Rainbow Six: Siege

Používateľská recenzia

PC
pridal ENIMB 23.8.2018 o 23:58 pod recenzie

8.5


Zvláštna, zaujímavá, jedinečná, taktická, akčná, túto hru môžeme pomenovať mnohými pozitívnymi slovami. Čo robí túto hru takou zaujímavou a prečo by ste ju rozhodne mali skúsiť tiež? Dovoľte mi vám to priblížiť v mojej recenzii. Varovanie: jedná sa o obsiahlu recenziu. Na začiatok by som ešte chcel povedať, že články sa ešte len učím písať, takže akékoľvek chyby, od gramatických po štylistické mi odpustite 😊

Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege (odtiaľto budem ďalej označovať ako Siege) je skutočne jednou veľmi zaujímavou a unikátnou hrou, ktorá si doslova prešla krstom ohňom. Koniec koncov, koľko hier, ktoré pri vydaní nezažili zrovna najväčší úspech, boli zabugované, mali rôzne problémy, sa aj tak zaradilo medzi najpopulárnejšie hry ? Siege je skvelou ukážkou toho, že ani „spackaný“ štart ešte neznamená automaticky cestu do záhuby, ale taktiež aj, že herné spoločnosti môžu mať aj „customer -friendly“ prístup vo svojom biznis modely.

Ako prvé som si v názve hry všimol prívlastok, Tom Clancy’s. Väčšina ľudí si asi predstaví hru so strhujúcim a prepracovaným, vojenským orientovaným príbehom. Tom Clancy bol predsa veľmi známy spisovateľ vojenských a špionážnych románov, hry nesúce jeho meno vždy kypeli prepracovaným príbehom v singleplayerovom móde.. no tu je tomu trochu inak. Ak čakáte niečo, ako predchádzajúce diely, tak budete buď sklamaný alebo možno aj radi, no v oboch prípadoch pre veľmi minimálnu podobnosť s predchodcami. Povedal by som až, že z hry nadobúdam pocit, že sa jedna skoro až o úplne inú hru, ktorá je voľne inšpirovaná sériu Rainbow Six, akýsi spin-off. Toto nemyslím ale ako kritiku, je to ale niečo, čo mnohým ľuďom vadilo a vadí aj doteraz, no hold niekedy sa veci musia časom meniť a prispôsobovať trhu.

Hra je teda napriek názvu od predchodcov odlišná. Najväčší rozdiel je singleplayer, respektíve jeho absencia, totiž hra príbeh a dejovú líniu má, len nie priamo vo forme singleplayerovej kampane. Príbeh je v podstate jednoduchý, po udalostiach z predchádzajúcich hier bola jednotka Rainbow zrušená. Príchodom novej teroristickej organizácie, zvanej „White masks“, sa však jednotka opäť otvára a berú do nej nových členov, tých najlepších z rôznych špeciálnych jednotiek sveta. Jednotku znovu otvára mysteriózna žena, ktorá vystupuje pod označením „SIX“ (mimochodom až nápadne pripomínajúca Amandu Waller zo Suicide Squad). Na začiatku si prejdete tutoriálmi, kde sa zoznámite s hernými mechanikami a postavami, prakticky niečo ako výcvik jednotlivých postáv, alebo testy, ktoré podstupujú pred vstupom do jednotky. Po ich absolvovaní konečne začína príbeh, teroristický útok na jednu Americkú univerzitu, po jeho úspešnom zastavení končí prológ do príbehu hry.. a to je taktiež koniec celej kampane..

Siege je totiž zameraný hlavne na multiplayer, aj napriek tomu, že sám Tom Clancy raz povedal, že žiadna hra nesúca jeho meno nebude čisto multiplayerová. Tom Clancy ale už nie je medzi nami a hra nesie jeho meno skôr z úcty k jeho pamiatke, než ako by sa na nej nejakým spôsobom podieľal, teda označenie ako spin-off je celkom na mieste. Príbeh ale vo svojej podstate pokračuje v určite forme aj v tomto hernom móde. Hovorí sa, že multiplayer sú v skutočnosti testy vo virtuálnej realite, ktoré postavy vykonávajú ako súčasť tréningu. Taktiež na začiatku tohto roku bol v hre prístupný špeciálny event so zombie tematikou, ktorý rozvíjal aj príbeh. Ubisoft plánuje v tomto trende pokračovať a začiatkom budúceho roka sa môžeme tešiť na ďalší príbehový event. Multiplayer je založený na bojoch 5 v 5 v dvoch módoch a to, Casual a Ranked.

Nehráte tu za nejakých náhodných vojakov, ale za konkrétne postavy, operátorov, ktorých si vyberáte pred zápasom, predtým si ich ale musíte odomknúť. Postavy si môžete vylepšiť nejakým zo širokej ponuky skinov, ktoré sú na uniformy, helmy, zbrane,.. Každá postava je unikátna, má svoje jedinečné zbrane ale najme špeciálnu výbavu, ktorá má využitie v boji. Jedná sa teda o akýsi systém „hrdinov“, čo má aj svoje klady ale aj zápory. Mne osobne sa páči, že si každý môže nájsť postavu, ktorá je mu najsympatickejšia alebo mu z nejakých iných dôvodov vyhovuje. Avšak k postavám sú viazané ich konkrétne zbrane, teda môže sa stať, že niekomu vyhovuje postava ale nie jej zbraň, alebo by niekto chcel použiť konkrétnu zbraň s iným typom postavy. Postavy sa rozdeľujú na útočníkov a obrancov, útočníci majú útočné pušky, pričom obrancovia majú defenzívne zbrane ako brokovnice či samopaly. Ďalej postavy delíme ešte na 3 skupiny, podľa ich rýchlosti a brnenia. Niektoré postavy znesú menej guliek ale za to rýchli a tichí, na druhej strane sú tu potom postavy, ktoré znesú guliek veľa, ale sú pomalí a pri behaní robia hluk. A iné postavy idú strednou cestou, sú stredne rýchle a majú stredné brnenie. Je to jednoduchý systém, ktorý prináša mnoho možností pre taktizovanie v kombinácii s konkrétnymi postavami a ich jednotlivými špeciálnymi výbavami. Hra ponúka taktiež pokročilé možnosti deštrukcie a niektoré mapy sa dajú doslova rozstrieľať, iné ponúkajú obmedzenejšie možnosti deštrukcie. Možnosť spraviť si dvere v nejakej stene teda tiež pridáva aj na realistickosti ale najmä pridáva ďalší taktický element. Ako som už spomenul niektoré mapy ponúkajú obmedzenejšie možnosti, ale jedná sa skôr o obmedzenie kvôli hrateľnosti. V zásade ale platí, že k vášmu cieľu vedie mnoho ciest a je len na vás, ktorou sa vydáte. Avšak nejakú dobu trvá kým si začiatočník zapamätá všetky cesty a možnosti, teda na začiatku treba mať prvý pár hodín až dní trpezlivosť.

Hrateľnosť je založená vo veľkej časti na taktike, nehráte Call of Duty alebo Battlefield, ak tu spravíte chybu, môže vás to stáť život a potom čakáte až do konca kola. Hra je v tomto veľmi podobná Counter Strikeu, s tým, že tu ale nie je deathmatch, tímový deathmatch či gun game, proste herný režim, kde by si hráč mohol zahrať niečo trochu iné a odreagovať sa. Hra sa striktne drží realistickejšieho taktickejšieho prístupu. V oboch režimoch, ktoré hra ponúka vás čaká v zásade to isté, hráte teda 5 v 5 a smrť je permanentná až do konca kola. V casual móde sa hrá na 3 víťazné kolá, v rankede musí mať víťazný tím prevahu o 2 vyhraté kolá, teda môžu to byť 4 kolá ale rovnako sa to môže natiahnuť až na 9 kôl. Hlavný rozdiel medzi módmi je logicky v rankoch, ktoré získavate za svoje úspechy, alebo za neúspechy o ne prichádzate.

Hra vyšla ešte v roku 2015, odvtedy je doteraz podporovaná a údajne tomu tak má byť ešte dlhé roky. Počas svojej existencie sa hra postupne stále viac a viac začala orientovať na E-šport scénu a mnoho vecí v hre autori postupne menili a ďalej menia, práve kvôli tomuto zameraniu. Jedným z problémov hry v mojich očiach je teda práve spomínaný zameranie. Zavádzajú sa zmeny, ktoré sú zamerané na profesionálnu hernú scénu, ale bežný casual hráči z nich nadšení nie sú. Napríklad najnovšie, takzvaný „pick and ban“ systém, kde si najprv oba tímy vyberú jednu až dve postavy, za ktoré nikto z nepriateľského tímu nemôže hrať. Táto zmena má priniesť do hry ešte viac možností na taktizovanie, ak je vaša obľúbená postava „zakázaná“, tak musíte zmeniť taktiku, ísť z inou postavou, zažijete väčší adrenalín. Na papieri to znie dobre a som si istý, že na kompetitívnej scéne je to prínosom, avšak nemuselo by sa to zaradiť to casual módu pre bežných hráčov. Zatiaľ to nebolo do casualu zavedené, avšak eventuálne sa to možno zavedie. Už teraz vidím ako sa niekto okamžite odpojí z hry, lebo jeho postavu druhý tím zakáže, čo úprimne ani nemôžem nikomu zazlievať.

Dostávam sa takto k ďalšiemu problému hry a tou sú ragequiteri a penalty, respektíve ich absencia. Ak hrám ranked a rozhodnem sa opustiť môj tím, dostanem ban na 15 minút. Ak hrám casual a odpojím sa, tak sa nič nestane. Častokrát sa stáva, že nejaký tryhard zomrie a potom sa urazený odpojí, zrazu sme štyria proti piatim, potom sa ďalší kolega rozhodne, že je to proti presile nefér a odpojí sa tiež a už sme len traja a takto by som mohol pokračovať ďalej. Stalo sa mi, dokonca neraz, že som ostal sám, proti plnému nepriateľskému tímu. Samozrejme na rozdiel od ranked, sa v casual môže teoreticky hocikto pripojiť do môjho tímu a zaplniť chýbajúce miesto, avšak ak sa pripojí aj hneď po niekoho odchode, tak musí čakať až do konca kola, ktoré môže trvať dlho a častokrát takýto ľudia zároveň aj odídu miesto čakania, čo opäť raz, nemôžem zazlievať. Ale ako vidíte na týchto situáciách, nič nikomu nebráni len tak odísť, avšak odchodom sťažia situáciu svojmu tímu, alebo ich osud aj rovno spečatia. Prospela by asi teda nejaká forma penalizácie, nehovorím, že to má byť hneď po jednom takomto odchode 15 minút, ale aspoň nejaké to upozornenie alebo krátky ban po niekoľkých opakovaných odchodoch z hry, by predsa mohli motivovať hráčov. Hra je v podstate veľmi zameraná na ranked a aj casual teda nevyzerá ani ako inší mód, skôr ako tréning pre ranked. Určite by teda prospel aspoň ten deathmatch s možnosťou respawnovania sa a takto by sa mohli niektorí urazení ľudia odpojiť a iný pripojiť hocikedy počas hry, bez toho aby tým uškodili tímu. Taktiež by mohla hra osloviť aj širšie publikum. Zase raz, nemyslím to vyslovene ako kritiku, keď idem hra Siege, tak ho idem hrať kvôli taktickosti a reálnejšiemu prístupu. Ale rozhodne by to hre neuškodilo. Hra sa teda postupne behom rokov vyvíja, len otázne je, či je to dobrým smerom.

Multiplayer ponúka 3 pod módy, ktoré nemajú prakticky žiaden vplyv na hrateľnosť, skôr len menia jednotlivé ciele v zápase. Buď to je úlohou deaktivovať bombu, kde vyhráte aj ak nepriateľský tím jednoducho vystrieľate. Záchrana rukojemníka, kde zase stačí zlikvidovať protivníka a asi ten najjednoduchší, vyčistiť oblasť, kde názov už hovorí za všetko. Siege ďalej ponúka lov na teroristov, hrateľný ako off-line, tak aj online, kde máte za úlohu vystrieľať všetkých teroristov na danej mapke. Nejedná sa o nič zaujímavé a po pár kolách to väčšina ľudí vypne a už sa k tomu nevráti.

Medzi ďalšie zápory by som ešte zaradil, aspoň z môjho pohľadu, trochu zle vyvážené schopnosti a zbrane niektorých postáv. Napríklad útočníci majú o dosť lepšie zbrane od obrancov, ktorí musia s brokovnicami a slabučkými samopalmi bojovať proti nepriateľom s útočnými puškami, guľometmi alebo ostrelovacími puškami. Zbrane jednotlivých postáv si môžete okrem skinov, skrášliť aj prídavnými zariadeniami, optiky, hlavne, úchopky, laseri alebo tlmiče. No zo všetkého tohto je pravdepodobne najobľúbenejším vylepšením optika ACOG, s jej pomocou sa presnejšie strieľa, či už na blízko ale ako s jedinou optikou v hre aj na diaľku. Majú ju k dispozícii všetci útočníci, no z obrancov iba veľmi malý počet a aj z nich ju dvom odobrali. Faktom je, že mnohý hráči ju zneužívali a spawnpeakovali, teda častokrát druhý tím nedostal ani šancu a už bolo po nich a ani sami nevedeli odkiaľ to prišlo. Ale myslím, že toto sa určite dalo vyriešiť aj inak, než obrať všetkých hráčov o túto skvelú optiku. V hre samozrejme už tradične narazíme aj na cheaterov, minimálne na PC verzii. Počul som veľa o tomto probléme, mnohým ľuďom vraj absolútne znechutili celú hru, lebo ich stretávali v každej hre do ktorej sa napojili. Musím povedať, že ja som takýto extrém nezažil, no niekoľko krát som cheaterov stretol a teda keď sa hneď po začiatku kola niekto z druhého tímu teleportuje za vás a celý tím vám vystrieľa, tak je ragequit aj hádam na mieste.

Vyššie som už spomenul, že hra má už 3 roky, no ubisoft ju stále updatuje a plánujú to ešte dlho robiť. Tento diel je na rozdiel od predchodcov robený, nie ako produkt, ktorý sa vydá a koniec, ale ako služba. Mnoho spoločností takéto „služby“ až priam hyenisticky zneužíva, no tu tomu tak úplne nie je. Je logické, že z niečoho musí firma vyžiť a taktiež financovať ďalší vývoj hry, aj preto sa mi páči ich prístup, kde nikomu nenanucujú kupovať nejaké DLC. Hráč si do hry môže všeličo pokupovať, ale taktiež nemusí. K všetkým novým mapám a postavám má každý prístup, postavy si ale treba odomknúť. Základné postavy sú zadarmo, všetky postavy pridané v updatoch stoja 25 000 hernej meny. Za jedno úspešné kolo môžete dostať 300 – 400 hernej meny, v prípade, že vyhráte. Ak prehráte, tak je to o polovicu aj viac menej.. teda asi si už domyslíte, že odomknúť postavu nie je zase úplne najjednoduchšie. Osobne mám nahraných skoro 300 hodín a mám asi 5 postáv, ale hra je naozaj skvelá a aspoň ja som nemal pocit „grindovania“. Skiny stoja viac a u tých už šetrenie meny hraním neprichádza do úvahy, avšak z času na čas vám padne debnička a s trochou šťastia z nej vylezie pekný skin. Na rozdiel od iných hier ehm ehm counter ehm strike si nemusíte za skutočné peniaze dokupovať kľuč na jej odomknutie, takže za toto všetko má hra aj spoločnosť u mňa plus. Síce odomykanie operátorov je trochu zdĺhavé a mohli by aspoň o niečo zlacnieť, ale aj tak chválim ich politiku, ktorá je k užívateľovi priateľská. Dokonca by som aj každému, kto túto hru ešte nehral a zvažuje jej nákup odporučil, aby si kúpil edíciu so season passom, za férový prístup si to ubisoft zaslúži.

Po technickej stránke je hra na tom tiež dobre, bugy z čias vydania boli už dávno opravené, hra beží dobre na hádam akomkoľvek železe. Hral som ju ešte v 2015 na mojom starom PC s GTX 750ti a išla perfektne na vysokých alebo ak si dobre pamätám, najvyšších nastaveniach. Graficky je na tom hra tiež veľmi dobre, takže odo mňa majú jednoznačne plus.

V konečnom dôsledku je v mojich očiach Rainbow Six Siege jednou veľmi dobrou, až skvelou hrou, ktorú odporúčam zahrať si každému, kto má rád kvalitné strielačky a nepotrpí si len na bezhlavú akciu, ale aj rád taktizuje. Okrem drobností o ktorých som sa rozpísal v odsekoch vyššie, hre jedine vyčítam postupnú stratu identity a zmenu z toho, čím bývala v niečo iné a pritom aj postupnú stratu realizmu. Pôvodní operátori mali výbavu založenú na existujúcom vojenskom vybavení, kanistre s plynom, granátomet, prídavná brokovnica, kladivo, atď.. teraz máme v hre postavy, ktoré vedia rozmiestniť hologramy, aktivovať nanobotov v krvnom obehu, atď.., čo pokiaľ viem nie je existujúca technológia. Hra proste postupne trochu stráca „boots on the ground“ prístup a nastáva otázka, či je to dobre. Ale toto sú podľa mňa len maličkosti, hra je to dobrá a hrá sa dobre, má milióny spokojných hráčov a ja som osobne zvedavý, kam sa nakoniec vyvinie a čo všetko prinesú autori v ďalších updatoch do hry.


napísal ENIMB 23.8.2018



Páči sa mi! (+5)

8.5
RAINBOW SIX: SIEGE
+ Hrateľnosť
+ Deštrukcia
+ Taktickosť
+ Consumer friendly prístup
+ Množstvo obsahu pridávaného do hry
+ Optimalizácia
+ Systém hrdinov
- Strata identity
- Moc silné zameranie na e-športy
- Chýba singleplayerová kampaň
- Chýba poriadnejší príbeh
- Chýba klasický deathmach
- Systém hrdinov
- Nevyvážené postavy
- Nemusí každému sadnúť

PC
PS4
Xbox One

Vývoj: Ubisoft / Ubisoft
Štýl: Akcia / Multiplayer
Dátum vydania: 1.12. 2015
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
9.8
| BenQ EX3501R
[pridal Terzeus 2.11.2018 37]
6.0
| Shadow of the Tomb Raider - V tieni nudy
[pridal Raina Audron 22.10.2018 32]
| Bude sa Zaklínač natáčať na Slovensku?
[pridal Sidh 22.10.2018 22]
4.5
| Guts and Glory
[pridal smoulinka2018 12.10.2018 5]
1.0
| Super Street: The game
[pridal Giuseppe3 5.10.2018 3]
8.0
| TV: Luke Cage 2.séria
[pridal Boss Marťas 14.9.2018 2]
| Preview: ZNK: Poslední exekuce
[pridal smoulinka2018 5.9.2018 3]
8.5
| Rainbow Six: Siege
[pridal ENIMB 23.8.2018 19]
8.5
| Ghost of a Tale
[pridal de Bielawa 4.8.2018 2]
| Prichádza najlepšia Spider-Man hra?
[pridal Origins 19.6.2018 20]
8.2
| Veľmi krátka recenzia na Blackwood Crossing
[pridal Richie13359 18.6.2018 0]
9.0
| Yakuza 0
[pridal S.t.f.up! 4.6.2018 1]
9.0
| The Order: 1886
[pridal roman2910 23.5.2018 38]
10
| Film: Avengers: Infinity War
[pridal Boss Marťas 26.4.2018 22]
7.0
| Sword Art Online Fatal Bullet
[pridal Ravenja 20.4.2018 0]
6.0
| TV: Jessica Jones 2.séria
[pridal Boss Marťas 17.4.2018 10]
7.0
| The Sexy Brutale
[pridal Ravenja 15.4.2018 5]
| Battlefield 1 - Hero (GMV Tribute)
[pridal 8SCARFace8 20.3.2018 14]
7.7
| Super Mario Maker for Nintendo 3DS
[pridal Matus komorovsky 9.3.2018 0]
8.0
| Rime
[pridal Matus komorovsky 22.2.2018 6]

SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#108


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Nová grafika (5)
Ahojte chcel by som kúpiť novú grafiku do takých 3...
| Call of duty bo4 /battlefield ... (8)
Ktorá hrá je lepšia? Za mňa BF V vyzerá lepšie ale...
| Moderná rts ako aoe 3? (4)
Poznáte hru ktorá je podobná tým starým RTS straté...
| súťaž o steam keys - predveď ... (255)
Po kratšej úvahe som sa rozhodla založiť toto vlák...
| Názor na pc zostavu (4)
zdravím, čo vravíte na tuto pc zostavu? https://w...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2018 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk