Tomb Raider

Lara Croft a jej začiatok ktorý odštartoval sériu najúspešnejších adventúr všetkých čias. Lady Croft na ceste za dobrodružstvom ...

PS2
pridal Roné 9.2.2011 o 19:24 pod používateľské recenzie

10


Športová postava, veľké pery, prenikavé hnedé oči, dlhý zapletený vrkoč, na pleciach hnedý batoh a dve pištole v rukách. Je vôbec možné aby sa vám pri takomto opise nevyjavila v mysli Lara Croft? Postava ktorá sa stala legendou. Najznámejšou hrdinkou počítačových hier. Lara Croft. Dnes je už táto postava známa ako hrdinka jedných z najúspešnejších adventúr všetkých dôb.

Na počiatku Tomb Raider bolo britské video herné štúdio Core Design, ktoré Tomb Raider vyvinulo. Eidos Interactive ho publikovala a tak vznikla táto nádhera, ktorá odštartovala sériu úspešných hier Tomb Raider. Dnes už nie je hráča ktorému by názov Tomb Raider nebol známi.

Dej 10/10


Dej sa začína sa v Los Alamos v Novom Mexiku, kde sa kedysi skúšala atómová bomba. Veľký  výbuch urobil dieru do zeme  a odhalil tak akési staré železné zariadenie, v ktorom je uväznená žena. V tom sa príbeh presunie do jedného hotela v Kalkate, kde vás hra zoznámi s Lady Croft. Lara je svetoznáma archeologička a odborníčka na mytológiu rôznych starovekých národov. Dozvie sa o nej Jacqueline Natla, riaditeľka Natla Technologies. Natla pošle za Larou Larsona ktorý, Lare odovzdá odkaz. Natla v ňom žiada Laru aby jej pomohla nájsť starý artefakt scion. Lara tak odchádza za dobrodružstvom do Andských hôr spolu s peruánskym sprievodcom. Skôr než Lara vstúpi do jaskyne, napadne ich svorka vlkov a sprievodca zomrie. Od tej chvíle je Lara odkázaná sama na seba.


Naozaj akčný začiatok.

Po dlhej ceste až do Qualopekovej hrobky, Lara predsa len scion nájde. V momente ako ho zoberie nastane zemetrasenie a Lara musí ísť preč. Tak sa aj stane, no po tom čo sa jej podarí uniknúť ju stretne Larson ktorý neprichádza v dobrom.  Po súboji s nim sa Lara dozvie že muž menom Pierre  Dupont profesor a vykrádač hrobiek bol najatý aby našiel zvyšné dva sciony. Lara sa vláme do spoločnosti Natla Technologies, aby sa dozvedela o scionoch ešte viac. Na to odchádza do St. Francis Folly v Grécku a dej sa začína nádherne zamotávať.

To čo na začiatku nebolo spomenuté sa dozviete počas hry. V dávnych časoch kedy bol najväčším a najmocnejším národom Atlantída, bol vytvorený mocný artefakt scion ktorý dokáže zmeniť organizmy. Túto silu zneužila kráľovná Atlantídy a vytvorila príšery ktoré zničili celú Atlantídu, a jej obyvatelia boli nútený odísť do inej zeme. Kráľovnú však postihol spravodlivý trest. Bola uväznená v železnom zariadený dvoma zvyšnými panovníkmi Qualopecom a Tihocanom na večné veky. Po tom ako kráľovnú uväznili, si rozdelili scion a odišli, jeden do Peru a druhý do Grécka kde, postupne založili národy.  Kto bol však kráľovná Atlantídy? Dozviete sa. Viac vám nepoviem. Zahrajte si!

Hrateľnosť  10/10


Jednou z vecí ktorou Tomb Raider 1 prekvapila bola jej skvelá hrateľnosť. Hra je snímaná z third person perspektívy. Po celý čas vás sníma kamera, ktorú otáča sama Larina chôdza. Lara sa môže pohybovať pomaly, normálne a môže aj utekať, podľa toho koľko energie má. Lara môže skákať dopredu, zozadu doľava, doprava, prikrčiť sa ,plaziť sa, zachytiť sa a posúvať sa tam kam len chce. Dokonca môže strielať zo zbrane počas skoku či kotrmelcov. Dosť veľké vymoženosti na rok 1996. Nemyslíte?


Lara Croft ako má byť!

 

Lara je tiež len človek aj ked vizualny, no i tak sa pri páde z výšky môže zabiť. Záleží na tom z akej výšky padne. Okrem iného môže aj plávať. Ak spadne do vody, môže letieť i z mrakodrapu a nič sa jej nestane. Čas strávení vo vode je obmedzený. Pokiaľ sa vám minie kyslík, začne vám ubúdať z HP a ak sa aj to minie nastáva udusenie. Niekedy je potrebné pod vodou hľadať páky. Strieľať sa pod vodou nedá i keď sa tam nachádzajú krokodíly. Okrem tých na vás čakajú všade prítomné potvory. Od netopierov, vlkov, opíc , dinosaurov, leopardov až k príšerám akými sú zvyšné potvory z Atlantídy. Bossovia sú často v podobe ľudí. I ked vás v Peru prekvapí T-Rex a v Atlantíde akási obrovitánska múmia. ktorej chýbajú nohy. Na bossov netreba nič iné len strieľať do nich zo všetkého možného. až nezhynú. Čo sa týka zbraní, začínate s klasickými devinkami ktoré majú neobmedzený počet  nábojov. Pri ostatných je municia obmedzená. V Peru je to brokovnica ktorú môžete získať. jednak si ju najdete v Lost Valley vedľa kostry alebo neskôr ju ukradnete Larsonovi. Ďalšími zbraňami sú Magnum pištole a Uzíky. V poslednej misií na začiatku, sa budete musieť obísť bez nich, pretože vám ich ukradne banda Natliných poskokov. Po čase si však všetky pohľadáte po ceste.

Hru si ukladáte pomocou save pointov ktoré predstavujú modré, poskakujúce kryštáliky. Hoc nie sú na každom kroku príde vám veľmi vhod ak na ne natrafíte. Po prejdení každého levela sa vám zobrazia v tabuľke udaje typu koľko nepriateľou ste zabili, koľko tajomstiev našli, koľko predmetov vzali a čas za ktorý level prešli. Všetky časti, kľúče či iné predmety čo nájdete sa vám ukladajú do inventára, odkiaľ ich môžete použiť. Je to tam docela prehľadne usporiadané takže nie je problém hocičo tam nájsť.  Ak chcete použiť lekárničku musíte sa najprv do tohto inventára dostať a vybrať si ju. Takisto je to i so zbraňami. Na prehodenie zbrane bohužiaľ nie je žiadne tlačítko. Lekárničky takisto ako aj muníciu nájdete na zemi, hocikde schované za stĺpmi alebo len tak pohodené. Niekedy sa dajú nájsť na ťažšie dostupných miestach alebo pred ich najdením musíte niečo otvoriť. Tieto predmety sa nazývajú secrets. Pri ich nájdení sa ozve stará dobrá zvučka ( inak dobré zvonenie na sms :D ). Tieto miesta je niekedy ťažké objaviť. Niekde je to prasklina po ktorej sa musíte šplhať, inde páka skrytá za kríkom.

V Lare sa nachádza aj veľa pascí. Napríklad prepadajúca sa podlaha pod ktorou sa nachádzajú nepríjemné krvavé ostne, na ktoré sa dá napichnúť.  Ihneď na začiatku vás prekvapia šípy ktoré vám budú brániť v ceste. Prejesť cez ne bez zranenia sa takmer nedá, najlepšie je jednoducho rýchlo cez ne prebehnúť. Inokedy sú to ostré ozubené dvere ktoré vám bránia v ceste. Nemôžem odporučiť nič iné než len byť pozorný a sústrediť sa na hru.



S týmito múmiami nemám pekné spomienky :(

Ovládanie je ľahko prispôsobivé, i keď sa vám môže stať že sa stane chyba v kamere ktorá vás presmeruje niekde do jamy. Všetko to chce čas a postupom času sa to naučíte. Hrateľnosť je bohužiaľ obtiažna, čo spôsobuje časté pády a občas tú známu vetu:  „ Ja na to už nemám nervy!“ Jednou z tých vecí je fakt, že Lara nedokáže skákať s krátkym rozbehom. Hráč musí mať akú tu predstavivosť, aby vedel kedy je ten správny čas skočiť. Nenájdete tu jedinú misiu kde by nebolo potrebné niekam doskočiť. Niekedy to trvá až Laru správne nasmerujete, tak aby mohla vôbec niekam doskočiť. To je ten lepší prípad. V hre je totižto kvantum hádaniek a úloh pri ktorých je potrebné naplno zapojiť tú časť v nachádzajúcu sa v lebke. Hádanky si vyžadujú obrovskú sústredenosť a pri niektorých je potrebné rozmýšľať o pár krokov dopredu. Napríklad vás v Peru v Tomb of Qualopec čaká jedna hádanka s presúvaním kvádrov a ak pokazíte nejaký krok tak sa vám všetko tak zamotá, že si nebudete pamätať kde ste začali. A to je ešte nič v porovnaní s Midarsovým palácom. Pomerne náročný level, kde ste mali za úlohu hľadať tehličky, ktoré vám potom aj tak nepasovali do dverí. Čiže bola niekde chyba. Bola v tom že tehly bolo potrebné premeniť na zlato lenže čím, keďže kameň mudrcov sa v Tomb Raider 1 nenachádza. Trošku mi trvalo, ale po čase túlania sa som prišla na to, že ruka zo sochy Midarsa premení tie hlúpe tehly na zlato (mať tak tú ruku doma).  A tak toto je jeden z množstva príkladov hádaniek v hre. Postihne vás naozaj všetko. Vyleziete na Sfingu a nikde naokolo nebude vidno inú cestu než tú, ktorou ste prišli. A pritom to bude chcieť len chôdzu po vzduchu. Úprimne povedané je tu toho hromada. Skratka adventúra ako má byť.

Okrem nezabudnuteľného dobrodružstva s Larou ponúka hra aj tréning v Lara’s House. Je to akýsi tréning pre hráča v ktorom si môže otestovať Larine schopnosti skôr, než sa do hry pustí. Nie je to nič ťažké stačí iba počúvať Laru a plniť všetko čo povie. Najlepším miestom v Larinom dome kde sa môžete otestovať je telocvičňa ( taká by sa mi doma ľúbila).

Grafika 10/10


Grafika je nadštandard roku 1996. Takmer celá hra sa preslávila najmä svojou revolučnou grafikov. I keď počas hrania Lare chýba jej dlhý vrkoč, každý dobrý hráč musí uznať že lepšie to v tej dobe byť nemohlo. Prostredie v ktorom hráte má krásny dizajn, vzhľadom na misiu v ktorej ste. V Egypte sú to krásne maľby zo starovekými egyptskými bohmi, v grécku krásna architektúra. To vám napomôže vžiť sa do Lary a celú hru prežívať naplno s ňou. V Atlantíde ma až desil dizajn niektorých stien, ktoré znázorňovali žili príšer a svojimi pohybmi nenápadne pripomínali srdce. Ale keďže to perfektne zapadalo do prostredia, nemám tomu čo vytknúť.



Čo to ten scion je vlastne zač!

Niektoré menšie objekty v hre, ako malá nehybná múmia, kopa zlata, či krík je v 2D a vidíte ich stále z jedného a toho istého uhlu hoc sa okolo nich môžete točiť aj do rána. Nie je to ale žiadne mínus pre hru. Dizajn postáv je na rok 1996 až príliš dobrý. Natla, Lara, Larson, Pierre a ďalší dvaja poskoci ktorými sú jeden malí puberťák na skejte, ktorý nedokáže nič iné len machrovať s vašimi vlastnými uzíkmi  a Natlina gorila Shortung Sam.Ukážky sú veľkolepé a pekne spracované. Na svoju dobu až príliš dobré. Ku grafike nemám čo dodať. Ako som už povedala vzhľadom na rok je nadštandardná. 

Zvuk 10/10


Celá hra je nabitá nádhernými soundrackmi, ktoré dokážu krásne spestriť priebeh hry. Soundrack z hlavného menu sa stal legendárnym a dnes sa nachádza v každej časti Tomb Raider, i keď trochu pozmenený. Tajuplná hudba vás bude sprevádzať  v niektorých úsekoch hry. I ked toho v Tomb Raider 1 nie je moc. Počas hry sú to len kroky Lary alebo  výstrely z jej pištole či nejaký ten piskot netopiera. Niekedy vám len krátka hudba napovie, že sa blíži niečo nebezpečné. Vzhľadom na prostredie to nevadí že je tam soundrck len raz za čas. Postavy sú nadabované na jednotku. Hlas Lary ako aj iných postáv je pekný a hodí sa na charakter postavy. Okrem toho aj zvuk motorky či lode je pekný. Takisto ako aj pri grafike ani zvuku nie je čo vytknúť.

Na záver môžem povedať len toľko, že táto hra pre mňa veľa znamená pretože je to jedna z hier na ktorých som vyrastala. I keď dnes existuje v novšom prevedení pod názvom Tomb Raider Anniversary  ktorá je síce krajšia vzhľadom na grafiku a je ponechaný dej i niektoré úlohy, no vzhľadom na dĺžku či náročnosť sa so starou jednotkou nedá porovnať. Nechcem aby sa na túto starú dobrú pecku zabudlo, a preto som sa rozhodla napísať túto recenziu. Ak by som túto recenziu písala v minulosti nejaký ten rok, dva po vydaní TR napísala by somju rovnako. Beriem na vedomie, že hra vznikla dávno čiže lepšie vyzerať nemôhla. Neľutujem preto že som jej dala najlepšie hodnotenie, pretože si to táto hra naozaj zaslúži. Ak si chce niekto dokázať, že je dobrý hráč, nech si ju skúsi prejsť.


Čo to zase tá Lara narobila.

Plusy som už všetky spomenula no i tak ich ešte raz zopakujem

+Kvalitný príbeh

+Nádherné soundracky

+Hádanky

+Dlžka hry

+Výborná hrateľnosť

+Tréning

+Plne nabitá adventúra 

Mínusy? Také niečo tam aj bolo?...


napísal Roné 9.2.2011



Páči sa mi!

10
TOMB RAIDER

PC

Vývoj: Eidos / Code Design
Štýl: Akčná Adventúra
Dátum vydania: 25.10. 1996
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 18]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19532)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk