Dead Space 3

Poznáte ten typ hier, ktoré robia svojim predchodcom česť, vylepšujú svoje aspekty a snažia sa vytrieskať z danej témy maximum? Dead Space 3 k nim nepatrí.

PC
pridal Angelenam 29.1.2014 o 20:00 pod používateľské recenzie

6.0


Úvod
Človek by si myslel, že originál Dead Space je klenotom a v žiadnom prípade by sa nemalo v tomto atmosférickom horore pokračovať ďalej. Pri najlepšom treba skončiť? Tak nejako nás to učili. Kto by mohol zabudnúť na ten zážitok. Prečo by chceli pokračovať v niečom, čo nepotrebovalo pokračovanie?
Na prekvapenie celého sveta vrátanie mňa druhý diel nebol ani zlý, ani dobrý, bol totiž vynikajúci. Atmosféra a horor mierne pokrivkávali pri bombastickej hrateľnosti, vylepšenej presne podľa odozvy hráčov. Hlavný protagonista Isaac dostal osobnosť, stal sa z neho sympaťák, hýbal sa podstatne plynulejšie, hovoril iba keď mal a jeho vnútorný boj s minulosťou dával hre presne tú ingredienciu, ktorá ju robila výnimočnou. Pridali sa noví nepriatelia, príbeh bol podstatne lepšie rozprávaný a dabléri by si zaslúžili zvýšiť mzdy. Celá hra plynula nádherne a na konci ste nemali problém spustiť hru v new game + móde a v drvení hnusných necromorphov pokračovať.
Hra bola akčnejšia, lenže pridala toľko vylepšení, že sa jej to jednoducho muselo odpustiť. Vidieť nové miesta, ktoré oproti jednotke aj vyzerali, že mohli slúžiť na niečo v minulosti bolo pre mňa jasným ukazovateľom, že táto hra si spoločne so všetkými aspektami zaslúži iba najlepšie recenzie a fanfáry.
Keď ale značka vynáša a nikomu sa nechce vymýšľať duchaplný príbeh, čo sa udeje potom? Vytvoria hru, ktorá zvysoka kašle na svojich predchodcov a vydáva sa vlastnou cestou do mainstreamu. Dnes vám naservírujem Dead Space 3.



Hrateľnosť
Call of Space, takto by sa dala vystihnúť hrateľnosť. Od samého začiatku vám bude okamžite jasné, že nehráte Dead Space. Namiesto strachu z neprebádaných priestorov a hrôzou, či máte dostatok munície je všetkého dostatok a strach vám prinesie akurát stereotyp. Ale pekne po poriadku.

Isaac sa naučil v plne obrnených oblekoch kotúľať a zohýbať, pričom to druhé využijete... nikdy. Jeho pohyby sú rovnaké ako v minulom titule, čo samo o sebe nie je problém, lebo tam im nič nechýbalo. Hra sa nesie v duchu „zastrel všetko čo vidíš, neboj, náboje sú všade“ a tak je možné prejsť celou hrou bez šetrenia. Ak vám niekto povie, že na najvyššej obťažnosti nenájdete toľko lekárničiek a munície, pokojne ho označte za klamára. Každý zabitý nepriateľ vám vyhodí z útrob svojho dvojnásobne mŕtveho tela vec, ktorú najviac potrebujete.

Ďalšou fackou fanúšikom je spojenie všetkých typov munície do jednej univerzálnej. Kontroverzná zmena, v zásade iba upravuje hrateľnosť na viacej akčnú, akoby to táto hra potrebovala.

Čo treba spomenúť je možnosť vyrábať si vlastné zbrane a ich následná modifikácia. Niektorým sa táto novinka páčila, iní nadávali, že to narušuje plynulosť hry. Môj názor je prostý: myšlienka dobrá, prevedenie výborné a možnosti úpravy fantastické.
Pre mňa je ale zápor samotný arzenál. V predošlých hrách ste nemali zbrane! Na to akosi vývojári zabudli, v svojich rukách ste nosili náradie pre inžinierov, modifikované, samozrejme, ale stále to bolo náradie. Čo vám hodili v trojke hneď ako prvú zbraň? No rýchlopalnú pištoľ, čo iné...

Novinka, ktorú som nečakal a príjemne ma potešila bolo lietanie v otvorenom kozme. Tu sa designeri naozaj vyhrali a aj keď tam zväčša nemáte čo robiť, je to pastva pre oči.

Ďalej tu máme zmenu systému upgradov, na rozdiel od minulých titulov už nezbierate/nekupujete energetické uzly, ale máte materiály, s pomocou ktorých si vylepšujete oblek a zbrane. Môžete z nich aj vyrábať lekárničky a náboje. Poprípade svoje veci rozložiť a tým získať tieto materiály.

Do hry pribudli vedľajšie úlohy a vždy sa točia iba okolo nájdenia nejakého starého vybavenia, cesta k nemu je ale chránená nemŕtvou háveďou. Pokiaľ nie ste perfekcionista, nemusíte sa ani obťažovať.



Súboje 
Teraz to najdôležitejšie, akcia. Tu by som mohol nadávať celé hodiny, napíšem však iba tri problémy, ktoré mám na túto tému.

Prvý problém je v počte nepriateľov. Ak sa na vás rozbehne päť až šesť hnusákov, nezúfajte, bude to horšie. Niekedy nebudete vedieť, kam skôr strieľať, večne sa objavujú za vami, pred vami, priliezajú z bokov a proste sa hemžia všade ako mravce na mojich raňajkách. Keby som mal počítať koľkokrát ma hra zastavila v nejakej miestnosti a vpustila do nej celú tlupu vrieskajúcich chuligánov, nestačila by mi ani zmutovaná ruka.

Druhý problém je v rovnakých typoch nepriateľov. Tu už nestačí iba recyklovať do aleluja, dvojke som odpustil aj tento neduh, keďže nepriniesla až toľko nových príšer na likvidáciu. V trojke ale lámem palicu, strávite približne osemdesiat percent hry strieľaním. Koľko nových nepriateľov vymysleli? Ak dobre počítam... tak dvoch. Zombie drevorubačov a nejaké vychudnuté bytosti, ktoré vyzerajú, akoby utekali z Etiópie. Je tu dokonca necromorph so svetlom a epilepsiou. Na moje nemilé prekvapenie vyškrtli zo zoznamu pozvaných aj starých známych sokov... toľko k variácii.

Tretí problém spočíva v množstve akcie. Toto sa môže zdať niekomu ako absolútna somarina a normálne by som aj súhlasil, že to nemá čo robiť v negatívach. Hra je približne tak dlhá, ako prvý a druhý Dead Space spoločne. Prečo nám nedať čas vydýchnuť si od všetkého masakrovania?
Chcelo by to dobré logické hádanky... opakujem dobré. Tie čo som mal česť riešiť mi pripadali ako v pomocnej škole. Hra vám nedávala rady, ona vám nalepila na oči výsledok. Aký je zmysel v hádanke, keď ju hra vyrieši za vás?!
Ale k problému, niekedy je viac menej a tu by sa naozaj hodilo odpustiť si toľko akcie.

Sú teda súboje zle? Ani náhodou, sú perfektné! Odstreľovať končatiny nebolo nikdy tak zábavné, s vlastnými výrobkami dokážete spraviť šialené masakre a možnosť dať si sekundárnu zbraň pod primárnu je geniálny ťah a aj keď to niekomu nevyhovuje, nikto vás nenúti si zbrane modifikovať. Zbaviť sa vyššie spomínaných neduhov a mali by sme legendárny combat.



Technické spracovanie
Grafika neprešla veľkými zmenami, je stále výborná a jej štýl mi ako obvykle sadol. Čo ale treba vyzdvihnúť sú scenérie. Sám som si myslel, že do Dead Space nepatria pohľady do diaľky, ale klaustrofobické útroby. Mýlil som sa, hra vyzerá fantasticky, od rozbitých vesmírnych lodí letargicky poletujúcich nekonečným vesmírom. Až po západ slnka na zasnežnej planéte, všetko vyzerá výborne a je vidno, že si dali záležať.

Zvuková stránka nijak nezaostáva, všetko má presne ten správny tón a znie výborne. Hudba je na tom horšie, pretože až na pár výnimiek nebudete vedieť, že vôbec nejaká hrá.

Otváranie dverí a riešenie „logických“ hádaniek sa vyriešilo kineticky, v jednej časti hry narazíte na stroj, ktorý vytvorí po desať sekundovom upravovaní metrový rebrík. Vtedy som si povedal, že si určite robili vývojári srandu.

Čo ma ale nepotešilo bol backtracking, alebo nutnosť sa vracať na rovnaké miesta, niekedy to pôsobilo ako umelé naťahovanie času... keď sa nad tým zamyslím, tak to naozaj bolo naťahovanie hernej doby.

V hre som nenatrafil na bugy ani žiadne technické nedorobky, niekedy mi padla vec z dohľadu a nemohol som ju zdvihnúť ale to bolo asi tak všetko. Čo bolo nesmierne vtipné bola fyzika mŕtvych, teda, tých permanentne mŕtvych. Niekedy začali bez dôvodu lietať a hopsať ako po gumidžúsovom tripe.



Príbeh
Oh áno, blížim sa ku kameňu úrazu (okrem odklonu od hororu/atmosféry a priveľkému tlačeniu na kosu pri akcii).
Príbeh je skrátka hrozný. Je mi ľúto, ale je to tak. Koho napadlo dať do centra pozornosti milostný trojuholník by si zaslúžil do zubov... rukavicou... rytierskou... hrdzavou... ostnatou.
Isaac sa zmenil na Brucea Willisa a chce zachrániť všetkých, nedokáže si nechať vlastné myšlienky pre seba, správa sa nelogicky, stupídne a ku všetkému žiarli a snaží sa pôsobiť ako pravý alfa samec, aby ukázal nápadníkovi svojej milej Ellie.

Tá mi tak pila krv. V druhom diely bola zaujímavá, silná a s Isaacom mali vzťah, ktorý nebol založený sexuálne a ani z nenávisti. Bola dobre napísaná a výborne nadabovaná. Veľmi sa mi páčilo aj rozhodnutie, že z nej nespravili slečinku, ale vedela sa aj sama brániť a premýšľať.
Čo s ňou spravili teraz? No, povedal by som, že jej mozog presunuli do poprsia (bolo naozaj nutné jej dávať taký výstrih?), neustále narieka, ukazuje Isaacovi, ako si našla niekoho lepšieho a k tomu vám nechutným prízvukom píli uši. Čo sa stalo s dablérkou z druhého dielu? Nemám ani poňatia, ale asi dobre spravila, keď uvidela scenár.
K tejto zoo sa pridá aj zopár ďalších charakterov, z ktorých po vás budú všetci niečo chcieť a vy aj tak o pár minút zabudnete, že tam niekto bol. Tak, ale pekne po poriadku.

Príbeh začína v meste kde Isaac trúchli nad rozchodom s Ellie. (Ehm, ako sa tam ocitol? Oni spolu mali vzťah? Aký? Prečo im to nevyšlo? Čo sa stalo po skončení druhého dielu? Odpovede? Mám si domyslieť?... no dobre)
Hneď nato hlavného predstaviteľa odzbroja, pretože prežiť dve necromorphské nočné mory asi človeka nenaučí, ako sa o seba starať. Následne zistíte od tajomného muža, že po vás ide niekto iný a mali by ste sa zdekovať plus máte s ním hľadať zmiznutú Ellie. Takže bez toho, aby ste vôbec vedeli čo, prečo, kedy a kto je kto sa vydáte po stopách ex priateľky.
To by nešlo bez trochu akcie a tak si užijete prvé minúty streľbou, akási predzvesť, čo vás čaká počas celej hry. Keď pokročíte v deji objavíte ďalšiu postavu, ktorá vás ako inak - zajme a bude vám hovoriť svoje teroristické drísty. Vstupom do vesmíru objavíte nádherne vypracované trosky bývalých lodí a zalietate si v otvorenom kozme.

Po nejakom čase sa stretnete s Ellie a tu začne naozajstné trýznenie. Zistíte za koho vás vymenila, nielen, že sa bude jednať o hroznú voľbu, ale aj samotná osoba vám bude neustále pripomínať, ako sa teraz s Ellie milujú a vy iba zavadziate.
Od toho okamihu sa stanete poslíčkom a opravárom. Celý čas vám bude niekto niečo hovoriť a namiesto toho, aby ste si užívali atmosféru a báli sa, budete zisťovať, čo je treba na opravu lode. Pretože to sme asi od Dead Space chceli... 

Po pristaní na planéte Tau Volantis sa síce začne blýskať na lepšie časy v nádeji, že všetci vás prestanú otravovať a začnete naozaj hrať tak, ako sa patrí. Nanešťastie to hneď skončí a budete zase raz počúvať, čo je treba opraviť a podrobnosti o tom, aké ste tretie koleso na milostnom bicykli.
Až do konca hry to pôjde v tom istom duchu, prídete o pár ľudí zo svojej družiny, dokonca aj také straty, ktoré som sám nečakal, ale nebojte sa. Scenárista nechcel nikoho nahnevať a tak nechal prežiť aj tých, ktorých zabil.

Isaaca samozrejme ešte asi trikrát zajmú, pretože kto by sa chcel poučiť z maličkostí predsa. Viacej sa začne ukazovať aj jeho partner v co-op, ktorý v samotnom príbehu nehrá žiadnu rolu (jedine ak počítate neustále státie pri skupine a tvárenie sa drsne). Viackrát som sa sám seba pýtal, ako sa vôbec k Isaacovi dostal. Strávili ste hodinu prebíjaním sa cez hordy necromorphov a potom ste sa zatvorili do nejakej miestnosti, kde len tak vyskočil z čiernej diery a povedal niečo tvrďácke. 

Najviac ma vytáčali scény, kde ste boli všetci v smrteľnom nebezpečenstve a namiesto úteku alebo nedajbože riešenia týchto problémov sa začali medzi sebou všetci hádať a nikto sa nedokázal bez Isaacovej pomoci ani pohnúť. (Nevyriešila by stáza deväťdesiat percent ich problémov?)


O konci ani nebudem písať, jednak kvôli spoilerom a pravdepodobne by som aj tak iba nadával na logiku a katastrofálne zakončenie. 



Záver
Dead Space 3 je sklamaním, hrozný príbeh a postavy sa snažili vykompenzovať trojnásobne väčšou dávkou akcie. Atmosféru a horor nechali ako side quest a celé to priklincoval hrozným koncom. Z celého nadávania by si mohol niekto myslieť, že je táto hra podpriemerná, alebo vyslovene hrozná.

Nie, v žiadnom prípade. Príbeh je zle napísaný a postavy v ňom vám budú liezť na nervy, Isaac bude zajatý na dennom poriadku, všetci vám budú hulákať svoje potreby, pričom by ste si asi lepšie pokecali s necromorphom. Milostný trojuholník je na vraždu, akcie je príliš a nepriatelia sa opakujú.
Lenže táto hra má svoje kvality, technické spracovanie je vynikajúce, súboje sú výborné, ozvučenie taktiež. Grafika spoločne so scenériami vytvárajú nádherné pohľady, hodné hoci aj najlepších filmov. Hra je dlhšia aj na úkor vracania sa do tých istých lokalít, pridané možnosti úpravy zbraní je vítané oživenie, aj keď nie dokonalé a co-op je príjemné spestrenie.

Ak sa vykašlete na celý príbeh a chcete si iba poriadne postrieľať alebo hrať v štýle Diablo, pridajte si bod. Ak máte kamaráta/kamarátku, s ktorým chcete pobiť túto zberbu, dajte tam ešte jeden.
Ak vás ale bolí, čo spravili s Dead Space a akým smerom sa titul ubral, odpočítajte si bod. Táto hra je technicky a obsahovo nadpriemerná, o tom nie je pochýb, nemôžem ale odpustiť niektoré rozhodnutia.

Klady
+ súboje
+ výroba zbraní
+ grafika
+ zvuky

Zápory
- príbeh
- postavy
- akčnosť
- už to nie je Dead Space


napísal Angelenam 29.1.2014



Páči sa mi!

6.0
DEAD SPACE 3

Xbox 360
PC
PS3

Vývoj: EA / Visceral Games
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 8.2. 2013
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 18]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19603)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk