Metro 2033

Používateľská recenzia

PC
pridal mino_79 28.10.2011 o 19:49 pod recenzie

9.0


"Narodil som sa v Moskve, ale nič si z tých čias nepamätám... Bol som ešte veľmi malý chlapec, keď starý svet zhorel v plameňoch nukleárneho ohňa. Z desiatich miliónov obyvateľov Moskvy sa zachránilo sotva štyridsať tisíc. Medzi nimi som bol i ja. Tí, ktorí prežili, sa ukryli v staniciach Moskovského metra... Odvtedy prešlo dvadsať rokov..."

 

Takto beznádejne začínate svoju púť postapokalyptickou Moskvou - svetom, ktorému už nevládne človek, svetom, v ktorom sa z ľudí stal ohrozený živočíšny druh, kde človek z posledných síl bojuje o prežitie v krehkom, iba zdanlivom bezpečí za barikádami staníc  metra... v tme, zime a strachu. Svetom, v ktorom sa starý spôsob života zdá iba imaginárnou spomienkou tých, ktorí si ešte pamätajú na tie doby... tak nedávne a pritom tak vzdialené a nedosiahnuteľné.

V tejto situácii sa dostávame do kože Arťoma, 20-ročného mladíka, ktorý celý svoj život prežil v tomto podzemnom inkubátore v malej okrajovej stanici Moskovského metra a nič by zrejme nenarušilo jeho zabehnutý životný stereotyp, v ktorom je pre neho jediným rozptýlením a únikom z reality zbieranie fotografií starého sveta. Veci sa však rýchlo menia s príchodom Lovca - jedného z hraničiarov, člena hŕstky odvážnych, ktorí sa ani v tejto situácii nemienia poddať osudu a snažia sa zmeniť bezútešnú realitu.  Tam vonku sa čas nezastavil a o slovo sa okrem podradných mutantov, Nosoľudí a inej hávede hlási nová inteligentná rasa - Homo Novus, ktorá je pre ľudí najväčšou hrozbou. Ak sa nepostavia na odpor, čoskoro už pre ľudstvo nebude nádej. Lovec sa sám vydáva hľadať riešenie a poverí Arťoma v prípade, že sa nevráti nájsť hraničiara Millera a odovzdať odkaz o tejto hrozbe. Ako to už v týchto príbehoch býva, na návrat Lovca všetci čakajú márne a tu sa začína naše putovanie hrozivými tunelmi metra...

Arťom teda nie je žiadny ostrieľaný bojovník, je to jeho prvá púť mimo domovskej stanice a prvá ozajstná konfrontácia s hrôzou, ktorá číha v tuneloch a na povrchu. Nie sú to však iba mutanti, ktorí nám komplikujú púť. Podzemná sieť staníc je vlastným ekosystémom, minisvetom kde sa ľudské slabosti nestratili ani v tejto krutej dobe. Okrem nezávislých slobodných staníc teda narazíme aj na stanice pod vládou starých známych ideológií - nacistov a komunistov, ktorí po vzore svojich predkov prenasledujú obyvateľov a zvádzajú medzi sebou boje, do toho sa miešajú tlupy banditov, ktorí zbíjajú a zabíjajú každého kto im skríži cestu.

Jediným argumentom v tomto svete je váha olova a tak nie je prekvapením, že munícia sa stala univerzálnym platidlom. Nie však hocijaká, nakupovať náboje a zásoby môžete iba za staré kvalitné vojenské náboje, tie naopak získavate výmenou za väčšie počty bežných, vyrábaných provizórne v novom svete. Prakticky v každej stanici natrafíte na kšeftárov s ponukou zbraní a iných potrebných vecí, najmä filtrov do plynovej masky a lekárničiek. Čo sa týka zháňania munície mimo staníc, ste odkázaní jedine na to, čo nájdete po nebožtíkoch a zastrelených nepriateľoch a tak sa bežnou rutinou stáva prehľadávanie tiel v každom kúte hernej mapy. Inak sa vám zásoby veľmi rýchlo minú.

Arzenál zbraní je pomerne široký a okrem klasických strelných (revolverov či samopalov) si vyskúšame aj originálne kúsky s inou koncepciou, ktoré vznikli z toho čo je v podzemí k dispozícii. Tu sa núka spomenúť prepracovanie animácií prebíjania, ktoré v hernom svete ťažko hľadajú obdobu. Zabudnite na sekundovú výmenu zásobníkov v štýle moderných FPS, najmä netradičné zbrane si vyžadujú omnoho viac "opatery". Rutinou sa stane dobíjanie pneumatických zbraní pákovou pumpou, či inými spúšťami, ktoré si vyžadujú oveľa viac času. S ubúdaním tlaku slabne aj ich účinok. Na druhej strane sa v plnom stave zvyknú odvďačiť vyššou účinnosťou než strelné zbrane s nevojenskou muníciou.

Prepracovanosť sa okrem zbraní nevyhla ani ostatným položkám inventára. Zistíte, že plynová maska má svoju krehkosť a musíte sa vyhýbať jej poškodeniu v stretoch s nepriateľom, filtre do nej majú obmedzenú dobu účinku a musíte ich časom vymeniť za nové, zostávajúci čas si sledujete pohľadom na hodinky  (ktoré mimochodom ukazujú aktuálny čas podľa toho vo vašom PC) . Takisto svetlo na prilbe časom slabne a musíte si ho dobiť mechanickou ručnou nabíjačkou, v tmavých zákutiach si zapaľovačom v nábojnici posvietiť na kompas a denník s aktuálnou úlohou. Každá z týchto maličkostí dotvára jedinečnú atmosféru a navodzuje pocit reálnosti.

Celkovo je účinok zbraní diskutabilný a často sa stretávam s názormi, že nekonzistentný. Osobne si myslím, že je to do veľkej miery zámer autorov, hlavne na začiatku hry sa vám do ruky dostanú "rachotiny" so slabou presnosťou (spomienka na komentár skladníka pri vydávaní môjho prvého samoplalu ma vždy rozosmeje) :). Časom sa to ale zlepšuje a v neskoršej fáze hry sú už k dispozícii aj kvalitné kúsky ako odľahčený Kalach s optikou či pásový prenosný guľomet.

Akčná stránka hry je snáď jej najväčšou slabinou, nedá sa ale hovoriť o sklamaní a mne osobne naopak sadla. Boje s ľuďmi nie sú prenáhlené, vždy je možnosť zaliezť niekam do kúta a premyslieť si ďalší postup alebo vykonať zdĺhavejšie nabíjanie, na druhej strane rambo štýlom sa ďaleko nedostanete, hlavne ak sa vystavíte paľbe viacerých nepriateľov naraz na vyšších obtiažnostiach.  Jediná vec, ktorá narúša dobrý dojem je umelá inteligencia protivníkov, ktorá má zjavné slabiny, najmä čo sa týka schopnosti nepriateľa rozoznať vašu polohu. A tak sa občas stane, že vidíte vojaka ako sa "schová" za barikádu z vašej strany a čaká na útok otočený chrbtom k vám. Nedá sa ale povedať, že by to bol neúmerne chronický jav. Každopádne  toto nie je najsilnejšia stránka hry, paradoxne to však v celkovom dojme vadí najmenej. :)

S tým súvisí aj schopnosť postupovať potichu. Aj keď interaktivita a deštrukcia svetelných zdrojov je vynikajúca (prakticky v hre nenarazíte na svetlo, ktoré by sa nedalo zničiť) a na zápästí vás na viditeľnosť upozorňuje trojica farebných diód, využitie toho v praxi je dosť neefektívne. Jednak levely vo väčšine prípadov nie sú stavané na takýto štýl boja a jednak nekonzistentnosť umelej inteligencie vás oberá o motiváciu postupovať nepozorovane. Občas z úkrytu v tme viete nepriateľa pekvapiť, inokedy vás aj z diaľky zbadá v tmavom rohu.

Umelú inteligenciu mutantov snáď ani netreba opisovať, jednoduchý pud útoku za každú cenu, tam ale niet čo kritizovať. Prestrelky s nimi bývajú hlavne v neskorších fázach hry omnoho intenzívnejšie a niektorí z nich znesú naozaj solídnu dávku olova...

Naopak jednou z najsilnejších stránok hry je atmosféra. Autori výborne vystihli neľútostnú živelnosť sveta, charaktery postáv sú na pomery FPS veľmi dobre spracované a fakticky každú z postáv, ktorá má v hre nejakú vážnejšiu rolu si určite obľúbite. Najmä občasné vtipkovanie a frflanie Ulmana je geniálne, veľmi prirodzene ľudské, na chvíľu rozptýli pochmúrnu realitu.

Pri putovaní narazíme či sa staneme súčasťou minipríbehov ľudí, ktorí vedú svoj vlastný boj o život, v staniciach metra nasávame atmosféru komunity a krásne vidíme ako sa s rozdielom pár kilometrov mení chovanie ľudí pod vplyvom vedenia tej ktorej spoločnosti. Na pozadí rozhovorov našich občasných sprievodcov s ich známymi si skladáme mozaiku sveta. Stanice metra sú rôzne, niektoré malé a bezvýznamné, niektoré už na pokraji zničenia či po ňom, o iných počúvame počas cesty omnoho viac a majú vplyv na chod veľkej časti metra a iných staníc. Spoznávame obraz sveta, o ktorom sme dlhé roky len zvedavo počúvali z rozprávania pár odvážlivcov, ktorí sa odhodlali vyjsť von. Aj tu sú ale malé nedostatky, osobne by som privítal ešte viac pasáží, kde by hráč zažil chod spoločnosti, napr. nezabudnuteľný príjazd do veľkej stanice Polis sa určite každému kto hru prešiel zapísal do pamäte, ale hra nás pustila takpovediac iba do predsiene a potom nekompromisne vyprevadila na cestu von. Aj napriek tomu je táto stránka hry jej hlavným lákadlom,  aj keď s hrateľnosťou sa vzhľadom na tuneloidnosť nedali robiť zázraky, práve vychutnávanie si takýchto detailov robí z hry návykovú záležitosť. Znovuhrateľnosť je pomerne slabá, ale ja už to rozohrávam asi štvrtý krát a hra pre mňa vôbec nestráca na príťažlivosti. Ak  sa vám raz Metro 2033 dostane pod kožu, už sa toho nezbavíte.

Ďalším veľkým kladom je grafická stránka. Skrátka a jasne, Metro 2033 je momentálne na vrchole toho čo herný svet vie po vizuálnej stránke ponúknuť. Široká podpora DX11 efektov vrátane teselácie a pokročilých svetelných efektov na mnohých miestach vyráža dych a často som sa pristihol, že rúbem screenshoty jak zmyslov zbavený. :)

Autori zjavne chceli ponúknuť to najlepšie čo momentálne technológie poskytujú, ale zároveň je cítiť snahu o reálne spracovanie a odolali pohnútkam preexponovať efekty a spraviť z hry efektné pozlátko. Všetko je použité citlivo a tak sa nedočkáme "prepálených" lens flare efektov, ktoré tak nejako tuším v prichádzajúcom BF3, či filmovo poňatej zažltnutej farebnej škály z Crysis 2. V Metre všetko podľa možností kopíruje realitu a je to asi prvá hra kde som sám na sebe odpozoroval, že som začal spájať realitu s tým čo som videl na monitore. Reflektory v nočných uliciach vytvárajú naozaj takú aureolu ako som mal možnosť vidieť v hre, či pre hru také typické mdlé svetlo petrolejky. Textúry sú v drvivej väčšine prípadov naozaj "ultra", nie iba na papieri, modely postáv a tvárí prepracované do detailu, viacbodové nasvietenie a tieňovanie ohromuje. A takto by sa dalo chváliť donekonečna... :) Grafika jednoducho exceluje a človeku občas aj príde ľúto, že autori na realizáciu nedostali aj nejaké prívetivejšie prostredie než pochmúrne tunely podzemia a pár výletov na zamrznutý povrch. Aj napriek tomu sa ale človek pristihne so sánkou na kolenách. Samozrejme pýta si to svoje, štvorjadrový procesor sa stáva nevyhnutnosťou rovnako ako aspoň mainstreamová grafická karta na hranie vo full HD, výkonom niekde na úrovni GTX 460 či HD6850. Vtedy si vie hráč užiť vysoko nadpriemerný vizuál aj v DX9 plynulo a hra vyzerá v porovnaní s konkurenciou stále vynikajúco. Na najvyššie detaily v DX11 už treba ultimátnu grafiku a kto si chce v týchto nastaveniach zahrať na stabilných 60 fps, nezostáva než siahnuť hlboko do vrecka po dvojčipové riešenie, prípadne SLI či Crossfire. Aj tu je ale prehnaná náročnosť pomerne zdanlivá, osobne som hru prešiel na maximálnom nastavení so 4xAA, zapnutou teseláciou a vypnutým Depth of field, ktorý uberá riadnu porciu výkonu a pritom je efekt veľmi prehnaný a zaváňa "krátkozrakosťou", pre vizuál podľa mňa skôr mínus. V tom prípade je to s kartou na úrovni GTX 570 čo HD6970 veľmi pohodlné hranie v rozmedzí 40-60 fps. Len v niektorých náročných herných scénach to padalo framerateom výrazne nižšie.

Prostredia sú prepracované a na možnosti hry vcelku rozmanité. Väčšinu času samozrejme strávime v podzemí, ale práve v momentoch kedy by to mohlo začať byť stereotypné príde osvieženie v podobe výletu na zemský povrch. Aj samotné tunely metra sú rôznorodé a občas zasadneme aj na nejaký ten samohybný dopravný prostriedok. Ku koncu hry nastáva ešte väčšia rozmanitosť prostredí a tak sa o nejakom stereotype určite hovoriť nedá.

Ozvučenie je výborné, citlivo dotvára atmosféru hry, zvuky tradičných i netradičných zbraní sú na vysokej úrovni. Dabing postáv nezaostáva, samozrejme bavíme sa o ruskom dabingu, neodporúčam si kaziť herný zážitok angličtinou s ruským prízvukom. K dispozícii sú aj české titulky.

Interaktivita prostredia je celkom slušná, ale obmedzuje sa vo veľkej miere na deštrukciu svetiel, fyzikálny model je skôr priemerný a zdá sa byť narýchlo aplikovaný, čo je dosť prekvapujúce ak vezmeme do úvahy, že spoluprácu pri vývoji mala s autormi "pod palcom" Nvidia. Nedá sa povedať, že by bola fyzika slabá, je to taký bežný štandard, za ostatnými technickými aspektmi hry ale zaostáva.

Hre chýbajú akékoľvek iné herné mody, vrátane multiplayeru či kooperácie. Je to čistokrvná oldschool singleplayerovka a úprimne si neviem predstaviť ako by sa do multiplayeru prenieslo čaro SP kampane. Aj keď súboj mutanti vs. ľudia by mal svoj potenciál, ale už by to bolo niečo celkom iné než zážitok z hlavnej kampane. Ja ako ortodoxný SP hráč to nevnímam vôbec negatívne. Prejdenie kampane vám zaberie podľa spôsobu hrania a zvolenej obtiažnosti asi 12-15 hodín, čo je na dnešnú dobu už nadpriemer. Na druhej strane od čistého "singláča" by bolo čokoľvek kratšie negatívom.

No, už by sa aj patrilo to nejako ukončiť :)... takže je Metro 2033 dokonalou hrou? Nie, nie je, tak ako ani hádam žiadna iná hra. Je ale alternatívou k záplave dnešných marketingových produktov. Nesnaží sa stavať na prvý dojem a predávať obalom, pýta si od hráča dávku úvodnej trpezlivosti, za ktorú sa mu ale odvďačí herným zážitkom, ktorý u väčšiny iných hier nenájde. Neprichádza s ničím novým a nevídaným, neprepíše dejiny hrania v zmysle herných systémov, ale víťazí v prvom rade úprimnosťou a zápalom tvorcov pre vec, zmyslom pre detail a snahou priniesť niečo viac. A to viac nie je v prvom rade v grafickej stránke ako je u tejto hry zvykom zdôrazňovať. Tá je iba nástrojom na umocnenie atmosféry. A tá je tu veľmi prepracovaná, vtiahne hráča do sveta a nepustí. Je autenticky ruská so všetkými jej charakteristikami, dialógmi a celkovým pohľadom na svet. Je sviežim vánkom v pre ňu tak typickom zatuchnutom podzemí dnešných nekonečných herných klonov. A ak hru prejdete s dobrým "kádrovým posudkom", budete si môcť vychutnať aj alternatívny koniec.

Moje osobné hodnotenie je maximálne, ale keďže toto je recenzia a má sa hodnotiť aj rozumom, nie iba srdcom, za nedostatky AI a nie úplne presvedčivú akčnú časť hry uberám bod. Moje konečné hodnotenie je teda rovných 9.0

Klady

+ jedinečná atmosféra

+ ešte raz atmosféra :)

+ špičkové grafické spracovanie

+ charaktery postáv a autentickosť sveta (viď posledný screen) ;)

+ na pomery FPS vysoko nadpriemerné rozprávanie príbehu

Zápory

- umelá inteligencia ľudských nepriateľov

- lineárnosť

Tradične prikladám dávku screenshotov, kvôli dátovej veľkosti png súborov som ich zmenšil (pre rýchlejšie načítanie), ale chcel som zachovať nekomprimované obrázky, tak som sa vyhýbal iným formátom. (edit po nahodení... aj tak si ich systém prehodil do jpeg, takže márna snaha) :-/

Ďakujem za prečítanie.

PS: videá odporúčam pozrieť v HD :)


napísal mino_79 28.10.2011



Páči sa mi!

9.0
METRO 2033

PC
Xbox 360

Vývoj: THQ / 4A Games
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 16.3. 2010
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.0
| The Sinking City
[pridal Erasermark 6.7.2019 13]
9.0
| Days Gone
[pridal TLOU MAN 44 6.5.2019 5]
8.5
| Thronebreaker: The Witcher Tales
[pridal de Bielawa 5.3.2019 6]
| Epic vs. Steam vs. hry vs. hráči
[pridal mmiminoo 3.2.2019 69]
| Prečo je Epic Games Store skvelý pre herný priemysel
[pridal Herr Roman 29.1.2019 203]
9.0
| TV: The Punisher - 1.séria
[pridal Boss Marťas 15.1.2019 10]
8.5
| Drakensang: The Dark Eye
[pridal de Bielawa 6.1.2019 7]
9.0
| Return of the Obra Dinn
[pridal Lietadlo 18.12.2018 3]
| Gran Turismo Sport
[pridal nolimitboy 17.12.2018 7]
9.8
| BenQ EX3501R
[pridal Terzeus 2.11.2018 37]
6.0
| Shadow of the Tomb Raider - V tieni nudy
[pridal Raina Audron 22.10.2018 32]
| Bude sa Zaklínač natáčať na Slovensku?
[pridal Sidh 22.10.2018 26]
4.5
| Guts and Glory
[pridal smoulinka2018 12.10.2018 5]
1.0
| Super Street: The game
[pridal Giuseppe3 5.10.2018 3]
8.0
| TV: Luke Cage 2.séria
[pridal Boss Marťas 14.9.2018 2]
| Preview: ZNK: Poslední exekuce
[pridal smoulinka2018 5.9.2018 3]
8.5
| Rainbow Six: Siege
[pridal ENIMB 23.8.2018 20]

SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #115


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Sector finančná podpora ! alia... (1)
Zdravím vás chcel by som sa spýtať na jednu vec hľ...
| Alza emailova adresa a kvalita... (5)
Čaute mám otázku chcel by som počítač aký som už p...
| Enjin a kryptomeny v hrach (3)
Zavedenie kryptomien do Hier. Poznáte projekty,hry...
| Airflow a vytvorenie pozitivny... (4)
Caute, technicka otazka: Idem pouzit Fractral ...
| Gta 5 story mod (2)
Zdravim, chcem sa opytat ci je nutnost k prejdeniu...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk