História Gran Turismo série

Šiesta časť Gran Turismo série práve uzavrela tretiu generáciu série a vrhá sa do štvrtej. Je správny čas zhrnúť si jednotlivé jej časti.

pridal saver 16.2.2014 o 18:03 pod hry
História Gran Turismo série

HRY > NOVINKY >

Dlho fungujúca Gran Turismo séria už dostala svoje šieste pokračovanie, čím zavŕšila tretiu generáciu PS konzol so svojim plánom na každú konzolu vydať dve hry. Je tak správny čas zhrnúť si jej ponuku, ktorá v svojich šiestich hlavných častiach vyprodukovala predaje cez 60 miliónov kusov a s malými doplnkami ide aj cez 70 miliónov, čím sa drží na druhej priečke najpredávanejších automobilových sérii doteraz.  Predbieha ju len Need for Speed, ktoré už dávnejšie prekročilo 100 miliónov kusov.

 

Gran Turismo 1 -  1997 - PS1 - priemer hodnotení 9.6

História Gran Turismo série

Spolu s prvou generáciou Playstation konzoly vychádza aj jej vlastná racingová séria Gran Turismo od Polyphony Digital. Tá pri svojom vydaní ponúkla 140 áut a 11 tratí. Na danú dobu bolo všetko ešte v jednoduchej grafike (autá mali 300 polygónov) a jednoduchými zvukmi, ale hra zaujala a otvorila cestu úspešnej sérii. Zároveň vytvorila vlastný podžáner racingov s dôrazom kladeným na veľkú ponuku rozmanitých vozidiel a mierením na simuláciu. V tomto sa neskôr inšpirovala aj Forza.

Mimo vozidiel a tratí hra ponúkla dva módy arkádový a simulačný, kde arkádový mod ponúkal voľné hranie na ľubovoľnej trati, zatiaľ čo simulačný bol založený na získavaní licencií, kvalifikácii a kupovaní vozidiel.

Zo zaujímavostí, hru vtedy vyvíjalo 7 až 15 ľudí a vyvíjali ju 5 rokov, napriek tomu nestihli všetko dokončiť k vydaniu a preto boli zvuky také ako boli. Hra nakoniec predala 10 miliónov kusov a stala sa najpredávanejšou PS1 hrou. 

 

Gran Turismo 2 -  1999 - PS1 - priemer hodnotení 9.3

História Gran Turismo série

Po úspechu jednotky dvojka už išla ako po masle a Polypohony sa sústredilo na pridávanie vozidiel. Za dva roky ich počet rozšírili na 650 áut počet tratí vzrástol na 27. Vtedy však bol vývoj jednoduchý a išlo len o pár polygónov a iné nastavenia prevodov. Vylepšenia grafiky a fyziky sa vtedy ešte neriešili, ale z citeľných úprav boli v dvojke vylepšené brzdy. Arkádový a simulačný mod pokračovali v svojom štandarde, z malých zmien už nebolo potrebné hrať jazdiť celé turnaje, ale dali sa vybrať jednotlivé preteky.

Hra predala cez 9 miliónov kusov.

 

Gran Turismo 3 A-Spec -  2001 - PS2 - priemer hodnotení 9.6

História Gran Turismo série

Trojka už prechádzala na nové PS2. To znamenal prvý a doteraz posledný reštart série od základov. V dvojke tak Polyphony zahodilo PS1 základy a plne prepracovalo autá, ktoré už nasadli na reálnejšiu fyziku. Autá tak  už lepšie reagovali na nárazy a aj kontakt s trávou boli citeľný, doplnil to lepší vizuál. Spolu sa tak do hry dostalo 181 áut a dopĺňalo ich 34 tratí. Autori nestíhali všetko zapracovať a tak rôzne funkcie modifikovania vozidiel oproti prvým hrám vypadli. Zo zaujímavostí sa v hre objavili aj nelicencované Formule 1, ktoré autori rôzne premenovali.

Gran Turismo 3 dostalo tri menšie verzie v Japonsku a to Gran Turismo Concept: 2001 Tokyo, 2002 Tokyo-Seoul a 2002 Tokyo-Geneva. Hlavná hra predala cez 14 miliónov kusov, menšie doplnky spolu niečo cez milión. GT3 sa tak stala najpredávanejšou časťou série.

 

Gran Turismo 4 -  2005 - PS2  - priemer hodnotení 8.9, sector hodnotenie 9.7 

História Gran Turismo série

Po vzore prvej generácie sa aj druhá generácia niesla dvojicou hier, z ktorých druhá bola mierne vylepšená verzia prvej. Autori znovu zapracovali na vozidlách, ktorých za 4 roky rozšírili na 772, doplnili to 51 traťami a znovu vylepšili model ovládania, aj keď kolízie spôsobovali pingpong efekt a absentovali  deštrukcie, ako aj online podpora. Hra sa však stala veľmi obľúbenou ku koncu života PS2, ale už nestihla predať toľko kusov, aby dobehla svojho predchodcu. Predala však masívnych 11.7 milióna kusov.

Od štvorky si začalo Polyphony budovať image aj na rozlíšení hry, totiž v hre ponúkli podporu 1080i rozlíšenia, čo na PS2 nebolo vôbec bežné. Bolo síce upscalované z 1280 x 880, ale na PS2 stále slušný výkon.

Samotné GT4 dostalo k sebe dva prídavky a to jeden prológ príznačne nazvaný Gran Turismo 4 Prologue - 2004, ktorý predal cez milión kusov a jeden doplnok Gran Turismo 4 Online, ktorý bol len testovacou verziou, v ktorej Polyphony skúšalo online multiplayer. Multiplayerový mod totiž nestihli do GT4 dokončiť a nakoniec ho aj odložili až do GT5.

 

Gran Turismo 5 -  2010 - PS3 - priemer hodnotení 8.4, sector hodnotenie 8.5

História Gran Turismo série

Gran Turismo prešlo na novú generáciu ale napriek 5 ročnému rozdielu a dlhému odkladaniu nebolo plne pripravené. Väčšinu zo svojich 1083 áut totiž prenieslo z PS2 bez ďalších úprav, rovnako aj veľa z 26 prostredí bolo v nízkom rozlíšení. Autori zapracovali deštrukciu, ktorá však bola rôzna podľa typov auta, rovnako ako v predcházajúcej generácii znovu sa vylepšila  fyzika ovládania, vizuál nových tratí bol pôsobivý a rovnako aj prémiové autá. Konečne už hra dostala aj multiplayer aj keď s úvodnými problémami a len malou ponukou. Celé to však ťahala hlavne rozsiahla kariéra, ktorej chuťovkou boli špeciálne eventy ako motokáry, WRC, Nascar, Top Gear. Pričom motokár už mohlo byť na trati aj 32 a počet aút stúpol 16 oproti šiestim v prechádzajúcich hrách.

Spolu s novou generáciou a online podporou prišiel aj sťahovateľný obsah, ktorý v balíkoch prinášal vozidlá a pribudla aj séria tratí.

V rozlíšení išla hra rovnako, ako v štvorke, vyššie ako konkurencia a priniesla síce znovu len upscalované 1080p rozlíšenie z 1280 x 1080 ale znovu pozitívny prídavok. Zároveň to však ešte viac vyzdvihovalo lowres PS2 modely vozidiel, alebo dokonca extrém a to autá naimportované z PSP verzie hry. Vizuál hry tak pôsobil nekonzistentne.

GT5 po vzore GT4 rovnako dostalo oficiálny prológ Gran Turismo 5 Prologue, ktorý sa dal označiť aj ako masívne platené demo, ale splnilo svoj účel, ľudia si ho kupovali a my sme mu dali hodnotenie 8.0. Popri GT5 začalo Polyphony vydávať aj svoju GT Academy, ktorej hráčov s najlepšími časmi pozývalo do Boot campu.

 

Gran Turismo -  PSP - 2009 - priemer hodnotení 7.4, sector hodnotenie 6.5  

História Gran Turismo série

Podobne ako GT5 bola dlho vyvíjaná a dlho očakávaná aj verzia pre PSP. Tá však PSP nakoniec nedopadla veľmi slávne, a skončila ako najslabšia zo série.  Hre chýbala kariéra, upgradovanie vozidiel, ale mimo toho ponúkala decentný zážitok z jazdy a bola vhodná na oddychové hranie.  Ponúkla spolu 833 vozidiel a 75 tratí z GT4.

V tejto verzii však zatiaľ Polyphony nepokračovalo a vyzerá, že ani verziu pre PS Vita nepripravuje. Tam odkazuje na možnosť zapnutia si Remote play z konzoly. 

Hra predala slušných 4.2 milióna kusov.

 

Gran Turismo 6 -  2013 - PS3 -  priemer hodnotení 8.1, sector hodnotenie 8.0 

História Gran Turismo série

Znovu masívnejší, a znovu plný kompromisov vyšiel minulý rok Gran Turismo 6. Ani 1200 áut a 33 tratí nezachránilo sériu pred ďalším pádom v hodnotení. Autori sa stále sústredia príliš na počty a menej na konzistenciu spracovania. Síce sa snažili vylepšiť všetky autá, stále ostali kompromisy a pozostatky z PS2 éry, ktoré sa najvýraznejšie ukázali na zvukoch áut.  Autori stále nespravili potrebný rázny rez a neodhodili náklad, ktorý celú hru ťahá dole. K tomu hru možno pre nedostatok času vydali nekompletnú a nedorobené a naplánované veci budú postupne prinášať updatmi. Už v prvý deň vyšiel patch pridávajúci multiplayer.

Na druhej strane v novej hre znovu lepšie odladili model ovládania a teda jazda je znovu uveriteľnejšia, kampaň je znovu masívna a vydrží desiatky hodín.  Čo je najväčšou zaujímavosťou v GT6 je pridanie mesačného vozidla a mesačných tratí, v ktorých pre potrebné prejsť určitými bodmi. Neponúkli extra hrateľnosť, ale príjemný bonus, ktorý nikto iný neponúka. Autori ako ďalší bonus pridali k niektorým tratiam  menenie dňa a noci a počasia počas preteku, čo Forza nemá ešte ani v novej generácii. Nová konkurencia v podobe Project Cars však už tieto veci prinesie.

Samotné zásahy do vizuálu oproti GT5 sú otázne, niektoré veci zlepšili, niektoré zhoršili, pribudla napríklad dynamická tesselácia, ale aj rozmazanie obrazu postprocesingom, ktorý vymenil antialiasing ale zároveň zvýšili rozlíšene v 1080p mode na 1440x1080 vďaka čomu poklesol framerate.

 

Video to celé zhrnie najlepšie:  (prvé dve GT sú hrané cez emulátor)

Teraz už ostáva čakať len na GT7, ktoré má prísť na PS4 už tento alebo budúci rok a uvidíme či sa konečne autori zbavia oldgen materiálu recyklujúceho ešte z PS2 alebo aj PS1 éry a ponúkne plne FullHD zážitok bez kompromisov.





Páči sa mi!




Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #117


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Triple screen - 27" asus vg278... (1)
Zdravím ! Uvažujem nad triple screen-om s týmit...
| 23-25 pacovy monitor (6)
Vedel by niekto poradit? Zhanam FHD monitor. Znack...
| Kontrola zostavy (6)
Skladám PC pre bratranca. Len pre kontrolu hádžem....
| Monitor 144hz uhd 24" (28)
ohai, poradte pls s vyberom, rozhodujem sa zati...
| Double-click na pravom tlacitk... (4)
Dobry den, Chcel by som Vas poziadat o radu, poki...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk