Longitude pre Flight Simulator 2024, oplatí sa? |
Cessna Citation Longitude pre MSFS2024

Cessna Citation Longitude pre MSFS2024
Lietadlo od Textron Aviation, Cessna Citation Longitude modelové označenie C700 sa v MSFS 2020 objavilo ako súčasť Premium Edition a bol prenesený aj do vyšších verzií MSFS 2024. Stroj je teraz dostupný aj samostatne priamo v hernom obchode za konkurencieschopnú cenu 80 simverse mincí, čo predstavuje približne 23€ v oficiálnej distribúcii. Na vývoji spolupracovali Working Title, Asobo a samotný Microsoft.
Momentálne sa považuje za jedno z najlepšie simulovaných lietadiel v hre. Pokročilé fyzikálne vlastnosti a elektronické systémy ho radia na samotný vrchol toho, čo je dnes v gamingu možné. V podstate ide o samostatný, virtualizovaný počítač v rámci simulátora, pričom jeho systémy reagujú na prostredie rovnako, ako reálne lietadlo reaguje na vonkajšie elementy.
Čo je teda simulované? Čo ho robí výnimočným? Nuž, je toho naozaj dosť.
Hydraulické systémy
Tieto sú simulované pomocou pokročilého modelu mechaniky kvapalín. Lietadlo prakticky využíva hydraulické zákony formou inžinierskej virtualizácie. Od obligátnych, funkčných olejových tlmičov a bŕzd, ktorých účinnosť môže slabnúť, až po labyrint trubiek, púmp a hydraulických zberníc. Tieto systémy pokrývajú všetky kľúčové časti letovej mechaniky, pričom zabezpečujú aj potrebnú duplicitu pri výpadku elektriny. energiu možno totiž generovať tiež skrz hydraulický tlak. Na to slúži systém PTCU (Power Transfer Control Unit), ktorý dokáže premeniť kumulovaný tlak na elektrickú energiu, keď zlyhajú štandardné elektrické generátory, lietadlo nevie naštartovať APU (Auxiliary Power Unit) a batérie sú poškodené, či vybité. Viacero záložných systémov vo výsledku zabezpečuje, že ak by došlo v Longitude k úplnému výpadku, jednalo by sa o naozaj zlý deň.
Všetky hlavné letové ovládacie prvky sú napájané práve hydraulickými silami. Ešte zaujímavejšie je, že prúdenie vzduchu pôsobiace na externé riadiace plochy priamo ovplyvňuje tlak systému, presne ako v reálnom lietadle.
Elektrický systém
V podstate verný, aj keď zjednodušený náprotivok toho reálneho. Začína sa to batériami, ktoré sú pripojené k viacerým okruhom chránených ističmi, stroj dokonca disponuje aj záložným, nezávislým okruhom, ktorý sa použije v prípade zlyhania nadradených okruhov. Všetko je to simulované s nevídanou precíznosťou, napríklad nadmerné vybíjanie batérie môže viesť k zvýšeniu teplôt, čo môže spôsobiť výpadok ističov, či úplné zlyhanie. Zdrojov energie je viacero. batérie, vonkajšia prípojka (na letisku), APU, generátory poháňané priamo motorom, či nepriamo hydraulickým tlakom.
Pneumatický systém
Využíva stlačený vzduch priamo z hlavných motorov alebo z APU, je tiež fyzikálne simulovaný. Tento prvok býva často prehliadaný aj v podstatne drahších study-level projektoch, no pritom je nevyhnutný pre fungovanie kľúčových prvkov lietadla. Patria sem štartéry motorov, ktoré používajú stlačený vzduch z malej turbíny APU (nie nepodobné motorom u pokročilých RC jet lietadiel), pretlakovanie trupu pre komfort pasažierov a posádky vo výške, pri letovej hladine štyristo päťdesiat (13.7km) je tlak vzduchu v kabíne porovnateľný s výškou len prijateľných 5950 stôp (1.8km), čo je porovnateľné napríklad s nadmorskou výškou zjazdovky na Štrbskom plese. stlačený vzduch slúži aj na odmrazovanie, či teplotný komfort v kabíne.
Poloha
Relatívna poloha Longitude na Zemi sa počíta rovnako ako v reále. Určuje sa pomocou satelitov, ktoré MSFS už dlhšie simuluje, no skutočne ich využíva iba zopár lietadiel. Existujú aj oblasti so slabým signálom, napríklad v blízkosti pólov, alebo keď je lietadlo v zákryte hôr. To môže viesť k obmedzeniu presnosti GNSS (Global Navigation Satellite System).
Prúdové motory
Výkon motorov verne zodpovedá reálnej predlohe s neuveriteľnou presnosťou, keďže údaje pre FMS (Flight Management System) pochádzajú priamo od Textron, to je niečo, čím sa nemôžu oficiálne pochváliť ani renomovaní vývojári tzv. study-level strojov.
Kde má Longitude slabiny?
Hlavný nedostatok je odfláknutý vonkajší model, nechápte ma zle, lietadlo je vykreslené do najmenších detailov, napríklad je možné skontrolovať aj rysku olejovej náplne, no lietadlo je žiaľ z určitých uhlov priesvitné a pri pohľade z väčšej vzdialenosti sa množstvo detailov stráca, až do miery, kedy motory vyzerajú ako kvádre... Textúry mám nastavené na ultra, po Sim Update 3 je však možné model stiahnuť, čo tieto problémy zväčša eliminovalo. Absencia akýchkoľvek detailov, efektov na čelnom skle, tieto úplne chýbajú, hoci pri iných lietadlách vyzerajú fenomenálne. Nečakajte žiadne odlesky, kvapky vody, odtlačky prstov, škrabance, špinu, či vtáčie „umelecké diela“, proste nič, v tomto aspekte je aj Cessna 172 na míle vopred. Nehovoriac o tom, že sú prítomné aj niektoré chyby súvisiace so samotným MSFS, ale tie zas postihujú aj iné stroje.
Záver
Takže, oplatí sa vziať Longitude do oblakov?
Jednoznačne Áno!