Batman: Arkham Asylum

Používateľská recenzia

Xbox360
pridal DHA 14.9.2009 o 12:52 pod recenzie

9.0


Temné mraky sa zatiahli nad nočným Gothamom a namiesto mesiaca sa na oblohe rozžiaril svetelný lúč so symbolom netopiera. Jokerov útok na úrad starostu bol prekazený. Snáď až príliš jednoducho. V hustom nočnom lejaku miery Batman s Jokerom do Arkhamovho ústavu. V tom čase tam smerujú aj transporty z väzenia Blackgate, v ktorom vypukol náhly požiar a v dôsledku bezpečnosti musí byť väčšina väzňov presunutá do Arkhamu. Príjem nového pacienta prebieha podľa predpisov, do cely ho odvádza lekár v sprievode dozorcu pod dohľadom Batmana a policajného komisára Jima Gordona. Niečo ale nie je v poriadku. Joker sa vzdal ľahko, takmer bez boja. Ten v momente prekvapenia premôže dozorcu a vďaka Harley Quinn dostáva ostrov pod svoju kontrolu. Pasca zaklapla. Arkham je uzamknutý, nikto nemôže dnu ani von a najdlhšia noc rytiera z Gothamu sa práve začala...

"Welcome to the madhouse, Batman! I set a trap and you sprang it gloriously! Now lets get this party started."

Keď sa chceme baviť o malom zázraku, môžeme tak spraviť práve teraz. Skutočne je k tomu ta správna chvíľa a dôvod. Nezávislému hernému štúdiu Rocksteady, ktoré má na konte len konzolovú FPS akciu Urban Chaos: Riot Response sa práve takýto malý zázrak podaril. Vytvorili totiž kvalitnú hru. Na tom by nebolo nič zvláštne, pokiaľ by táto hra nebola s Batmanom v hlavnej úlohe. Ak teda neberieme do úvahy pomerne zaujímavý Batman Begins od autorov Splinter Cellu, minimálne v období posledných desať rokov nie je hra, za ktorú by sa Batman nemusel hanbiť. Príchodom Batman: Arkham Asylum (B:AA) ale Batmanove čakanie na lepší zajtrajšok skončilo. Zajtrajšok je dnes.

"Remember the Waynes? How could anyone forget?"

Pokiaľ je vám meno Paul Dini známe, tak isto viete, že okrem iného ide o producenta a scenáristu Batman: The Animated Series, Batman Beyond a jeho rukopis nájdeme aj na B:AA. Prekvapujúco však hlavný príbeh nie je najväčším ťahúňom celej hry. Prím tvorí dokonale stavené duo atmosféry a detailne prepracovaných charakterov kľúčových postáv. Tie postupne prichádzajú na scénu, nečakane si každá z nich kradne svoj kúsok hry pre seba a hráč opakované, takmer konštantne ostáva v nemom úžase nad šalamúnsky odvedenou prácou Rocksteady.

"Hey Bats, go easy on him, hmmm? For me?... Oh hell, why do I care? Do your worst!"

Škatuľkovať Batman: Arkham Asylum do jednej kategórie akčného žánru by bol zrejme nezmysel. Jednoznačne definovať to jednoducho nejde, pretože hra v sebe mieša prvky stealthu, beat‘em up a akčnej adventúry v približne rovnakom pomere. Základnou zložkou majstrovsky namiešaného žánrového kokteilu je 3rd person pohľad porovnateľný s tým v Resident Evil 5.
Adventúrna časť v sebe zahŕňa prekonávanie prekážok pomocou gadgetov, riešenie hádaniek a vyšetrovanie, ktoré síce nie je tak komplexne spracované ako v prípade Condemned 2: Bloodshot, napriek tomu ide o zábavnú detektívnu vsuvku.
Taktiež zábavné ale zároveň nevyhnutné je zakrádanie a plíženie sa poza chrbty ozbrojených nepriateľov. Batman sa môže pomocou vystreľovacieho háku nepozorovane premiestňovať z jedného gargoyla na druhého nad hlavami nepriateľov, pozorne sledovať situáciu, vo vhodnej chvíli ticho zaútočiť a opäť nenápadne zmiznúť. To však je len jedna z možností ako neutralizovať nepriateľa. K dispozícii je hneď niekoľko tichých takedownov (prepadnutie spoza rohu alebo spod vetracej mriežky) a využití gadgetov – omráčenie alebo zmätenie protivníka vrhnutým batarangom, zvalenie steny a podobne.
Keď zlyhá stealth prichádzajú na radu päste a súbojový systém nazvaný freeflow combat. Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať súbojový systém pozostávajúci z troch akčných tlačidiel (útok, omráčenie a takedown) akokoľvek jednoduchý, opak je pravdou. Jeho podstata spočíva v presnom načasovaní úderov, vykrytí/úskoku útokov, prevedení takedownov a v čo najdlhšom bezchybnom vykonávaní komba, kedy sa z Batmana stáva chodiaci mlynček na mäso a z hráča euforický fanatik.

"He may look like an idiot and talk like an idiot, but dont let that fool you, he really is an idiot."

V súčasnej modernej hre akou bez zbytočných okolkov Batman: Arkham Asylum je, nemôže chýbať vývoj postavy získavaním skúsenostných bodov (XP). Jednoduchý systém bodovania hodnotí spôsob boja (čím väčšie a variabilnejšie kombo, tým viac XP) a vyriešené hádanky. Po dosiahnutí stanoveného počtu bodov sa naplní meter a hráč dostane k dispozícii výber jedného voliteľného upgradu, vzťahujúci sa na nové bojové techniky, brnenie a gadgety. A práve bez pomoci gadgetov by sa Batman nedostal k vyriešeniu väčšiny hádaniek. Do základnej výbavy temného rytiera patrí predovšetkým prepnutie pohľadu do detective módu, ktorý zobrazuje všetky interakčné predmety a osoby v okolí a zároveň o nich podáva stručný výpis. Medzi ďalšie hračky patrí vystreľovací hák, s ktorým sa v zlomku sekundy dostanete aj na tie najneprístupnejšie miesta na mape. Batarang hádam netreba nikomu ani predstavovať. Postupom času sa Batmanov opasok s gadgetmi rozrastie o explozívny gél, riadený batarang alebo batclaw, ktorým môžete strhnúť nepriateľa alebo pritiahnuť určitý predmet.
Možno si ale vravíte o akých hádankách to tu stále píšem. Ide o tzv. Riddler Challenges späté s konkrétnymi lokalitami mapy, ktoré pozostávajú z hľadania Riddlerových trofejí, puzzlov s otáznikmi alebo identifikácie predmetu podľa predloženej hádanky. Vo svojej podstate ide o klasické hľadanie a zbieranie predmetov dobre známe z mnohých iných hier, kedy častokrát slúži len k umelému naťahovaniu gameplay-u. V Batman: Arkham Asylum väčšina hľadaných predmetov a lokácií doplňuje Batmanove univerzum, čím plne slúži hre, stáva sa neoddeliteľnou súčasťou rozohraného príbehu a zábavnejšie ako kedykoľvek predtým.

"Where would you find my home sweet home?"

Akékoľvek špekulácie ohľadom nenápaditosti a stereotype lokalít vyvracia Rocksteady rýchlosťou letiaceho batarangu. Otvorený svet ostrova pozostáva z troch blokov Arkhamu, v ktorom je situovaných 5 hlavných stavieb – budova intenzívnej liečby, lekárskej pohotovosti, väzenie, botanická záhrada a honosné sídlo okolo ktorého Amadeus Arkham postavil svoj ústav. Na komplexnosti celého ostrovného objektu sa podieľa aj rozľahlý jaskynný a kanalizačný systém tvoriaci jeden vzájomne prepojený celok. Design interiérov i exteriérov je navrhnutý maximálne originálne a nápadito, pričom temná atmosféra dýcha na hráčov zátylok z každého kúta a na každom rohu. V budove intenzívnej liečby sú nainštalované zložité strážne systémy a scannery pre tie najhoršie kriminálne živly, vo väzení nesmie chýbať podlaha napojená na zdroj elektrickej energie či známa zelená míľa, lekársky pavilón zasa disponuje operačnými sálami a márnicou, sídlu dominuje vstupná hala v gotickom štýle a knižnice a botanická záhrada svojou pompéznosťou dýcha atmosférou Bioshocku. Hráč vďaka tomu nie je vystavovaný uvažovaniu nad tým, že predsa toto videl o tri miestnosti nazad a namiesto toho sa rozhoduje akým spôsobom prejde úsek pred sebou, nakoľko možností a spôsobov je vždy niekoľko.

"Are you going to take your hat off to Harley, Bats?"

Zmocnením sa Arkhamu uvrhol Joker Batmana, Gordona a personál ústavu do pasce, napospas jeho obyvateľom – psychopatom, sériovým vrahom a násilníkom. Okrem bežných protivníkov z Arkhamu a Blackgate sa dostane k slovu aj Jokerova najnovšia hračka – Titáni, zmutovaní pacienti ústavu. Lenže čo by to bolo za superhrdinu, keby proti nemu nestáli superzločinci. Okrem samotného Jokera tvorí zločineckú smotánku tejto noci aj Harley Quinn, Riddler, Victor Zsasz, Scarecrow, Killer Croc a Poison Ivy. Táto spoločnosť k pohľadaniu je však akousi Achillovou pätou Batman: Arkham Asylum. Ako je to myslené? Nejde o postavy samotné, tie sú stvárnené priam dokonale a v príbehu umiestnené presne tam, kde by mali byť. Tak trochu problémom je, že v súboji tvárou v tvár sa ocitnete len s niektorými protivníkmi. Súboje sú pritom pojaté nekonvenčne, no občas nemáte pocit, že bojujete s bossom. Čo tiež možno vytknúť je zbytočne naťahovaná pasáž s Killer Crocom a opakované „súboje“ so Scarecrowom, ktorý sa vám ale za to odvďačí vynikajúcim vstupom na scénu, úžasnou prehliadkou mysle Bruca Wayna a v istom bode priamo vystraší nejedného hráča.

"How do you like my new uniform?"

Aké superlatívy napísať o technickej stránke a pritom sa neopakovať? Že B:AA patrí medzi najkrajšie tituly na Unreal 3 (resp. 3.5) Engine? Že počas hry nie ste zbytočne zdržovaný nahrávacími obrazovkami, plynule prechádzate z jednej časti mapy do druhej a hltáte hru dúšok po dúšku? Alebo že výborne napísaná hudba dotvára temnú atmosféru na každom kroku a dabing, na ktorom sa podieľali predstavitelia Jokera, Batmana a Harley Quinn z Batman: The Animated Series – Mark Hamill, Kevin Conroy a Arleen Sorkin, je absolútnou špičkou?

"The legacy of this island has been well and truly buried."

Tam, kde Raven Software s X-Men Origins: Wolverine uložilo pevné základy kvalitnej komiksovej akcie, vystavalo Rocksteady Studios celý Arkham. Ak sa rozhodnete, že si jeho návštevu plne užijete, vyhraďte si 12 hodín času a pokiaľ by to bolo málo k dispozícii je Challenge Mode, v ktorom si precvičíte súboje a tichú elimináciu oponentov. K dokonalosti Batman: Arkham Asylum chýba málo – hmatateľnejšie súboje s bossmi a originálnejší záver. No napriek tomu sú brány Arkhamovho ústavu otvorené a vábia nevyvrátiteľným argumentom. Jedinečný a nezabudnuteľný zážitok v spoločnosti Batmana a jeho protivníkov nebol nikdy spracovaný lepšie, tak sa nechajte zvábiť a možno sa vám podarí vyriešiť aj najväčšiu záhadu Arkhamu.


Plusy
+ dokonale spracovaná predloha
+ pútavé a detailné vizuálne spracovanie
+ nekonvenčné súboje s bossmi
+ stvárnenie protivníkov a dabing
+ systém súbojov, gadgety a adventúrna časť
+ Riddler Challenges a Challenge Mode

Mínusy
- súboje s bossmi mohli byť početnejšie a hmatateľnejšie
- hra by si zaslúžila originálnejší záver

napísal DHA 14.9.2009



Páči sa mi!

9.0
BATMAN: ARKHAM ASYLUM

PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Eidos / Rocksteady Games
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 28.8. 2009
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
| CrisTales (demo)
[pridal Regina Spectra 10.11.2019 0]
| Predstavenie Apple Arcade
[pridal Zemla 28.9.2019 0]
| Dojmy: Midnight Ghost Hunt - Alpha Test
[pridal tamo323 27.8.2019 0]
9.0
| The Cat Lady
[pridal de Bielawa 13.8.2019 8]
9.4
| Warhammer 40 000: Dark Heresy 2
[pridal dogyno 9.8.2019 15]
8.0
| The Sinking City
[pridal Erasermark 6.7.2019 13]
9.0
| Days Gone
[pridal TLOU MAN 44 6.5.2019 5]
8.5
| Thronebreaker: The Witcher Tales
[pridal de Bielawa 5.3.2019 6]
| Epic vs. Steam vs. hry vs. hráči
[pridal mmiminoo 3.2.2019 69]
| Prečo je Epic Games Store skvelý pre herný priemysel
[pridal Herr Roman 29.1.2019 203]
9.0
| TV: The Punisher - 1.séria
[pridal Boss Marťas 15.1.2019 10]
8.5
| Drakensang: The Dark Eye
[pridal de Bielawa 6.1.2019 7]
9.0
| Return of the Obra Dinn
[pridal Lietadlo 18.12.2018 3]
| Gran Turismo Sport
[pridal nolimitboy 17.12.2018 7]
9.8
| BenQ EX3501R
[pridal Terzeus 2.11.2018 37]
6.0
| Shadow of the Tomb Raider - V tieni nudy
[pridal Raina Audron 22.10.2018 32]
| Bude sa Zaklínač natáčať na Slovensku?
[pridal Sidh 22.10.2018 26]

SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #118


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Wrc 8 rucna brzda (0)
nazdar, zvazujem kupu wrc8 a chcel by som vediet c...
| Stuttering rx 480 8gb (9)
Ahojte, pri vyšších nastaveniach ma trápi stutteri...
| Fallout 4 vr (1)
Nazdar chcel som sa spitat ci neviete kde zozeniem...
| Mad max chyba (10)
Zdravím, chcel by som požiadať o radu. Mám zakúpen...
| Herny pc (2)
Zdravím Chcem si kupit daky PC čo by v pohode uti...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk