Portal 2

Používateľská recenzia

PC
pridal life28 28.4.2011 o 19:31 pod recenzie

9.5


Prvý Portal, ktorý bol súčasťou balíčka od VALVe v roku 2007 doslova a do písmena zožal obylie úspechu, do povedomia sa dostal len krátkou ukážkou na výstave. Dvojka, už s obrovskou reklamnou kampaňou je momentálnym hlavným ťažným koňom. VALVe ale v poslednej dobe akosi zaháľajú na svoju fanúšikovskú základňu a priaznivcov univerza a zameriavajú sa na širšie masy. Aj preto vyšiel Portal 2 s miernymi úpravami, dá sa povedať, s konzolovým nádychom.




Štandardné postupy VALVe pri odhaľovaní novej hry sú rôzne hádanky a ARG, kedy prvky z hry zasahovali do reality. Komunita vtedy musela lúštiť rôzne stopy, aby mohli samotní vývojári hru oznámiť. Je vidieť, že s úspechom Portal sa nerátalo, preto zhruba pred pol rokom bol pridaný do pôvodnej hry nový koniec, kedy bola Chell, hlavná hrdinka celej hry, odtiahnutá. To je prvé naviazanie príbehu oboch hier a Chell, uložená v stázi, mohla o niekoľko stoviek rokov znova zobrať do ruky Portal Gun a zažívať nové dobrodružstvá. Udalosti sa vlastne odvíjajú od tých v prvom Portale.

Sterilné prostredie testovacích komôr vystriedajú spustošené priestory Aperture laboratórií, na ktorých sa podpísal zub času. Počas celej hry navštívite niekoľko špecifických oblastí, od známych testovacích komôr, cez zákutia Aperture až po dobové priestory. Podstatná časť hry sa totiž odohráva v pôvodnom Aperture, vybudovaných ešte v 50-tych až 80-tych rokoch. Spoločnosť vám bude robiť Wheatley, personálne jadro GLaDOSu, ktoré bolo zkonštruované práve preto, aby obmedzilo umelú inteligenciu. Jeho chovanie a hlášky vás určite pobavia, o tom, že je to korunovaný hlupák sa presvedčíte niekoľko krát.


Znovu ožije aj samotná GLaDOS, ktorá vás donúti vrátiť sa do testovacích miestností. Postupne začne schátralé Aperture obnovovať, čo uvidíte vždy po vyjdení z výťahu. Každá ďalšia miestnosť bude o niečo krajšia, ako tá predošlá. Keď sa ale kontrola celého laboratória dostane do nesprávnych rúk, všetko začne padať ako domček z karát.

Podobne aj prechádzaním starých komplexov z minulého storočia budete postupne vídavať premeny prostredí. Počítače v niektorých dobových miestnostiach sú staré rachotiny, pokým v novších sú počítače modernejšie. Takto sa mení celé vybavenie a vy hneď dokážete zistiť, v akom časovom období bol konkrétny priestor vybudovaný. V tejto časti hry sa k slovu dostanú nahrávky riaditeľa Aperture - Cavea Johnosa, ktorému tiež nechýba sarkazmus a irónia. Takmer nikdy sa v hre nebudete cítiť sami, vždy k vám budú prehovárať jednotlivé postavy. Komentáre sú väčšinou vtipné a ironické, srší z nich inteligentný humor a práve v tomto spočíva kúzlo atmosféry.

Od dielne vývojárov som ani nič iné nečakal, príbehové zvraty majú grády a budete doslova prekvapení. Je vidieť, že kvalita takýchto hraných situácií v štúdiu VALVe len graduje. Do hry pribudli originálne prvky, ktoré lepšie ani byť spracované nemohli. Zoznámite sa so štyrmi tekutinami, modrým gélom, ktorý umožňuje veľký skok, oranžovým gélom, ktorý zrýchľuje, bielym, ktorý umožní streliť portál na všetky plochy a nakoniec voda, ktorá zmýva predchádzajúce gély. Ich kombináciou a vhodným umiestnením oranžového a modrého portálu sa dostanete na akékoľvek miesta.

 

Ďalšími prvkami sú lasery, ktoré je možné usmerniť kockou a lávky, ktoré sa zase dajú umiestniť pomocou portálov. Portálmi je tiež možné otvoriť Excursion Funnel, čo je akýsi holografický tunel, v ktorom sa posúvate vo vzduchu. Napríklad nalejeme gél do tohto tunela, ten ho prepraví na opačný koniec miestnosti a tunel vypneme. Gél potom spadne tam, kam ho chcete. Vzduchový nasávací tunel, ktorý sme mali možnosť vidieť v prezentáciách sa v kampani k slovu nedostal, čo je obrovská škoda. Celkovo neuvidíte ani jeden level z prezentovaných, VALVe nechcelo z hry ukázať veľa, preto si vytvorili vlastné prezentačné komory.

Postupom hry tak budete nachádzať nové hádanky a rébusy, ktoré sú tentoraz  zamerané viac na logiku, ako na akrobaciu. Možno aj pre zjednodušenie konzolovým hráčom, na gamepade by sa len ťažko rozhadzovali portály počas rýchlych letov. Dúfam ale, že vďaka otvoreným SDK nástrojom niektoré takéto extrémne miestnosti do hry časom pribudnú. Hre chýbajú aj challenge výzvy, ktoré v prípade jednotky prispeli k znovuhrateľnosti. Kampaň zaberie tým snívajúcim asi 8+ hodín, tí rýchlejší ju zvládnu za 6. Vývojári tento krát stavili na rozsiahly kooperatívny mód.

Ten je úplne samostatný a s príbehom súvisí miminálne. Sprevádzať vás bude GLaDOS a hrať sa dá vo dvojici, za robotov Atlas a P-Body, ktorí spolu občas pripomínajú seriál Pat a Mat. Táto kooperatívna hra obsahuje niekoľko dverí, v ktorých je znovu niekoľko miestností. Ak má jeden hráč odomknutých miestností viac, môže rozhodnúť, ktorú si zahráte. Systém komunikácie medzi robotmi je proste úžasný. Ukázať spoluhráčovi môžete miesto, kam umiestniť portál, kam sa postaviť, alebo ktorú vec vziať a preniesť ju. Počet portálov sa tu rozrastá na štyri, pri znovuhratí danej miestnosti môže prvý hráč vykonávať úlohy, ktoré vykonával predtým druhý.




Pri hre sa môžete priamo na svojej obrazovke pozrieť, kde sa práve nachádza druhý hráč, vlastne uvidíte jeho obrazovku. Kooperatívna hra je navyše doplnená rôznymi drobnosťami. Získate emotikony, ktorými môžete vyjadriť hnev, smiech, alebo osláviť úspech. Transakcie z Team Fortress sú aj v Portal 2. Skvelý prostriedok ako zarobiť nejaké peniaze naviac, no nenásytné povahy sa teraz budú znova hnať len za čiapkami a predmetmi. To môže občas pokaziť dojem z hry.

Čo sa týka audiovizuálneho spracovania, stále nemôžem uveriť, že Source engine zo seba dostane ešte viac. Okrem kvalitných scén a textúr vás doslova ohúri nasvietenie a dynamické tiene. Source je tiež známy skvelou fyzikou, pri gigantických deštrukciách priamo pred očami vám padne sánka. Avšak do budúcna potrebuje revíziu. Priestory Aperture sú naozaj obrovské, dostanete sa do všemožných zákutí a uvidíte, ako celé výskumné centrum funguje. Uvidíte, ako pracujú jednotlivé prvky, ako fungujú pohyblivé steny, kde sa vyrábajú strelné veže alebo akým spôsobom vzniká laser.

K zvuku taktiež nie je čo dodať. Hudba sa do uší nedostane tak, ako tá z Mass Effect, no dabing je skvelý. Stephen Merchant, ktorý dabuje Wheatleyho dokáže skvele intonovať a vykresliť postavu, aj keď ide len o robotické "oko". Napokon aj ďalšie postavy majú skvelý dabing, hra sa navyše dodáva s českými titulkami.

Portal 2 je tak zábavná, tak očarujúca, ponúka také skvelé príbehové momenty a je tak obsahovo rozsiahla, že ju možno označiť za jednu z najlepších hier roka. VALVe znovu ukázalo, že si zaslúži prívlastok najlepšie štúdio. Rozsiahla kampaň a ďalšie hodiny zábavy v skvelom kooperatívnom móde ma presvedčili, a zatiaľ prekonáva aj Crysis 2. Nebyť drobných chýb, ktorých sa VALVe dopustilo, odniesol by si Portal 2 plný počet.

 

Plusy:

- Skvelé obe kampane

- Grafický upgrade

- Dabing

- Nové použiteľné prvky

- Prehliadka zákutí a histórie Aperture Science

- Kooperačný mód na vysokej úrovni

Mínusy:

- Chýbajúce Challenge levely

- Čiastočné zjednodušenie

     


napísal life28 28.4.2011



Páči sa mi!

9.5
PORTAL 2

PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: EA / Valve
Štýl: Logická
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 21.4. 2011
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
| Zombíci v hrách
[pridal Combat77 25.1.2020 15]
4.0
| Need for Speed Heat
[pridal Pucin 19.1.2020 9]
9.9
| Ultimate Doom - Nestárnuca Klasika
[pridal 29.11.2019 10]
| CrisTales (demo)
[pridal Regina Spectra 10.11.2019 0]
| Predstavenie Apple Arcade
[pridal Zemla 28.9.2019 0]
| Dojmy: Midnight Ghost Hunt - Alpha Test
[pridal tamo323 27.8.2019 0]
9.0
| The Cat Lady
[pridal de Bielawa 13.8.2019 8]
9.4
| Warhammer 40 000: Dark Heresy 2
[pridal dogyno 9.8.2019 15]
8.0
| The Sinking City
[pridal Erasermark 6.7.2019 13]
9.0
| Days Gone
[pridal TLOU MAN 44 6.5.2019 6]
8.5
| Thronebreaker: The Witcher Tales
[pridal de Bielawa 5.3.2019 6]
| Epic vs. Steam vs. hry vs. hráči
[pridal mmiminoo 3.2.2019 70]
| Prečo je Epic Games Store skvelý pre herný priemysel
[pridal Herr Roman 29.1.2019 209]
9.0
| TV: The Punisher - 1.séria
[pridal Boss Marťas 15.1.2019 10]
8.5
| Drakensang: The Dark Eye
[pridal de Bielawa 6.1.2019 7]
9.0
| Return of the Obra Dinn
[pridal Lietadlo 18.12.2018 3]
| Gran Turismo Sport
[pridal nolimitboy 17.12.2018 7]

SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #120


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Herny tv k xbox series x (8)
Aky 65" TV by ste doporučili kupit k pripravovanej...
| Moja zostava (12)
Zdravím, potreboval by som poradiť pretože sa snaz...
| Najlepšia pasáž z filmu (3)
Sem píšte pridávajte najlepšie pasáže z vašich obl...
| Herný monitor (16)
Zdravím chcem sa tu opýtať znalcov idem si kúpiť n...
| Hra a najlepšia misia z hry (1)
Sem možťe písať svoju najoblubenejšiu misiu z akej...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk