Dead Island

Techland prichádza opäť v špičkovej forme a otvára novú krvavú sériu.

PC
pridal jimmyboy 25.10.2011 o 1:18 pod používateľské recenzie

9.0


Položme si otázku: ktorý fenomén súčasnosti asi najviac prenikol do sveta hier? Justin Bieber The Game zatiaľ ohlásené nebolo, arabská jar svoje herné spracovanie tiež neočakáva - teda až na zabitie Kadáfiho v Kuma War, logická hra "Ako udržať slovenskú vládu v celku" je v nedohladne a zachraňovať deti v Afrike či riešiť prehnitosť tohto sveta tiež ešte žiadna firma neohlásila. Zato hry s tematikou zombie, tie práve prežívajú svoju renesanciu. Vychádzajú tie najrôžnejšie DLC pridávajúce do hier, ktoré normálne nemajú nič s nemŕtvymi spoločné zombíkov, máme tu dokonca tower defence hru, v ktorej bojujú rastliny so zombie a samozrejme hry, ktoré sú celé postavené na tomto fenoméne. Niekto sa ich už presýtil, iní nemajú nikdy dosť, no pravda je, že zombíci predávajú. To, prečo sú ľudia tak posadnutí chodiacimi mŕvolami by stačilo na celú knihu, ja sa tedá vrátim späť k tomu, o čom tento článok vlastne má byť. Dámy a páni, polské štúdio Techland opäť útočí a tentokrát vyťahuje eso z rukávu - Dead Island, hru, v ktorej sú zombíci prepchatí od vrchu až po spodok.

Predstavte si svoju najhoršiu opicu. Čo najhoršie sa vám stalo, po prehýrenej a prepitej noci plnej alkoholu? Ráno sa zobudíte, a začnete počítať škody. Stratil som bundu, pokazil sa mi mobil, zrazilo ma auto.. a kde mám vlastne okuliare? ( shit happens, čo vám budem hovoriť ). Dovolím si tvrdiť, že nech si spomeniete na hocičo, nič sa nevyrovná situácii v Dead Island. Nádherný ostrov, nočný klub, klasika - párty, ženy, víno, cecky, rum a muzika. Tu chytím zadoček, tam si prehodím, už ma vlečú von a ledva sa dotackám na svoju izbu. So far so good. Ráno ale prišlo to natriezvejšie vytriezvenie zo všetkých. Nikde nikoho, všade bordel, krv, a vy neviete či ste to celé spôsobili vy alebo ste prišli o najlepšiu časť večera. Ako tak prechádzate prázdnym hotelom, konečne narazíte na skupinku ľudí, ktorí na prvý pohľad ešte majú vlastnú afterparty. Títo sú dáki zvláštni, dohryzení, šaty potrhané, moc toho nenahovoria a z úst im tečie krv. Vďaka tomu, že ste ale videli obrovské množstvo zombie filmov viete, že táto partička s vami na drink nezájde a je treba utekať. Otočka, rozbeh a týmto momentom ste začali niekoľkohodinový zombie maratón v ktorom budete ešte neraz utekať pred hordou zombíkov. Prvý útek sa ale moc nepodarí, nemŕtvi vás dobehnú a vy zamdlievate... Zobudí vás až hŕstka preživších, od ktorých sa dozvedáte, že ste z neznámeho dôvodu voči zombie vírusu odolní a to je asi prvá a posledná dobrá správa, ktorú v hre obdržíte. A keďže ste imúnni, budete všetkým na ostrove odteraz pomáhať.

Toľko asi k hlavnej zápletke Dead Island, nečakajte veru žiadne psychologické drámy. Toto je hra zachytávajúca čo by sa asi dialo, keby v dovolenkovom raji vypukla zombie nákaza a partia štyroch šťastlivcov by bola imúnna voči vírusu. Štyroch? Áno, na začiatku hry si vyberiete jednu zo štyroch postáv, pričom každá z nich má trošku iné zameranie ( jedna vyniká v boji s ostrými zbraňami, ďalšia tupými, slečna je dobrá v používaní strelných zbraní a kolega je zas preborník v pästných súbojoch). Tu však prichádza k prvému zádrhelu hry, autori totiž hru koncipovali ako kooperačnú záležitosť pre štyroch krvilačných hráčov. To vôbec nie je naškodu, samotný co-op je veľmi zábavný ( no o tom až neskôr ). Problém je, že v cut-scénach vždy účinkujú všetky štyri postavy, čo je celkom nešťastné riešenie, po hodine sekania zombíkov bez pomoci iných sa vrátite pre odmenu a zrazu sú tam aj ďalší traja príživníci, ktorí len prišli zanadávať ako nás všetci využívajú. Je to len drobnosť ale aj tak to mohli polskí kolegovia vyriešiť lepšie.

Dosť bolo ale omáčky o príbehu, však mnohé hry ho ani nepotrebujú, čo je vlastne ten Dead Island za hra? Logická adventúra, side-scrolling skákačka? Či stratégia? Mŕtvy ostrov je sandbox hra z pohľadu prvej osoby, v ktorej sekáte, strieľate, zapaľujete všetko čo vám nezadáva questy. Áno, v Dead Island plníte či už hlavné, alebo veďlajšie úlohy, čím získavate XP, vďaka ktorým sa levelujete a odomykáte rôzne skilly. Takže je to freeroam RPG? Nepovedal by som. DI je taký miš-maš, veď tie sú dnes v móde a mix ktorý Techland namiešal je viac než podarený. Počas hrania stretávate mnohých ľudí, ktorí zázrakom prežili prvotný chaos a podarilo sa im spolu s ostatnými niekde ukryť a teraz musia riešiť čo ďalej. Zásoby jedla, obrana pred pochodujúcimi mŕtvolami, hľadanie nezvestných, popravy nakazených blízkych a vôbec snaha dostať sa z tohto prekliateho raja. Toto sú všetko veci, ktoré týchto ľudí trápia, no vykonávať ich budete musieť práve vy vďaka vyššie spomínanej imunite voči vírusu. A verte mi, riadne sa pri tom nabeháte.

Niekomu by sa mohlo zdať, že Dead Island nie je moc originálny na questy. Väčšinou, hlavne zo začiatku, plníte úlohy typu prines mi jedlo, nájdi moju ženu, zabi moju ženu, povedz mojej žene, že som mŕtvy, lebo sa mi podarilo ukryť v chatke s modelkou, ktorá koniec sveta berie tak ako sa patrí ( rozumej kopa alkoholu a orgie ). Hlavne príbehové misie sú tie originálnejšie a vďaka nim postupne prechádzate celý ostrov a odhaľujete jeho temné zákutia. Apropo ostrov. Tak ako je hra rozdelená na 4 akty, tak je aj ostrov rozdelený na 4 masívne oblasti ( a bohužial tak ako je 4. akt krátky tak je aj malá štvrtá lokalita ). Slnkom zaliata rekreačná oblasť, upršané mesto pripomínajúce slumy v Indii, či nádherne spracovaná džungľa, toto všetko vám Dead Island ponúkne bez otravných loadingov v danej lokácii. Pohybovať sa môžete voľne a kam len chcete, loading sa objavuje len pri vchádzaní do určitých budov či prechádzaní medzi lokáciami. Ako som už spomínal, pomotáte sa po nádhernych plážach, rekreačných zariadeniach či luxusných hoteloch, navštívite chudobné mesto, budete sa brodiť kanálmi, stratíte sa v krásnej džungli, kde možno nájdete aj vedeckú základňu. Na urýchlenie prepravy po ostrove a medzi lokáciami slúži fast-travel v podobe nástenných máp, ktoré su väčšinou umiestnené na miestach kam sa budete často vracať, väčšinou ide o oblasti osídlené ľuďmi. Dead Island toho ponúka mnoho a verte mi, že je čo objavovať.

Ako už správne tušíte, nebude to prechádzka ružovou záhradou, keďže celý ostrov je posiaty zombíkmi. Tých je viac druhov - nájdeme tu klasického pochôdzkára, ktorý si len tak chodí hore dole, občas zakusne dáku mŕtvolu a kráča ďalej. Potom tu máme typ z filmu Dawn of the Dead, mobilnejší model, ktorý kričí, rozhadzuje rukami a ešte aj beží. Vďaka Bohu jeho hlava ma menšiu tendenciu vydržať útok mačetou,  inak by šlo o naozaj tvrdý oriešok. Ďalej sú tu rôzne horiace odrody, toxické čeľade, väčšie kúsky v kazajke, zvracajúce bublaniny, vybuchujúcich prekvasených zombíkov, tackavých obrov a jeden zaujímavý, veľmi odolný a rýchly typ s akýmisi kyptíkmi namiesto rúk. Ako vravím, je čo zabíjať. Ale je ich čím zabíjať?

Počas putovania budete nachádzať po ostrove či už vhodnejšie alebo menej vhodné nástroje na zabíjanie zombíkov. Začnete s veslom, prejdete hrdzavou tyčou, vešiakom, panvicou, cez malé nože, kladivá, francúzáky, obojstranné nože, boxery, sekáčiky na mäso, obušky, baseballky, mačety, až po armádne mačety, sekery a katany. Je naozaj z čoho vyberať, nečakajte ale dáke zábavné vraždiace nástroje ako v Dead Rising, toto je holý súboj o prežitie a zbrane tomu aj odpovedajú. Čo je ale dôležité spomenúť, každá zbraň má svoje atribúty ako sila, damage, výdrž a tiež ako sa so zbraňou narába ( niečo ako váha zbrane ). Každý vražedný nástroj sa používaním opotrebováva a po čase ho treba opraviť. Mimochodom tu máme aj molotovy, granáty a taktiež strelné zbrane. Skoro som zabudol, zombíci nie sú jediní, ktorí vam pôjdu po krku. Totiž niektoré kriminálne individuá sa rozhodli zobrať situáciu do vlastných rúk a teda príde aj na prestrelky, ktoré sú musím povedať dobre spracované a jednoznačne ide o skvelé spestrenie hry. Na strelbu dôjde totiž až neskôr a po niekoľkých hodinách sekania a utekania pred zombíkmi zrazu veľmi uvítate tieto pasáže v ktorých lieta vzduchom olovo ( a teraz nemyslím letiacu mačetu smerom na hlavu nemrtvého ). Arzenál strelných zbraní nie je až taký bohatý, nájdu sa tu revolvery, pištole, samopaly a dáke tie brokovnice, no bohate vystačí. Každú jednu zbraň, či už strelnú, sečnú, hodnú, údernú a neviem ešte akú, môžete za istý obnos upgradovať, čím zlepšíte jej vlastnosti. Taktiež si môžete modifikovať zbrane na základe blueprintov, ktoré nachádzate počas hrania alebo plnením questov. Môžete tak spraviť z katany katanu toxickú, ktorá prinutí nepriateľov zvracať, na kladivo pripevníte impact mód, ktorý zvačší jeho nárazovú silu či elektricky modifikovať mačetu, ktorá po tomto upgrade získa viac šťavy a preberie nepriateľa sviežou dávkou elektriny.



Tieto upgrady a opravu zbraní môžete vykonávať na špeciálnych miestach zvaných workbench, ktoré su poväčšine v budovách osídlených ľudmi a teda questmi. Mimochodom na týchto miestach sa nachádzajú aj obchodnící, ktorí majú vždy niečo zaujímavé k predaju. Celý čas tu spomínam opravu, upgrade, modifikácie či obchodovanie, no úplne som zabudol, že v hre sa za toto všetko neplatí orieškami ale regulérnymi dolármi, ktoré nachádzate či už po mŕtvolách, alebo vo všade prítomnej batožine a peňaženkách porozhadzovaných v okolí. Pri prehľadávaní taktiež môžete naraziť na rôzne elektrické alebo mechanické súčiastky, ktoré sa dajú buď predať alebo použiť na modifikáciu zbraní. Okrem vyššie spomínanej možnosti rýchleho presunu po mape máte k dispozícii aj vozidlá a verte mi, že zrážať zombíkov nebolo nikdy zábavnejšie.

Hra vás za toto zabíjanie nemŕtvych na rôzne spôsoby spolu s plnením questov odmeňuje s XP vďaka ktorým sa vaša postava leveluje. Čo level, to jeden skill point, za ktorý si môžete odomknúť či zlepšiť jeden skill z troch rôznych stromov. Prvá vetva je celá zameraná na Fury mód, v ktorom sa postava po zaplnení baru vďaka zabíjaniu zombíkov dostáva do akejsi inej dimenzie, kedy je zabíjanie zombíkov oveľa jednoduchšie a rýchlejšie a v tejto prvej vetve sa dá vylepšovať či už doba ako dlho Fury mód trvá, či si zlepšujete vašu silu počas neho. Musím sa priznať, že za celé hranie som túto vlastnosť využíval veľmi sporadicky a celkovo mi nesadla do celkového vyznenia hry, prečo by som sa chcel meniť na ženu keď má svoje dni na ostrove plnom zombie. Stredný stĺpec je venovaný vaším bojovým schopnostiam, teda zvýšenie šancí na critical hit, zlepšenie odolnosti zbraní a podobne. Posledná časť je venovaná survival schopnostiam, kde sú zahrnuté veci ako väčší inventár, rýchlejšia regenerácia staminy či strata menšieho obnosu peňazí po úmrtí. Regenerácia staminy? Čo? V hre totiž máte ukazovateľ vašej výdrže, ktorá ubúda pri šprintovaní, útokoch so zbraňami či úskokoch pred nepriateľmi. Je to veľmi dôležitý faktor, pretože tupým sekaním by ste sa v tejto hre ďaleko neprepracovali a treba rozumne kombinovať všetko čo hra ponúka – medzi dôležité zložky taktiež patria kopance, ktoré vám často pomôžu vo vyhrotenej situácii ( inak stale som prekvapený ako elegantne v lodičkách dokázala moja hrdinka kopať do zombíkov, nevravím keď im rozšliapavala hlavy ). Keď to nedokážete a budete len tupo sekať, tak budete samozrejme aj dosť často umierať a po úmrtí vás síce po chvíli hra respawnne obďaleč miesta kde ste umreli, no odpočíta vám istý finančný obnos. Takáto penalizácia je síca dobrá vec, no nikdy ma nepostihla natoľko, že by som mal málo peňazí a nemohol si dovoliť opravu zbraní. Skôr som bol viac frustrovaný z toho, že som už po piatykrát zomrel na jednom a tom istom mieste. Náročnosť hry postupne rastie, hlavne preto, že zombie sa levelujú spolu s vami a pri početnej presile s rôznymi typmi ide do tuhého.



Teraz by som rád prešiel k dosť podstatnej zložke hry a tou je gore model postáv. To čo predvádza Techland som nevidel snáď od čias Soldier of Fortune a celé to posúva ešte ďalej, ďaleko za Left 4 Dead 2. Zombíci majú niekoľko vrstiev kože, takže rany sa tvoria na základe toho s akou zbraňou útočíte, niektoré ich len poškrabú, iná sa zarežú hlbšie, odhalia svaly a šlachy postupne až na kosť. Trčiace rebrá nie sú nič nezvyčajné keďže ste predtým nemŕtvemu odsekli so sekerou kus hrude. Odseknutie rúk a nôh je samozrejmosťou, i keď tu trochu zamrzí, že odseknutá noha = mŕtvy, takže plazivé modely zombíkov nečakajte. Čo tu ale ešte nebolo je zlomenie rúk. Proti väčším zombíkom je jedna z účinných stratégii práve polámanie rúk, ktoré potom len tak veselo plantajú pri tele. Pri zapálení mozgožrútov vidno ako oheň spaluje jednotlivé vrstvy modelu. Nie že by som bol dáky masochista, ktorý sa vyžíva v pitvaní mŕvol, ale takáto brutalita k zombie hre patrí a v Techlande si to uvedomili a servírujú nám úžasný výsledok.

Táto brutalita kráča ruka v ruke s nádherným grafickým spracovaním, príroda je stvárnená neskutočne, džungla s prehľadom konkuruje tej z Crysis.  Pláže s vodou vyzerajú ako skutočné pláže s vodou, celé toto prostredie je v úžasnom kontraste so všade prítomnými zombíkmi a krvou. Mesto počas búrky vyvoláva tú pravú strašidelnú atmosféru a do kanálov pod ním by som veru v živote nevliezol. Tak ako je v kontraste nádherná príroda s krvou a mŕtvolami, tak je na tom aj zvuková stránka. Prechádzate popod krásne palmy a zrazu počujete krvilačné kvílenie, či dupot nôh za vašim chrbtom a práve takýchto momentov je hra plná a veľmi pomáhajú budovať atmosféru. Jediné čo zamrzí sú niektoré horšie spracované modely postáv a ich artikulácia a teraz nehovorím o zombíkoch. Ako som už spomínal pri recenzii na Call of Juarez, poliaci bardzo dobrze vedia što to jest optimalizacija a hra fičí ako našlapaný stroj.

Na záver som si nechal vyššie spomínaný co-op mód. Táto hra si ho vyslovene žiadala a nič nespestrí vaše putovanie po ostrove lepšie ako ďalší traja hráči po vašom boku. Jednoducho prechádzate určitou oblasťou a ak sa dáky hráč nachádza u seba v hre v tej istej lokalite, hra vám to oznámi a vy sa len jedným stlačením tlačítka môžete presunúť k nemu do hry. Navzájom si môžete vymienať predmety, hlavne pre potreby modifikácie zbraní ak niekomu niečo chýba. Celý co-op je spracovaný perfektne a vďaka nemu vznikajú nezabudnuteľné situácie ( veľmi ma potešilo, keď sa na mňa pripojil človek s úplne rovnakou katanou a rovnakou modifikáciou na nej, slasť sa presekávať hordou ) no má to malý problém. Keď plníte questy, tak dotyčný, ktorý začal konverzáciu s NPC môže preskakovať dialógy. Takto sa mi veľakrát stalo, že som neprečítal o čo v misii ide práve pre to, že to už môj co-op kolega hral a teda nepovažoval za dôležité to znovu počúvať. Po dohraní hry ( čo mi mimochodom trvalo cez 20 hodín ) môžete začať úplne od začiatku už s vylevelovanou postavou a získanými zbraňami.



Aby som to zhrnul, Dead Island ponúka neopakovateľný krvavý zážitok na ostrove plnom nemŕtvych, s úžasnou hrateľnosťou a podmanivým vizuálom. Techland namiešal ten správny kokteil a servíruje sandbox FPS hru s líznutím RPG prvkov a možnosťou užiť a znásobiť si zážitok pri hraní s priateľmi. Takže chopte sa mačiet, nožov či sekier a vydajte sa na vysnenú dovolenku na ostrov Banoi.


napísal jimmyboy 25.10.2011



Páči sa mi!

9.0
DEAD ISLAND

PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: Deep Silver / Techland
Štýl: akcia / survival
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 9.9. 2011
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 18]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19539)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk