Trendy a novinky v hernom priemysle v roku 2018 |
Prejdime si, aké trendy sme tento rok videli v hernom priemysle.
Tento rok bol bohatý na nové trendy a naznačil hlavne vývoj hernej sféry do budúcnosti. Teda crossplatform, streaming, game pass a, samozrejme, Battle Royale. V samotných hrách bolo témou číslo jeden Fortnite, ktoré samé osebe pomohlo rozbehnúť hneď niekoľko zo spomínaných trendov.
Battle Royale
Jedným z veľkých trendov roka bol stále Battle Royale, ten minulý rok rozbehol PUBG, pridal sa aj Fortnite a tento rok ako firmy dokončili svoje klony, sa to rozbehlo ešte viac. Objavili sa decentné royalovky ako Realms Royale, COD ponúklo svoj Blackout, teraz vyšiel aj zaujímavý Ring of Elysium, prebralo ho aj Valve do CS: GO a prichádza ešte aj do Battlefieldu. Napríklad v januári aj do Planetside. Plus prichádza veľa ďalších hier s podporou tohto režimu.
Crossplatform multiplayer
Ďalším trendom bol crossplatform multiplayer. V ňom sa hry pomaly rozbiehajú, a aj keď Sony sa mu bráni, už pod tlakom Fortnite pustilo aspoň ten, aj keď následne sa znovu odmlčalo. Hry však už spájajú na PC, Xbox, Switch, mobiloch a budúci rok sa to bude ďalej posúvať vpred, keďže minimálne Epic vydáva crossplatformové nástroje pre autorov.
Pritom pri crossplatforme nejde len o samotnú multiplayerovú hru proti rôznym platformám, ale hlavne o crossbuy a cross save, teda aby ste mohli pokračovať na ľubovolnej platforme s tým, že vám ostane ako pozícia, tak aj nakúpené alebo získané veci.
Streaming
Streaming sa postupne rozbieha a aj keď internet ešte na to nie je celkom pripravený, zapája sa do neho stále viac firiem a postupne ohlasujú svoje aplikácie. Bude zaujímavé sledovať, ako sa to rozbehne do niekoľkých rokov. Na trhu je už GeForce Now, ktoré má peknú ponuku PC titulov, Sony má svoj PS Now s PS3 a PS4 titulmi, aj keď stále len v 720p. Prichádza Google, ktoré testovalo svoj systém na novom Assassinovi a, samozrejme, Microsoft, od ktorého budúci rok čakáme Xcloud a prísť by mala aj jeho čisto streamovacia Xbox konzola. Vďaka streamingu sa aj náročné tituly dostali na Switch, aj keď zatiaľ len v Japonsku. Zatiaľ sú podporované Resident Evil 7, Phantasy Star Online 2 a Assassin’s Creed Odyssey.
Preplatené herné služby
Popri streamingu sú budúcnosť hrania aj predplatené služby. Veľmi pekne to ukazuje ako EA so svojím EA Access na Xboxe a Origin Access na PC, tak aj HTC so svojím Viveport predplatným pre VR hry a hlavne Microsoft s Game Passom, ktorý ho výrazne tlačí. Stovky titulov tým získate za nízku mesačnú sumu. Je to presne ako predplatné na Netflix, ale v hrách a zdá sa, že sa to ľuďom páči. Totiž napríklad ak si kúpite novú konzolu, okamžite máte k dispozícii 200 hier.
Raytracing
Konečne sa vpred posunula aj grafika, zatiaľ na PC, kde do hier vstúpil raytracing, aj keď zatiaľ je to len rozbiehajúca sa funkcia a uvidíme, ako sa postupne uchytí. Je to však smer, ktorým určite grafika pôjde. Tento smer už skúma veľa firiem a bude zaujímavé sledovať, či budú mať raytracing zapracované aj nové konzoly, respektíve či ho tam autori aplikujú aj bez priamej podpory.
Ďalšie digitálne obchody pre PC
Na PC sa rozmohla možno už dlhšie očakávaná vec, a to konkurencia v digitálnych distribúciách. Teda zatiaľ čo posledné desaťročie dominoval Steam, situácia sa začína meniť. Firmy už nechcú platiť 30% z hry Valve a radšej si budujú vlastné Store. EA má už dlhšie svoje, Ubisoft rovnako, aj keď ten svoje hry dáva aj na Steam. Teraz však už odišiel Acitivison, ktorý COD priniesol len na Battle.net. Podobne Bethesda priniesla na svoj store Fallout 76 a nasledovať ho zrejme bude aj Rage 2. Epic rovnako, ten už sa vďaka Fortnite plne osamostatnil a zároveň spustil tvrdú konkurenciu Steamu - svoj Epic store. Tam začína ponúkať ako hry zadarmo, tak aj exkluzívne tituly, pričom autorom berie len 12% z tržieb. Toto Epic preniesol aj do Androidu, kde nechce dávať 30% zo ziskov Google a aj tam si robí vlastný shop. Spustí ho v priebehu roka 2019. A akoby to nestačilo, svoj store na PC spravil aj Discord, ktorý je menej výrazný, ale s 200 miliónmi používateľov môže postupne získať publikum.
Konkurencia tu je veľmi dobrá hlavne vzhľadom na kvalitu služieb a možno aj ceny alebo hry zadarmo, ale zároveň pre hráčov mierne chaotická, keďže im pribúdajú klienti jednotlivých služieb. Postupne sa však objavujú aplikácie, ktoré to zlučujú do jedného.
Mobilné hry a herné mobily
Hry sa rozmohli aj v mobilnej sfére, kde sa z veľkých titulov tlačil hlavne PUBG a Fortnite, ale napríklad prišlo aj Life is Strange a stále vidieť, ako sa firmy snažia tlačiť svoje hry aj tu. Ukazuje to ako EA s Command and Conquer, tak aj Blizzard s neslávnym ohlásením svojho Diabla. Firmy si hlavne musia uvedomiť ako a kedy mobilné hry predstavovať.
K tomuto trendu sa pridávali aj herné mobily, ktoré znovu ožili a Razer priniesol svoj Razer Phone 2, Asus priniesol parádny ROG Phone, Xiaomi Black Shark a Huawei Mate 20 X, s ktorým chce konkurovať aj Switchu. Ponúkajú výkon a často aj špecifické herné ovládače.
Ako je na tom VR?
Nakoniec je tu ešte VR, ktoré tento rok nemalo veľkú publicitu, ale zdá sa, že trh má stabilný a postupne rastie. Autori sa tento rok už nesnažili vydávať jednoduché porty veľkých hier (až na Borderlands) do VR a prišli na to, že špeciálne vyvinuté tituly sú oveľa lepšie. Beat Saber to jasne ukazuje, podobne aj Lone Echo, Moss, In Death a ďalšie.
Upadajúce trendy
Zároveň, čo je pozitívne, upadol trend miningu, čo malo výrazný vplyv na ceny grafík, ktoré sa až v lete vrátili do normálu. Je to tým, že upadli aj digitálne meny. Dúfajme, že tým upadnú aj snahy o zakomponovanie digitálnych mien do hier. Nakoniec pomaly miznú už aj lootboxy, ktoré sa v nových hrách zmenili späť na ingame mikrotransakcie a väčšinou už kozmetické.
A čo retro konzoly?
Retro konzoly boli významnou vecou v roku 2017, ale dobre sa ťahali aj v roku 2018, až na PS Classic, ktorá vyznela veľmi zle. Nintendo už zrušilo svoje staré konzoly a uvidíme, či budúci rok niečo vydá. Sega mala plány na svoj Mega Drive, ale momentálne preň hľadá nového partnera. Rovnako je v príprave retro verzia Intellivision. Iným smerom ide Atari, ktoré pripravuje modernú konzolu postavenú na PC architektúre ako má Xbox One a PS4, ale s nižším výkonom, a teda ponúkne niečo viac. Či to však niekto bude brať ako plnohodnotnú konzolu, je otázne.
Zatiaľ, čo sa veľké firmy snažia priniesť pár hier na retro konzole, raper Soulja boy im vyfúkol kšeft a cez Vianoce predával čínske konzoly so stovkami ilegálnych hier. Z firiem si veľa nerobil, ale nakoniec to celé po Vianociach zabalil s tým, že vraj predal 5 miliónov kusov.
Väčšina týchto trendov (až na Soulja boya) bude pokračovať aj v roku 2019, ale bude zaujímavé sledovať, aké nové trendy nám firmy prinesú.
| NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Nové zľavy pred Vianocami 35
- Najväčšie hry v roku 2026 52
- Mega výpredaj roka už začal 28
- Avatar 4 a Avatar 5 majú potvrdené dátumy, trojka už má za sebou prvý víkend, v kt 56
- Jeden kupujúci dostal pekný darček od Amazonu, namiesto dvoch SSD mu prišli dve kr 51
- Steam Replay 2025 ukázal, že hráči trávia len okolo 14% času pri nových hrách 56
- Epic dnes rozdáva parádnu RPG Disco Elysium 22
- Stranger Things už dostal druhú časť poslednej série, Netflix zhrnul štatistiky se 69
- Najhoršie filmy roka podľa Metacritic 40
- Epic na Štedrý deň rozdáva The Callisto Protocol 51 zobraziť viac článkov >























