Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Používateľská recenzia

PS2
pridal Bigboss 11.4.2005 o 13:27 pod recenzie

9.8

Pri vyslovení slova "METAL GEAR SOLID" (teda troch slov) si každý vybaví niečo iné. Konzolistom to znie ako najkrajšia pesnička a PC-čkárom sa v hlave len schádzaju myšlienky,ako tento skvost uraziť.
Každopádne, každý, kto hral tretie Snakeovo pokračovanie zistil, že sa jedná o najlepšiu hru na PS2 vôbec. Už len uvodná obrazovka, ktorá plní funkciu "antistresovej minihry", mi dokázala profesionalitu japonskych remeselníkov z dielní KONAMI.
Po prepnutí spomínanej obrazovky obrazovky sa hráč ocitne v strohom menu. Samozrejme zvolí si priehradku NEW GAME a odpovie na "nezmyselnu" otázku, či hral rád prvý alebo druhý diel tejto série.Musím priznať,že tento for sa sa Kojimovi naozaj vydaril,lebo ked zvolíte možnosť "MGS2" tak sa hra začne s Raidenovou neznášanou tvárou.
Ale podme k hre:Najprv by som zacal opisom samotnej príbehovej línie,ktorá po bližšom porovnani pripomína typicku bondovku,čo je vidieť aj na profiloch niektorých postáv. Našiel som tu trebárs "tradičnu" bondgirl, Evu alebo "geniálneho" zločinca, Volgina. Samostatnou kapitolou su unikátni bossovia, ale aj tí mi pripominaju jednu postavu z moorovských bondoviek, konkrétne ide o "železného chrupa", ktorý sa s oblubou chválil svojou dentálnou upravou tým,že ju používal na "rezanie"kovových trubiek. Dej má teda jednoduchu kompozíciu,čo ale vôbec nieje na škodu. Postupom času sa ale začnu objavovat rôzne otázky,ktoré sa objavili už v Sons of Liberty... Prezradím len,že koniec príbehu bude mať velmi zaujímavu filoficku hlbku. Kojima uviedol príbeh pomocou štýlovo nakreslených briefingov,kde sa dozviete o životných osudoch raketového inžiniera Sokolova. Sokolov utiekol so svojou rodinou na kapitalistický západ. Lenže Sovieti sa očividne nechceli vzdať nádejného konštruktéra ich zbraní a tak priviezli na Kubu atomové bomby,čím chceli dosiahnuť a aj dosaihli návrat Sokolova do Ruska. A kedže mal Sokolov určitu hodnotu aj pre "západniarov", tak vyslali hlboko do nepratelského uzemia vojaka s misiou oslobodit spomínaného inžiniera. A už asi aj každý vie,že tým vojakom je Snake,teda hlavná postava hry... .
Teraz by som mal asi opisať graficku stránku hry,lenže mna nič iné,až na slovíčko "užasná" nenapadá. Graficky sa titul vyrovná a aj schová do vačku dnešné PC tituly. A to o zvukovej stránke hry ani nehovorím,fekty a hudba su na velmi vysokej urovni AAA titulov.Fyzika sveta je taktiež užasná, napriklad samotná vysoká tráva sa rozostupi pri prechode cez nu.Rovnako aj zavesený most sa kolíše z jednej strany na druhu a pri preseknutí lana výrazne narastie jeho nestabilita. Telá eliminovaných protivníkov sa taktiež správaju naozaj velmi vierohodne, čiže, ked ich opriete o stenu,tak v nej nezmiznu,ale ostanu opretí. Co sa týka AI, tak MGS3 zas boduje.Nepraitelia maju velké zorné polia a kvalitný sluch.Ich správanie sa po Vašom objavení je prebraté zo Sons of Liberty:vojaci Snakea najprv uzemnia uderom noža alebo pažby,potom si spravia od Snakea odstup a zavolaju si na Vás kamarátov(posily). Tým sa aktivuje poplach,ktorý ma tri fázy a trvá cca 175 sec. Reaguju dokonca aj na šuchot v tráve a pri podozrení sa idu presvedčiť, odstranuju podozrivo vyzerajuce kamufláže(krabicu od banánov v zbrojnici), skratka su užasni.Jediny rušivý element sa vyskytol pri začiatkoch hrania v ovladani. Na ovladací model si skratka treba zvyknuť a mne to trvalo asi dve hodiny. Kamera mi tiež pôsobila menšie problémy,ktoré ale časom ustupili. Ako predchodca,aj tento MGS priniesol do hrania množstvo noviniek,za najvýraznejšiu považujem odstranenie radaru a tzv. "SURVIVAL VIEWER". Ide o tabulku,cez ktoru môžete snakea nakrmiť, vyliečiť ,prezliecť, "našminkovať" príslušnou farbou na tvár a nadefinovať jeho zbrane a predmety do inventara(max. 8). Co sa týka zbraní,je tu pomerne velký výber, spomeniam aspon AK-47,COLT M1911A1,SVD,RPG-7(to je tarasnica). Snake vie narabat aj s pevne umiestneným ťažkým gulometom DsHkM alebo protileteckou bateriou. Najlepšou zbranou je ale Snake sám o sebe a to vdaka sade nových CQC pohybov. Ovládanie je vdaka nim dynamickejšie ako v predchádzajucich dieloch.Dalsou novinkou je aj maskovanie pomocou uniformy a farby na tvár. Uroven Vášho splynutia môžete vidieť na pravom hornom rohu obrazovky, čím vačšie číselko,tým lepšie. Pripomínam,že ide len o index splynutia s prostredím.Nepriatelov je môžné oklamať aj zamaskovanim sa do tvaru krabice,gaviála alebo pri špionskych infiltráciách objektov aj za vedca a vojaka. Množstvo možností poskytnutých hráčovi pri hraní je užasné.Po dohraní hry(pre mna 19 hod na medium obtiažnosti a s prehliadnutím všetkých užasných cut scén) sa odomkne množstvo zábavných minihier a bonusov,ktoré zvyšuju samotnu životnosť hry. Okrem toho hru prejdete viac krát,len aby ste odomkli všetky cut scény.
A NA ZAVER to zhrniem:MGS3 znovu upevnil svoje miesto na trone a to vdaka:soperultra kvalitnej hratelnosti,pôsebivému filmovému zážitku, strhujucimi cut scénami, zaujímavým humorom,filozofickej hlbke....Skratka-the best PS2 game.

napísal Bigboss 11.4.2005

9.8
METAL GEAR SOLID 3: SNAKE EATER