GTA IV (PC)

GTA IV (PC)

9.0

Legendárne GTA sa vracia v štvrtom pokračovaní a tentoraz konečne aj na PC. Ako teda PC verzia vyzerá? Pozrime sa na ňu...

Zabudnite na Crysis, ako na hardvérovo najnáročnejšiu hru. Je tu Grand Theft Auto 4, nový kráľ, ktorý vášmu PC zažhaví aj elektrónky, o ktorých doteraz ani nevedel. Rockstar nás s hrou tesne pred Vianocami nepríjemne prekvapil a po veľmi slušne optimalizovaných GTA: Vice City a GTA: San Andreas zopakoval situáciu, ktorá bola aj pri GTA 3, kde si rovnako nezoptimalizovaný engine žiadal od vášho PC viac ako mu mohol poskytnúť. Hovoríte si, že keď máte dualcore procesor a VGA GF 8800, máte aspoň slušný priemer a idú vám všetky hry? Zabudnite. GTA 4 sa vám vysmeje a so šťastím s tou konfiguráciou pofrčíte na úplnom minime s priemernom 20 fps.

Rátajte s tým, že napriek oficiálnym požiadavkám na 1,8 GHz dualcore procesor a grafickú kartu GF7900 sú pre túto hru priam potrebné aspoň GF 9800 a 3 alebo 4 jadrá na procesore. Ďakovať za to môžeme nezoptimalizovanému portu z Xboxu, kde požiadavky na tri 3,2 GHz jadrá z konzoly ostali a to sa zákonite na dualcore procesoroch odráža na framerate. Zrejme autori pozabudli, že dualcore stále vládne PC svetu a hromadné prejdenie na quadcore je otázka niekoľkých rokov. Síce dualcore hru potiahne, ale nie je to žiadna výhra a nastaveniami detailov sa musíte pohybovať v dolnej časti spektra. Oproti tomu hra nie je výrazne náročná na RAM, 1 GB pre XP a 1,5 GB pre Vistu úplne stačí.

Hra zaťažuje hlavne pamäť grafickej karty, kde vznikajú zvláštne obmedzenia. Pri 512 MB pamäte na grafickej kartu si môžete zvoliť len polovičnú viditeľnosť, pri 1 GB sa dostanete aj do vyšších detailov a hra vám umožní navoliť aj High textúry. Našťastie vzhľadom na to, že rozdiely v grafike medzi minimom a maximom nie sú razantné, o nič neprídete, ani keď si zvolíte úplné minimum. Hra ostáva rovnaká, len detaily v diaľke sa zobrazujú trochu neskôr. Najvýraznejší rozdiel robí nastavenia hustoty premávky, tú si môžete nastaviť podla chuti a aj podľa toho, ako sa pri hre chcete predierať premávkou.

Ja osobne som GTA 4 hral na 2,6 GHz dualcore a 9800 GTX, kde som síce nemohol ani dúfať v maximálne nastavenia, ale v rozlíšení 1680x1050 som sa pri štvrtinových nastaveniach detailov dostal na framerate okolo 25-30 fps. Teda prakticky sú to nastavenia detailov podobné ako na konzole, len na PC to dostanete vo vyššom rozlíšení a bez zbytočného rozmazania objektov pozadí. Mimochodom u mňa zmena rozlíšenia framerate neovplyvnila ani trochu a bolo cítiť, že najväčšia záťaž je kladená práve na procesor.

Táto hra je podobne ako Crysis stavaná do budúcnosti, kde zrejme až o pár rokov hru väčšina hráčov uvidí aj na maxime. Žiaľ musíme hodnotiť, že na rozdiel od Crysisu je v tomto prípade záťaž neoprávnená. Zatiaľ musia hráčom s priemernou zostavou postačiť detaily ako na konzole. S podpriemernou neostáva nič iné, ako hru zatiaľ oželieť a po upgrade sa k nej vrátiť.

GTA IV (PC)
GTA IV (PC) Liberty City, nové mesto, nový život, nový domov...
Liberty City, nové mesto, nový život, nový domov...

GTA IV (PC) nová frajerka nebude chýbať...
nová frajerka nebude chýbať...

GTA IV (PC) ... a nové problémy na seba dlho nenechajú čakať.
... a nové problémy na seba dlho nenechajú čakať.

Okrem hardvérových požiadaviek má hra aj netradične vysoké softvérové požiadavky a nevyhnutne na jej spustenie musíte mať nainštalované posledné service packy či už na XP alebo Vistu, inak sa vám hra ani nespustí. Rovnako najnovšie ovládače na grafickú kartu sú viac ako potrebné. Ďalším šikanovaním je nutnosť ručného nainštalovania nového klienta Games for Windows Live, ktorý hra nemá v inštalácii a musíte si ho stiahnuť a nainštalovať sami. K tomu, ak ešte nemáte konto na Live, musíte si ho vytvoriť. Konto je nutné pre ukladanie pozícií v hre a vďaka nemu budete môcť zbierať aj achievementy, posielať správy priateľom a využívať ďalšie možnosti Live systému. Ani kontom na Live ešte šikana nekončí, ak chcete hrať multiplayer a uploadovať videá na web, potrebujete aj konto na stránke Rockstar Social Club, ktoré si treba rovnako vytvoriť a zadať tieto údaje pri spúštaní hry.

Na rozdiel od hardvérových a softvérových nárokov naznačujúcich, ako keby Rockstaru odišli všetci engine programátori, môžeme pochváliť ovládanie klávesnicou a myšou, ktoré je slušne zoptimalizované. Síce pôvodné odladenie na ovládač tam cítiť a napríklad vozidlá sa lepšie ovládajú ním, ale na druhej strane je streľba lepšia s myšou. Bude na vás, čo si vyberiete. Ak vyberiete ovládač, odporúčame Xbox360 gamepad, na ktorý je hra stavaná. Ostatné ovládače môžu mať problémy s nekompatibilitou, to mal odstraňovať prvý patch, ale veľmi sa nezadarilo, takže môžu vzniknúť rôzne problémy.

Teda problémov viac ako dosť, ale keď sa nimi prehryziete a máte slušný hardvér, už vám nič nebráni vnoreniu sa do sveta dokonalého sveta PC verzie GTA 4, oproti ktorému vyzerajú konzolové verzie ako lowres hry z minulej generácie. Ponoríte sa do ponurej atmosféry Liberty City s novým hrdinom prichádzajúcim z Európy. A nie, vy to nebudete. Bude to Bellic. Niko Bellic.

GTA IV (PC)
Malá ukážka krátkeho filmu z Videoeditora

Hlavná postava hry, Niko, je zo Srbska a práve doráža do Liberty City, aby pomohol svojmu bratrancovi z problémov a zabudol na svoju minulosť. Žiaľ, ako to býva, problémy sa nalepia aj na neho a stiahnu ho do temného kriminálneho podsvetia mesta. Neostane mu nič iné, ako pretĺkať sa mestom, plniť misie pre rôznych gangstrov a snažiť sa prežiť. Ak poznáte GTA štýl hry, viete, čo to znamená - behanie po žijúcom meste, kontaktovanie ľudí, strieľanie, jazdenie na vozidlách, aké si len na uliciach vyhliadnete, nechýba utekanie otravným policajtom, prechádzanie otravných ľudí na chodníkoch a veľa ďalšieho vhodne umiestneného do rozsiahleho a kvalitného príbehu. Teda ani GTA 4 nezmenilo nič na zaužívanom štýle série, neubralo z brutálnosti a ani zo zábavy, len celý koncept posunulo vpred.

Rockstar spravil s GTA 4 podobný skok ako medzi GTA 2 a GTA 3 a aj keď nepresunul grafiku do ďalšieho rozmeru, do ďalšieho rozmeru presunul reálnosť hry. Teda od základu prekopal vizuál hry, ktorý sa z kresleného štýlu zmenil na realistický. A pri realite nekončí len grafika, ale aj prostredie, ktoré vernejšie znázorňuje New York, animácie postáv, ovládanie vozidel, fyzika a aj deštrukcia. Rovnako si všimnete živšie mesto (hlavne, ak si zapnete premávku v nastaveniach naplno), reálnejšie sa správajú obyvatelia, premávka a aj vaši protivníci. Tí tentoraz lepšie šoféruju, lepšie sa kryjú, rozmiestňujú okolo vás a aj keď AI nie je dokonalá, je to veľký pokrok vpred oproti jednoduchým útokom nepriateľov v predošlých GTA hrách. Rovnako aj vašej postave teraz pribudli rozmanité animácie a nechýba ani možnosť krytia sa za objektami, strieľanie spoza prekážok a hlavne presné zameriavanie. Už tu nie len prísne vyznačená arkádová streľba na locknutý cieľ.

Ak by sme však GTA 4 porovnávali do San Andreas, nemá ani polovicu pôvodných možností. Tie vzhľadom k novému enginu a hre prepracovanej od základov neboli zatiaľ dopracované a zrejme budú postupne s ďalšími pokračovaniami pribúdať. Márne tu budete hľadať lietadlá, padáky, posilňovne, bicykle, skateboardy, ubudlo aj formovanie vašej postavy a veľa ďalších možností. Našťastie je tu aspoň možnosť letu helikoptérou, plavba na lodiach a potešia aj motorky. Z minihier si zahráte bowling alebo šípky. Veľa vedľajšej zábavy titul neponúkne, po kampani vám už ostane len hľadať v meste desiatky skokov, stovku holubov, alebo rôzne ďalšie malé vedľajšie misie u vašich kontaktov. V ohľade zábavy ponúka viac konkurencia v podobe Saint's Row 2, viac pripomínajúc pôvodné GTA SA. GTA 4 je realita, krutá realita.

Napriek obmedzeným možnostiam vás v hra čakajú desiatky hodín zábavy v kampani a aj ďalšie hodiny v multiplayerových módoch. Multiplayer je v PC verzii oproti konzolám vylepšený a hlavne rozšírený z 16 na 32 hráčov, čo znamená poriadnu melu v uliciach Liberty City. Napríklad v móde pretekov si zasúťaží 32 áut, alebo motoriek, čo len tak v hocijakej čisto racingovej hre nenájdete a navyše tu nechýba otvorené mesto. Podobne aj ostatné módy ukážu naozajstnú vojnu v uliciach rozsiahleho mesta, respektíve jeho štvrtí. Bude na vás, ktorý štýl je vám najbližší, či čisté preteky, čisté prestrelky, alebo rôzne kombinované módy, v ktorých medzi sebou bojujú jednotlivé gangy, alebo naháňačka polície s gangstrami, alebo potešia aj tri kooperatívne misie pre štyroch hráčov. V každom prípade, multiplayer je stabilný, rýchly, bezproblémový a aj podľa počtov hráčov aj slušne hrávaný. Na to, že je to prvé GTA s oficiálnym multiplayerom, je to celé nečakane prepracované a stabilné.

GTA IV (PC)
GTA IV (PC) Rozmanitými farbami bude hra priam hýriť a mesto neustále vyzerá inak.
Rozmanitými farbami bude hra priam hýriť a mesto neustále vyzerá inak.

GTA IV (PC) Mobil je jedným zo základných elementov hry.
Mobil je jedným zo základných elementov hry.

GTA IV (PC) PC verzia hry ponúkne hustú grafiku a aj hustú premávku.
PC verzia hry ponúkne hustú grafiku a aj hustú premávku.

Okrem rozšírenia multiplayeru je v PC verzii výraznou novinkou aj Video Editor, ktorý ponúka rozsiahle možnosti editovania, spájania a exportovania vlastných videí. Môžete si ukladať vaše scény zo singleplayeru, aj multiplayeru, kde sa možnosti naozaj otvárajú. S priateľmi totiž môžete vytvoriť pôsobivé koordinované scény. Systém si automaticky zapamätáva posledných 60 sekúnd hry, ktoré si môžete ukladať, upravovať, meniť v nich kameru, pridávať efekty, spájať ich s ďalšími, prihodiť hudbu ako podmaz, texty a vyproduktovať z toho prakticky vlastný klip, alebo dokonca film. Po detailnom upravení videí vám hra klip sama vyrenderuje, čo síce trochu trvá, ale výsledok stojí za to. Môžete si vybrať konverziu na web, alebo do súboru v rozlíšeniach 720p a 1080p. Samotný editor nemá možnosti Adobe Premiere a podobných softvérov, ale je to momentálne najlepší editor, aký môžete v hrách nájsť a ostatné hry by si mali brať príklad.

Novinkou v PC verzii je aj možnosť pridať si vlastnú rádiostanicu do hry, ktorá vám bude hrať len vaše skladby z disku a namixujete si tam, čo len budete chcieť a štýl, aký sa vám bude páčiť. Síce desiatka rádií ponúka dostatok hudby a relácií, ale niektoré štýly hudby v nich absentujú. Zvyšná zvuková stránka za celkovou kvalitou hry nezaostáva, výborný dabinga a zvuky vám ponúkajú jedinečný zážitok z virtuálneho New Yorku.

Celkovo je GTA 4 veľmi kvalitná hra, trochu škoda absencie optimalizácie pri PC konverzii a z toho vyplývajúcich vysokých nárokoch. Hlavne škoda toho, že sa to určite dalo zlepšiť napríklad úplným vypnutím tieňov, alebo iných zbytočností, ktoré by hráči so slabšími zostavami radi oželeli, aby získali plynulejší zážitok. Prakticky len kvôli tomuto stratila hra dva celé body z pôvodne desiatkového hodnotenia, našťastie kvalitný video editor a rozšírený multiplayer získali ďalší bod a hodnotenie uzatvárame na 9.0.

Záhadou asi navždy ostane, prečo sa hru rozhodli Rockstar a Take 2 vydať teraz. Kľudne mohli ešte počkať a priniesť buď zoptimalizovanú verziu, alebo ak ju priniesť o rok, keď už budú hardvérové požiadavky prijateľné. Jednoducho zlý ťah. Možno chceli PC hráčom spraviť Vianoce, ale väčšine detí s pomalými počítačmi, ktoré donútili rodičov kúpiť hru, radosť nespravili. Síce Take 2 trochu zarobí, ale to len v úvode, kým hráči nezistia, aké požiadavky má hra v skutočnosti.

Ak ste v tejto recenzií nenašli dostatok detailov o samotnej hrateľnosti, prejdite na našu predchádzajúcu recenziu z konzolových verzií opisujúcu práve tieto stránky.

GTA IV (PC)
GTA IV (PC) Jazdný model a aj model poškodenia sú veľmi kvalitne zapracované.