svoje miesto. Hneď odzačiatku ste uvrhnutý do sveta Gotiku, ktorý je neúprosný a tvrdý ako život sám. Nič nedostanete zadarmo a každý získaný bod skúsenosti bude ako narodeninový darček. Nebudeme obmedzovaní, žiadnými hranicami. Môžte ísť kam len chcete, žiadne nevidiťeľné múry, či mestá ktoré vás nepustia mimo chodníček. Ale nebude to také jednoduché ako by sa mohlo zdať. Autori vedeli prečo nám tu voľnosť dávajú. Je síce pravda, že môžte ísť do lesa, alebo niekam kde na vás bude číhať smrť na každom kroku... ale kým budete príliš slabý, oná smrť dlho na ďalšiu obeť čakať nebude. Každý, kto vám v hre poradí aby ste nešli do lesa, nech je jeho tón akokoľvek ironický, vám dáva radu nad zlato. Svet v kolónií pripomína simuláciu skutočného sveta. Mení sa deň a noc, počasie od krásneho slnkom zaliatého dňa až po neskutočnú búrku a lejaky. Každý má svoj denný program. Ako zvery tak aj ľudia. Zver loví jedince iného druhu, alebo sa bijú navzájom. Ráno kopáči idú do baní kopať, večer sa zoskupia pri ohni alebo krčme a hovoria o svojích zážitkoch. Stráže udržujú poriadok, sem-tam niekomu dajú nakladačku, ale to nieje nič neobvyklé a v neposlednom rade ochraňujú mágov a aj kopáčov a celkovo celý tábor. A mágovia si lámu hlavu nad tým ako sa dostať von.  Ako som už spomenul, v hre sa nachádzajú tri tábory. Každý má odlišnú filozofiu a naživajú v relatívnom miery. Zpočiatku si robia len také malé naschvály. Jedný okradnú druhých o jedlo a pár zbraní, naoplátku tý potom zabijú zopár lovcov z druhého tábora a tak podobne. Veci ale neskôr naberú na otáčkach a z malých nepodstaných blbniek sa stane vážny konflikt, súčasťou ktorého bude aj náša postava.

Starý  tábor:     

 Starý tábor je ten najväčší. Je to bývalá pevnosť práve v strede celej oblasti, akýsi hrad a sídli tu Goméz. Goméz je chlapík, ktorý to má všetko pod palcom. Hneď pod ním sú ohnivý mágovia. Sú pánmi mágie ohňa, zásobujú tábor magickými zvitkami a alchymistickými potrebami a plnia úlohu radcov. Na poriadok dohliadajú stráže. Ďalšími sú tiene. Tý sú v podstate poskokovia stráži. Robia prenich špinavú prácu a dohliajú aj na chod tábora a obchod. Najnižšie sú samozrejme kopáči. Je snáď jasné čo robia. Filozofiou tohoto tábora ani nieje tak cesta von, ako obchod. Tento tábor ako jediný obchoduje z vonkajším svetom. Za magickú rudu dostávajú na výmenu ženy, zbrane, jedlo a všetko ostatné čoho je nedostatok.

Nový tábor:

Ďalším z táborov je nový tábor. Tú velí Saturas. Je to najvyšší mág kruhu vody. Týto mágovia sú pánmi vodnej a zemskej mágie. Hneď pod Saturasom sa nachádzajjú zvyšný členoviak ruhu vody. O ich bezpečnosť sa starajú žoldniery. Ich šéfom je Lee. Obdobou tieňov je tlupa okolo Laresa a je to obyčajná banda hrdlorezov a zlodejov. Na úplnom dne sú opäť kopáči. Filozofiou tohoto tábora je nahromadenie dostatočného množstva rudy a pomocou kúzla uvoľniť jej magickú energiu a tým zhodiť bariéru.

Sektársky tábor:

Posledným z táborov je Sektársky tábor. Je postavený v bažinách, kde rastie tráva. Samozrejme nie taká akú žerú ovce. Tá je predávaná ostatným táborom, výmenou za rôzny tovar. Na vrchole sú dvaja ľudia. Y´Berion a Cor Angar. Y´Berion je hlavný guru v tomto tábore a pod sebol má Baalov resp. guru-ov. Tý sú akýmisi kňazmi a duchovnými vodcami táboru. O ochranu sa starajú templári na čele z Angarom. Úplne na spodku sú potom novici. Tý pomáhajú komunite v raste a prosperite. Pri dostatočnom snažení potom môžu dosiahnúť štatút Baala alebo Templára, záleží len odnich. Templári a guru sú v podstatne nezávislé spoločenstvá žijúce v simbióze a harmónií a riadia sa starým známim - ruka ruku myje. Filozofiou tohoto tábora je uctievanie boha či ducha  – spáča, ten by ich „mal“ vyslobodiť spod bariéry a dáva duchovnú silu baalom, ktorý si potom pomáhajú spáčovou mágiou.

Dôvod  prečo som sa takto o týchto táboroch rozpísal je jednoduchý. Môžte sa stať členom  ktoréhokoľvek z nich. Postupne potom plnením jednoduchých ulôh, ako je nosenie balíčkov a správ sa prepracujete až na vysoké miesta, ktoré citeľne zasahujú do behu kolónie. Je len a len na vás ku komu sa pridáte. Vážte ale svoje rozhodnutie, nebude sa už dať vrátiť. Príbeh je potom aj ďalej odvíjaný od toho ako ste sa rozhodli.

Princípy hry:

Čo by to bolo za erpégečko bez levelovania postavy? Za každú zabitú príšeru dostanete istý počet bodov. Ich výška zavysi od toho o akú silný druh sa jedná. Od 10exp za plošticu až po 1000exp bodov za čierného trolla. Samozrejme aj za plnenie questov dostávate XP body. Týchto bodov treba istý počet na dosiahnutie levelu, po každom levely sa odmknú tzv. vedomostné body. Za každý level je ich 10 a možno ich utraiť na haldu atribútov. Od základných ako je sila, obratnosť zdravie, mana cez  postup kruhmi mágie a umenie zaobchádzania z jednoručnými a dvojručnými zbraňami, lukmi, kušami až po blbinky ako je otváranie zámkov, okrádanie, akrobácie a podobne. Nároky zo zvyšovaním ale rastú. Tak napríklad, kým ste na začiatku za jeden bod sily dali 1 vedomostný bod, tak za taký 50 bod sily to už bude napríklad 5 bodov. Nieje možné vytvoriť multifunkčnú postavu, ktorá by dokázala ovládať mágiu aj luky a meče a podobne, to by ste potrebovali asi 100 levelov. A hru ukončite približne pri 30-tej úrovni, pri poctivom plnení questov aj 40 a viac. Inak ale nieste nijako limitovaný rozhadzovaniu bodov ako len uznáte za vhodné. Ani maximálna hranica levelu nieje stanovená. Tak sa môžte kľudne pokúsiť urbiť rekord . Ale aby ste sa mohli dostať až na koniec hry bude treba ešte aj „zopár“ kúskov zbraní. Tých je  podľa môjho odhadu aj niečo cez 60 a možno aj viac. A to nerátam kúzla, ktorých je tiež niečo okolo 30. Kúzla sú pekné a do detajlov urobené. Je zábava vypustiť ohnivú búrku a sledovať ako ohnivý dážď ničí všetko živé. Brnení už síce tak veľa nieje, ale ich počet bude niekde okolo čísla 15. V Gotiku niesú žiadne levely obtiažnosti, ale ta je nastavená presne na mieru. Zo začiatku veľa vody nenamútite, no neskôr keď už budete trimať v rukách meč z útokom 150 budú nepriatelia padať ako hrušky a ani v lese sa nestratíte. Ku koncu hry ale pribudne na počte nepriateľov a nebude to jednoduché. Ale aby bolo jasné nikdy sa nedostanete ku konfrontácií z veľkým počtom protivníkov naraz. Je to aj preto, lebo bojový sýstém je trocha na hlavu postavený. Je treba držať control aby ste mali zameraného nepriateľa, šípkami potom ovládate zbraň, pričom nieje možné sa premamentne brániť. Nieje možné sa ani hýbať, až po pustení ctrl. Je nutné využiť rozum a skĺbiť trocha šikovnosti a bude to hračka. Na každú potvoru platí aj iná taktika, neiekdy sa oplatí čakať na útok, niekedy využiť pauzu medzi útokmi, inokedy radšej neváhať a vrhnúť sa na nepriateľa. Je ale fakt, že to na prvý pohľaď vyzerá ako neriešiteľná vec a nejedného hráča do odradí od hrania tejto skvelej hry.  

Na takomto mieste akým je trestanecká kolónia je asi aj zbytočné mať pri sebe zlato. Načo aj? K čomu by bolo ? Oveľa vzácnejšia je magická ruda. Zaňu si kúpite čokoľvek. Slúži ako platidlo, hoci tu funguje  aj výmenný systém . Spomeniem ešte taký detajl a to, že v hre je rozdiel niekoho zbiť a niekoho zabiť. Príšery sú atomaticky zabité, ale ľudí ešte treba doraziť, ak od istých jedincov chcete mať pokoj navždy. To si ale dobre rozmyslite. Bude to mať neblahý účinok na vašu osobu a zopár ľudí možno bude svojho kamaráta aj postrádať.

 

Zvuky, dabing a konverzácie:

Nepochybne neodmysliteľnou súčasťou dobrého rpg-čka je konverzácia. Je možné pokecať s ktoroukoľvek osobou. Od nepodstatných kopáčov, až po rudobaróna Goméza. Zakaždým sa v dolnej časti obrazovky otvoria možnosti a z nich si môžete vyberať. Možností je hneď niekoľko. Záleži to od danej postavy s ktorou vediete rozhovor. Spomínal som tiež, že život v kolónií je „simulovaný“. Preto ak niekoho napálite, neodpustí vám to len tak. Napríklad v istej fáze hry budete nútený pohovoriť si z Gomézom. Ten ale pri výbere zlých odpovedí nebude váhať a na mieste vás skolí. A aby toho nebolo málo, pôjde po vás ešte aj pol tábora. To isté platí aj o tasení meča. Ľudia okolo hneď znervóznejú a zpočiatku len upozornia nato, aby ste si zbraň odložili. Neskôr aj zalarmujú stráže a verte... nebude to rovný súboj proti presile. Ostatné zvuky v hre sú dokonalé. Od rozhovorov, ktoré sú dabované až po hudbu. Tá je správne zvolená a mám dojem, že ešte nikde som nepočul takú skvelú atmosferickú hodbu, ktorá by sa danej hre, prostrediu a celkovo hodila. Každé zviera má potom samozrejme svoj hlas, zvuk. Od jednoduchého dychčania až po rev. Stačí sa len prejsť v noci lesom a začujete orkov ako o čomsi šomrajú svojou rodnou rečou. Alebo svorku vlkov spiacu neďaleko jaskyne plnej hávedi, ktorej tečú sliny už len pri predstave človeka v lesíku. 

 

 

Grafika a ostatné technické serepetičky:

Grafika na svoju dobu bola len mokrým snom každého maniaka otvoreného sveta. Super detajlné textúry a plynulá hra. Obrovský otvorený svet, ktorý sa končí len pri začiatkoch bariéry. A že sa nejedná o malé prostredie. Veď obyčajné prejdenie mapy z jedného konca na druhý, bez toho aby došlo k nejakému zdržovaniu roztržkami trvá asi dobrých 20 minút. A to všetko prebieha bez akéhokoľvek načítavania. Načítavajú sa len väčšie dungeony. Ale toto načítavanie je akurát dosť dlhé nato, aby ste sa stihli napiť a ďalej sekať hordy príšer. Architektúra jednotlivých táborov je  bezchybná. Každá chatrč má svojé miesto a nič nieje len tak pre srandu. Opustený maják je parádne „naaranžovaný“ zbytkami kostí mŕtvol  a prebodnutými mečmi. Poprípade litre krvy a šípy zabodnuté v mŕtvole sú jasným dôkazom toho, že sa tu v posledných dňoch konalá párty a vy ste ju premeškali. Magické zvitky rozhádzané po zemi sú také dokonalé, že presne viete o aký druh kúzla sa jedná – samozrejme ak poznáte dotyčný obrázok. Nechýba ani krv po zemi pri súbojoch, tá sa dá aj vypnúť ak prekáža. Dohľad je tiež solídny a tiež aj tieto paramete sa dajú nastaviť.

Zhrnutie:

Tak verdikt je umňa jednoznačne jednoznačný. 10/10. Prečo ? Nestačí skvelá náplň hry, perfektné technické spracovanie, príbeh, dokonca aj čeština už  v základnej verzií a v neposlednom rade už aj existujúce pokračovania ??? Je síce fakt, že bojový sýstém je na hlavu postavení, ale inak nieje hre čo vytknúť. Možno to ovládanie by chcelo trocha upraviť, ale na to sa dá v pohode zvyknúť. Inak je hra svelá ,graficky, po zvukovej stránke a spracovanie je bez výraznej chyby. Pre každého zarytého priaznivca tohoto žánru povinnosť. Ostatných možno odradí hard-core ovládanie a náročnosť.  Premňa je toto najlepšia hra v RPG žánry. Kam sa hrabe Mass Effect ma tohoto nekorunovaného kráľa ?

 

Pro &Proti:

+Príbeh,

+Grafika,

+Zvuky, dabing, hudba,

+Vysoká obtiažnosť,

+Myrtana,

+Otvorený svet,

+Oficiálný preklad (iba titulky).

+Takmer všetko ostatné.

 

-Súbojový systém,

-Ovládanie,

-Vysoká obtiažnosť?!

 

Nakoniec ešte spomeniem výbornú českú fanstránku https://gothic-rpg.com nájdete tu snáď úplne všetko o tejto hre a o jej pokračovaniach.

 

Príjemnú zábavu pri tejto hre Vám praje P3X.


napísal p3x0 5.5.2010



Páči sa mi!

10
GOTHIC


+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| Gothic CZ shots 23.6.2002
| Gothic ohlásený 10.10.2001
| Gothic shots 24.7.2001
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19964)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk