Age of Mythology: Retold |
Bohovia a mýty v novom vylepšenom kabáte

9.0
Bohovia a mýty v novom vylepšenom kabáte
Stratégie ako herný žáner momentálne zažívajú menšiu renesanciu a postupne vychádzajú staro - nové tituly, ktoré sa oplatí vyskúšať. Strategická séria Age of Empires na hernej scéne funguje už dlhší čas, kde získala milióny fanúšikov po celom svete pričom bolo potrebné prísť s nejakou zmenou a skúsiť niečo nové. Následne pod taktovkou Microsoft Games v roku 2002 bol vydaný titul Age of Mythology, ktorý nás zaviedol do obdobia mýtov a legiend v ktorom hrdinovia bojujú proti známym obludám z rôznych povestí a báji. V tom období to bola moja prvá RTS hra, ktorou som bol očarený už ako desať ročný chlapec. Spomínam si na časy, keď som vo svojej detskej izbe prvýkrát spustil túto hru dnes už na starom Dell monitore a kochal sa krásnou grafikou, kde morské vlny narážali o pevninu gréckeho pobrežia na ktorom bojovali staroveké národy z rôznych kútov sveta.
Age of Mythology: Retold sa vracia na scénu po dvadsiatich rokoch v novej skvelej prerábke a musím povedať, že táto stratégia nestratila svoje čaro ani po toľkých rokoch čo je na trhu. Som prekvapený, že po toľkých rokoch táto RTS má stále čo ponúknuť aj novým hráčom pričom tento remake dotiahol kopec vecí k lepšiemu, čo si o chvíľu povieme.
Remake ponúka krásnu vizuálnu stránku
Základné jadro hrateľnosti Age of Mythology sa od titulu Age of Empires veľmi nelíši a hráčom žánrom stratégií je v podstate známa. Základným herným pilierom je výstavba rôznych budov a výcvik dedinčanov, ktorí ťažia potrebné suroviny ako: drevo, zlato, prípade jedlo, ktoré získavame buď z fariem, lovom zverí, alebo z rybolovu. Zmenou oproti Age of Empires je možnosť získavania priazne, ktoré je vyznačené ikonkou „blesku“, ktorá predovšetkým slúži na využitie božských schopnosti a výcvik mýtických jednotiek. Aby hráč vedel postúpiť do pokročilejších vývojových období potrebuje dostatok surovín a vybrať si z dvojice menších bohov, ktorí ponúkajú rozličné bonusy pre váš daný herný štýl. Každá civilizácia má svojich rozličných bohov, čiže variabilita hrateľnosti je vysoká. Takže ťažíte, staviate, vyvíjate sa a medzitým sa snažíte zničiť svojich protivníkov. A tu sa dostávame k prvým zmenám, ktoré tento nový remake prináša.
V pôvodnej hre sme mohli až na pár výnimiek využiť božskú schopnosť iba raz, pričom v remake vieme tieto schopnosti využívať podstate neobmedzene za predpokladu, že máme dostatok božskej priazne čo znamená, že zápasy sú viacej nepredvídateľné a rozmanité. Môžeme zoslať ničivú povodeň, zemetrasenia, liečenia spojeneckých armád, alebo tornáda ktoré vedia spraviť nejeden čardáš a zvrátiť celkový prehraný zápas. Ďalšou príjemnou zmenou je nový piatky vek, takzvaný vek Divov. Ten sa nám sprístupní po výstavbe špeciálnej stavby a tá nám ponúkne nesporné výhody v podobe rýchlej generácii priazne, alebo zvýšenie útoku obrovského Titána.
Poďme sa pozrieť aké zmeny ešte tento remake prináša. Ja som si zakúpil prémiovú edíciu, takže dostávam všetok dodatočný obsah. Prémiová edícia ponúka tri základné hrateľné frakcie a to: Grékov, Egypťanov a Severanov. Prítomná je aj civilizácia Atlanťanov z predošlého datadisku s názvom The Titans a dnes už dodatočne aj národ Číňanov, ktorý prišli z nedávneho z DLC Immortal Pillars. Onedlho sa k hre pripojí aj úplné nová Japonská civilizácia na ktorú som veľmi zvedavý.
Hra ponúka momentálne 4 kampane s viac ako päťdesiatkou misií pričom misie sú rôznorodé ani po rokoch stále nestratili svoje čaro. Zúčastníme sa pri obliehaní Trójskych hradieb, budeme zobúdzať spiaceho boha v Egypte, alebo hľadať novu zem pre Atlanťanov. Jediným mínusom je dĺžka misií v poslednom DLC kde Číňania dostali iba deväť misií a keď rátame, že prvé dve sú zoznamovacie tak to je žalostne málo. Zmenil sa aj dabing, ktorý je nový a mne osobne celkovo sadol aj keď medzi komunitou sa vyskytujú určité výhrady. Okrem kampaní je doplnená aj výuka (viete sa tam naučiť kopu vecí), editor na vytvorenie vlastných máp, kampaní a prítomné sú aj komunitou vytvorené rôzne modifikácie. Ďalší update priniesol aj novinku takzvanú Arénu bohov, ktorá ponúka labyrint výziev kde sa kombinujú rôzne božstvá. Tie môžeme zahrať samostatne v rámci singleplayer alebo v režimu kooperácie. Remake dostal aj vylepšený balanc jednotlivých národov a jednotiek, pričom každý update prináša nejaké tie nové zmeny. Napríklad posledný update zvýšil odolnosť vašich múrov a stavieb, takže už nie je také jednoduché zničiť vaše postavené budovy.
Dizajn hlavného menu hry a jednotlivých záložiek je jednoduchý a prehľadný, takže problém sa zorientovať tu nie je. Už v pôvodnom Age of Mythology som zbožňoval, ako sa mení vizuál vojakov a mýtických jednotiek s jednotlivými vylepšeniami. Nový grafický engine tu krásne vykresľuje ako sa vojakom postupne menia zbrane a vybavenie, taktiež bola vylepšená aj deštrukcia budov čo je príjemná zmena. Grafický upgrade sa podaril výborne a vďaka vynoveným textúram vo vysokom rozlišení, pridaniu ray-tracingu, vylepšeným tieňom hra vyzerá naozaj skvele. Čo ma veľmi teší je hlavne to, že remake sa nevzdialil originálu a staré známe jednotky hneď bez problémov spoznáte. Čo sa týka optimalizácie nemôžem sa sťažovať, hra beží bez nejakých výrazných zásekov a trhaní. Samozrejme autori nezabudli pridať upscaling funkcie pre Nvidia DLSS, alebo AMD ktoré používa značenie FSR.
Nová frakcia Čína
Niekoľko úprav dostali aj dedinčania. Novinka spočíva v podobe priority ťažby surovín. V ponuke pod ikonami božských schopnosti si môžeme na základe predvolieb nastaviť v akom pomere majú zbierať dané suroviny. No problémom je, že potreba surovín sa v priebehu hry stále mení a neustále prepočítavanie a preklikávanie ikoniek je celkom zbytočný proces. Priznám sa, že ja som to vôbec nevyužil i keď nové updaty stále prinášajú vylepšenia, takže možno autori na tomto do budúcna aj popracujú no zatiaľ to zlyháva kvôli zle nakonfigurovanej AI. Taktiež zo začiatku vydania som schytal nejaké tie bugy a pády hry, no momentálne celkovo hra beží bez nejakých výrazných problémov. Počas hrania som spozoroval aj občasné problémy s pathfindingom, vojaci nedržia tvar alebo sa vedia zamotať pomedzi budovy či zaseknúť popri stromoch.
Priorita nefunguje veľmi dobre a ja osobne to mám vypnuté
Čo sa týka hudby tam nie sú žiadne výhrady a ozvučenie si stále drží to svoje čaro. Hra ponúka starú známu hudbu ako si ju pamätáme a keď kliknete na dedinčana a vypočujete hlášky typu „Prostagma? Vouforvos!“ vrátite sa zo spomienkami dvadsať rokov naspäť. Bez chyby neostala ani česká lokalizácia. Český preklad je niekedy krkolomný a zo začiatku vydania tam bolo dosť chýb no každá aktualizácia preklad značne opravila. Ak by ste chceli pri hraní vyskúšať okrem klasickej kombinácie klávesnica + myš, existuje aj možnosť pripojiť si svoj gamepad. Remake ponúka aj túto možnosť no ja som avšak ostal verný originálu.
Posledný update priniesol aj zaujímavú novinku a to Komunitné Eventy. Hráči sa môžu venovať množstve výziev, ktoré sa líšia podľa rôznej náročnosti. Za každé dokončenie výzvy sú mesačné odmeny v podobe odomknutia nových kozmetických portrétov pri daných bohoch. Výhodou je ak ste v nejakom klane môže tieto výzvy robiť spolu. Je to zaujímavá cesta ako si okoreniť vizuál a prispôsobiť si ho tak podľa svojho gusta.
Tak a blížime sa ku koncu tejto recenzie. Aký je teda Age of Mythology: Retold ? Niektoré klasiky proste nestarnú. Tento titul za mňa ponúka jednu z najlepších singleplayerových kampaní s množstvo misiami s ktorými sa rozhodne nebudete nudiť. Ak rád hrávate multiplayer tak ten je tu opäť výborný, ktorý vďaka novým záplatám a vyváženosti je stále dobre hrateľný. Vizuálna stránka hry je skvelá, príjemne sa na ňu pozerá a hudba je verná originálu. Je to vynikajúca real-time stratégia ktorú si obľúbilo množstvo hráčov vrátane mňa a tento remake môže byť schopný prilákať aj mladšie ročníky hráčov, ktorí Age of Mythology ešte nevyskúšali. Cena Premium edície je nastavená na 50 € avšak ja som ju pred rokom zohnal za sumu 43€. A kto by mal aj záujem môže si ju vyhľadať a vyskúšať aj v Game Passe.
+ príjemné zmeny v hrateľnosti
+ množstvo herného obsahu
+ dobrá technická stránka
+ bohatý panteón božstiev
+ možnosť opakovaného používania božských síl
- menšie bugy ako pathfinding
- chyby v lokalizácii (veľkú časť opravil update)