Doom: The Dark Ages |
Keď id Software v roku 2016 znovuzrodilo legendu menom DOOM, zvalcovalo vtedy stagnujúcu FPS scénu svojou rýchlosťou, brutalitou a nezabudnuteľnou energiou.

8.5
Keď id Software v roku 2016 znovuzrodilo legendu menom DOOM, zvalcovalo vtedy stagnujúcu FPS scénu svojou rýchlosťou, brutalitou a nezabudnuteľnou energiou. O štyri roky neskôr DOOM Eternal posunul latku ešte vyššie a stal sa definíciou „combat-dance“ žánru – pohyb, agresia, zdravie výmenou za rýchlosť. No teraz, v roku 2025, sa Doom Slayer vracia v nečakanom smere: späť do minulosti, do temnej, stredovekom nasiaknutej reality, kde sa oceľ nezrazí len s mäsom, ale aj s mýtom a vierou.
The Dark Ages je prequel. A nie hocijaký. Odohráva sa stáročia pred udalosťami DOOM (2016). Sledujeme zrod Slayera v čase, keď démoni ešte len začínali prenikať do sveta ľudí a existoval rád, ktorý im vzdoroval nie technológiou, ale vierou, mečom a surovou vôľou prežiť. Zápletka nie je samoúčelná – hráč postupne odhaľuje, že Slayer nebol vždy tým nemým božstvom pomsty. Bol človekom. A ten príbeh je osobný.
Slayerov vzťah k frakcii Maykrov je komplikovaný, najmä s antagonistom menom Kreed – kňaz, manipulátor, symbol prehnitej viery. Príbeh je vedený formou medziscén a pamäťových fragmentov. Hoci nejde o RPG, atmosféru budujú listy, sochy, staré nápisy a audiologické vsuvky. Lore má hĺbku – a čím viac skúmaš, tým viac zistíš.
Zatiaľ čo DOOM Eternal pripomínal balet s raketometom, The Dark Ages spomaľuje. Nie je to krok späť, ale bokom.
Parry systém a štítová dominancia
Hlavnou novinkou je Shield Saw – kruhová píla ukrytá v štíte, ktorú možno použiť na parry aj útok. Funguje ako blok, ale aj odraz projektilov, a dokonca ako motorový masaker, keď sa aktivuje na správneho démona. Kombinácia správneho načasovania a agresívneho pohybu z toho robí takmer soulslike prvok v rýchlom FPS svete. Nejde o náhradu pre Glory Kill – tie tu síce sú, ale sú menej zdôraznené.
Arzenál
V arzenáli nájdeme Skullcrusher – zbraň, ktorá strieľa kostné hroty, ťažký kyjak, vrhacie disky, ale aj klasiky ako raketomet a Super Shotgun. Zbrane majú alternatívne režimy (fire mod), ale aj kombinovateľné efekty. Systém výbušných runových šípov či ohnivých kotúčov je nový, ale sadne do atmosféry.
idTech 8 engine je dôvod, prečo to celé vyzerá tak ako vyzerá. Textúry s detailom až 8K na hlavné modely, volumetrické tiene, nasvietenie pomocou ray tracingu (voliteľné) a hlavne – stabilný výkon.
Dizajn úrovní
Namiesto futuristických základní navštívite hrobky, polorozpadnuté chrámy, planinu po démonickom masakri či katakomby živené krvou. Každá lokalita má osobnosť. Levely sú štruktúrované vertikálne aj horizontálne. Prítomné sú klasické DOOM prvky: tajné miestnosti, výzvy, alternatívne trasy.
Zatiaľ čo vizuál doslova dýcha smrťou a slizom, hudba je… diskutabilná. Po odchode Micka Gordona sa štúdiá rozhodli pre nový smer. Hudobne to nie je zlé – elektronicko-orchestrálny mix, občas aj chorály a industriálny nádych. Ale chýba tomu identita. Zatiaľ čo DOOM 2016 a Eternal mali riffy, ktoré si pamätáte roky, tu ich budete skôr vnímať v pozadí.
Zvuky zbraní, kroky Slayera či výkriky démonov – všetko znie surovo a masívne. Dobré ozvučenie aj v 3D audio headsetoch (testované na SteelSeries Arctis Nova).
Prvý DOOM, ktorý dovoľuje jazdiť. Mech Atlan – obrovský bojový kolos, ktorý zrúca celé mesto, ponúka nezabudnuteľný moment v polovici hry. Ďalším „wow“ momentom je jazda na kybernetickom drakovi. Oheň, lietanie, ničenie – síce skriptované, ale efektné. Pripomína to DOOMovské verzie „vehicular mayhem“ z Titanfallu alebo God of War.
- Ak máš rád old-school FPS s modernou vizážou – tu si doma.
- Ak si zarytý fanúšik Eternal a miluješ double dash a stropné háky – priprav sa na kompromisy.
- Ak ti chýbala príbehová rovina, ktorá by Slayera poľudštila – Dark Ages ťa prekvapí.
- Ak miluješ estetiku Dark Souls, Berserk, Warhammer alebo Hellboya – toto je tvoja krv.
- Platformy: PC, PS5, Xbox Series X|S (Day 1 v Game Passe)
- Engine: idTech 8
- Grafika: podpora ray tracingu, DLSS 3.5, FSR 3.1, možnosť path tracingu na PC
- Audio: 3D audio, Dolby Atmos
- Lokalizácia: anglický dabing, titulky dostupné v 12 jazykoch (vrátane češtiny)
- Dĺžka hrania: 10 – 14 hodín (kampaň), +5 hodín na ťažké obtiažnosti a 100% zber
DOOM: The Dark Ages nie je revolúcia. Ale je to najodvážnejší krok série za posledné desaťročie. Vymenil výbušnú hypermobilitu za ťažkú dominanciu. Vymenil futurizmus za krvavé legendy. A Slayera za človeka z mäsa a krvi.
Ak si DOOMer, ideš do toho. Ak nie si, práve si našiel dôvod začať.
+ Atmosféra, lore a dizajn sveta
+ Technická stabilita a výkon
+ Segmenty s mecha a drakom ako oživenie
− Niektorým môže chýbať adrenalínový tok Eternalu
− Chýba multiplayer (žiadny PvP ani koop)
PC
PS5 Xbox Series X|S Vývoj: Bethesda / id Software Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|