PRIHLÁS

História Battlefield série

Battlefield séria, ktorá za viac ako dve desaťročia priniesla viac ako 20 titulov, sa stále teší popularite vďaka inováciám v herných mechanikách a neustálemu rozširovaniu.

pridal saver 11.10.2025 o 17:20 pod hry
História Battlefield série

HRY > NOVINKY >

K vydaniu Battlefieldu 6 si rozšírme našu históriu Battlefield série. Séria je tu už s nami cez 23 rokov a má spolu takmer dvadsať hier. Rozpíšme si ich.

 

2002 - Battlefield 1942 - PC (Refractor 1 engine)

(recenzia 9.1, priemer hodnotení 8.9)

História Battlefield série

Pred viac ako dvadsiatimi rokmi prinieslo DICE v Battlefielde 1942 jedinečný Conquest multiplayerový mód, ktorý sa stal základom celej série. Na rozsiahlych mapách sa stretávali pechota, tanky, lietadlá aj lode a v bojoch mohlo súčasne hrať až 64 hráčov - čo bola v tom čase prelomová novinka.

Hra definovala kombináciu vozidiel a class systém, ktorý dodnes tvorí jadro série. Postupne sa rozširovala o expanzie The Road to Rome s novými mapami a Secret Weapons of WWII, ktoré priniesli experimentálne zbrane (napr. jetpack či lietajúce krídlo).

K tomu otvorenosť enginu Refractor 1 umožnila naštartovať rozsiahlu moderskú scénu - z nej neskôr vyrástli aj samostatné projekty ako Desert Combat.

Zo zaujímavostí:

  • DICE pôvodne vyvíjalo hru ako Multiplayer mód pre experimentálny projekt Codename Eagle, až neskôr sa z nej stal samostatný titul.
  • Interný prototyp mal podporu až 128 hráčov, ale kvôli technickým limitom roku 2002 bol počet znížený na 64.
  • Hra mala mať pôvodne aj jednoduchý singleplayer, no vývojári sa rozhodli venovať všetku energiu multiplayeru - čo definovalo celú značku.

 

 

2004 - Battlefield Vietnam - PC (Refractor 1 engine)

(recenzia 8.5, priemer 8.4)

História Battlefield série

DICE v samostatnom titule vymenilo 2. svetovú vojnu za Vietnam a prinieslo džungľové prostredia, helikoptéry, moderné zbrane a autentické historické mapy ako Ho Chi Minh Trail, Battle of Huế či Fall of Saigon.

Battlefield Vietnam pridal nové herné mechaniky - možnosť strieľať zo vozidiel ako spolujazdec, air-lifting vozidiel vrtuľníkmi a rádiá, z ktorých zneli dobové skladby. Hra bola vizuálne i takticky posunom, aj keď stále využívala upravený Refractor 1 engine.

Zo zaujímavostí:

  • V tejto hre sa prvýkrát objavila možnosť pustiť hudbu priamo z vozidiel, a to nielen ako efekt - ale skutočne zmenila zvukový mix v okolí hráča.
  • Vývojári sa pri navrhovaní džungľových máp inšpirovali filmami Apocalypse Now a Platoon a snažili sa dosiahnuť „filmovo chaotický“ boj.
  • V internom tíme DICE sa hra prezývala „Post-Crysis Battlefield“ - ešte predtým, než Crysis vôbec vzniklo - kvôli ambícii realisticky zobraziť vegetáciu a svetlo.

 

 

2005 - Battlefield 2 - PC (Refractor 2 engine)

(recenzia 9.0, priemer 9.1)

História Battlefield série

Po troch rokoch vyšlo pokračovanie, ktoré sériu definitívne presunulo do modernej vojny. Konflikt medzi USA, Čínou a fiktívnou koalíciou Blízkeho východu priniesol realistickejšie prostredie, nové zbrane a modernú techniku, čím sa séria odklonila od historických tém. Battlefield 2 ponúkol prepracovaný systém Commandera, koordinujúcich tímové útoky zhora, a zaviedol squady aj rôzne herné classy, ktoré sa stali základom identity série.

Hra bola veľkým technologickým skokom - nový Refractor 2 engine umožnil rozsiahle mapy s plynulým prechodom medzi pechotou, tankami a lietadlami. Battlefield 2 priniesol na tú dobu mimoriadne detailné modely, kvalitný fyzikálny systém a podporu pre 64 hráčov. Vďaka otvorenej architektúre sa stal ideálnou platformou pre komunity - vznikli stovky modov, z ktorých najznámejší Project Reality prerástol až do samostatnej hry Squad.

Rozšírenia Special Forces, Euro Force a Armored Fury doplnili nové jednotky, výbavu a mapy, čím ďalej rozvíjali hrateľnosť bez potreby zásadných zmien. Battlefield 2 sa zapísal ako jeden z najobľúbenejších dielov série a dlhé roky mal aktívnu komunitu. Téma modernej vojny, ktorú vtedy definoval, zostala pre fanúšikov najpopulárnejšou - a práve k nej sa DICE opäť približuje po rokoch v Battlefielde 6, kde sa séria vracia k realistickému konfliktu súčasnosti s podobnou mierkou a taktickým poňatím.  Samozrejme súčasnosť je už teraz o 20 rokov ďalej.

Zo zaujímavostí:

  • Commander mode bol pôvodne len „debugovací nástroj“ pre testovanie máp. Až počas vývoja si vývojári uvedomili, že funguje skvelo ako herný režim.
  • BF2 bol jedna z prvých hier, ktorá mala integrovaný hlasový chat (VOIP) priamo v engine - v roku 2005 išlo o veľkú novinku.
  • V kóde hry existovali stopy po plánovanej kooperatívnej kampani, ktorá sa nakoniec nikdy nerealizovala.

 

 

2005 - Battlefield 2: Modern Combat - Xbox, PS2, Xbox 360 (RenderWare)

História Battlefield série

Keďže pôvodné diely série boli vyvíjané výhradne pre PC, DICE sa rozhodlo priniesť Battlefield aj na konzoly. Výsledkom bol Battlefield 2: Modern Combat - samostatný titul, ktorý síce niesol názov „Battlefield 2“, ale nešlo o priamy port. Hra bola kompletne prepracovaná pre vtedajší hardvér konzol a využívala engine RenderWare namiesto Refractoru.

Modern Combat ponúkol plnohodnotnú singleplayerovú kampaň, čo bolo v tom čase pre sériu raritou. Dej sledoval konflikt medzi NATO a Čínou z dvoch protichodných perspektív, pričom hráč mohol počas misie okamžite prepínať medzi vojakmi na bojisku - mechanika, ktorá bola na tú dobu veľmi inovatívna.

Multiplayer bol obmedzený na 24 hráčov, no zachoval základné prvky série - triedy, vozidlá a veľké otvorené mapy. Hra síce pôsobila uzavretejšie a technicky skromnejšie než PC verzie, no bola dôležitým krokom k rozšíreniu značky na konzolové publikum. Práve úspech Modern Combatu presvedčil DICE, že Battlefield má na konzolách potenciál, čo priamo viedlo k vzniku Bad Company a neskôr k unifikácii série naprieč platformami.

 

 

2006 - Battlefield 2142 - PC (Refractor 2 engine)

(priemer 8.0)

História Battlefield série

Len rok po úspechu Battlefield 2 sa DICE rozhodlo experimentovať a vydalo futuristické pokračovanie Battlefield 2142, ktoré presunulo sériu do roku 2142 - do obdobia novej doby ľadovej. Svet zasiahnutý klimatickým kolapsom bojoval o posledné zdroje, pričom súperili dve superveľmoci: Európska únia a Panázijská koalícia.

Na bojiskách sa objavili mechovia, vznášadlá, plazmové zbrane a futuristické obrnené vozidlá, ktoré kombinovali klasickú vojenskú estetiku s technologickou víziou. Najväčšou inováciou bol však Titan mód - masívne bitky o lietajúce materské lode, ktoré hráči najskôr ostreľovali raketami zo zeme a potom do nich vtrhli, aby ich zničili zvnútra. Tento režim sa stal kultovým a dodnes patrí medzi najikonickejšie prvky série.

Expanzia Northern Strike pridala nové zasnežené mapy, vozidlá s magnetickým pohonom a futuristické zbrane. DICE v tomto diele experimentovalo s nápadmi, ktoré sa neskôr objavili v modernejších Battlefieldoch - od asymetrických bojov až po systém permanentného postupu. Battlefield 2142 tak ukázal, že séria sa nebojí prekročiť hranice realizmu a preniesť svoje tradičné herné princípy aj do sci-fi sveta, kam sa o dve dekády neskôr v určitých prvkoch opäť vracia Battlefield 6.

 

 

2008 - Battlefield: Bad Company - Xbox 360, PS3 (Frostbite 1.0)

(recenzia 7.5, priemer 8.9)

História Battlefield série

Bad Company odštartovalo novú podsériu a zároveň debutovalo s úplne novým enginom Frostbite 1.0, ktorý do hier priniesol reálnu deštrukciu prostredia - budovy, steny aj stromy bolo možné rozbíjať v reálnom čase. Tento prvok sa stal základnou črtou celej značky a výrazne ovplyvnil štýl hrania aj taktiku na bojisku.

Autori sa po prvýkrát zamerali na plnohodnotnú singleplayerovú kampaň, sledujúcu jednotku B-Company, známej svojím cynickým humorom a odľahčeným prístupom k vojnovému chaosu. Hra kombinovala zábavné dialógy, veľké otvorené prostredia a akčné misie, čo bolo dovtedy pre sériu netypické.

Multiplayer podporoval 24 hráčov a hoci bol oproti PC verziám menší, vynikal kvalitnými mapami a novým režimom Gold Rush, ktorý neskôr inšpiroval mód Rush v Bad Company 2. Titul sa tak stal dôležitým míľnikom - ukázal smer, ktorým sa séria bude technologicky i dizajnovo uberať v nasledujúcej dekáde.

Zo zaujímavostí:

  • Pôvodný príbeh mal byť úplne vážny vojnový thriller, ale scenáristi DICE ho na poslednú chvíľu zmenili na satiru vojenských filmov, aby sa odlíšili od Call of Duty.
  • Hlas herca Sweetwatera (David Menkin) bol tak obľúbený, že sa neskôr objavil v dabingu viacerých postáv v DICE hrách vrátane Mirror’s Edge Catalyst.
  • Interný test verzie pre PC existoval, no DICE ho nikdy nedokončilo - išlo o „stratený“ build, ktorý komunita roky hľadala.

 

 

2009 - Battlefield Heroes - PC (Refractor 2)

História Battlefield série

Battlefield Heroes bol odvážny experiment, v ktorom sa DICE pokúsilo prepojiť známy koncept série s úplne novým štýlom - free-to-play online akciou s komiksovou grafikou a arkádovou hrateľnosťou. Hra bola navrhnutá ako prístupnejší, zábavnejší Battlefield pre široké publikum a spustila sa priamo cez webový prehliadač, čo bolo na rok 2009 technicky pozoruhodné.

Základ zostal verný sérii - tri classy (Soldier, Gunner, Commando), vozidlá, tanky a lietadlá - no všetko bolo podané s humorom, karikatúrnym dizajnom a rýchlym tempom. Hráči získavali skúsenosti a kozmetické predmety, pričom mikrotransakcie ponúkali len vizuálne doplnky. Battlefield Heroes tak predbehol svoju dobu a stal sa jednou z prvých veľkých free-to-play hier od veľkého vydavateľa na Západe.

Hra si vybudovala aktívnu komunitu a počas prvých mesiacov mala viac než 10 miliónov registrovaných hráčov, no postupne ju poškodili zmeny v ekonomike a nedostatok nového obsahu. Napriek tomu zostáva dôležitým míľnikom - ukázala, že Battlefield vie fungovať aj mimo realistického rámca, s dôrazom na štýl, humor a prístupnosť. Mnohé jej prvky - od zjednodušeného ovládania až po prispôsobenie postavy - sa neskôr odrazili v dizajne iných online akcií.

 

 

2009 - Battlefield 1943 - Xbox 360, PS3 (Frostbite 1.5)

(hodnotenie 8.5)

História Battlefield série

Battlefield 1943 bol digitálnym remakom prvej hry série z roku 2002 a zároveň prvým Battlefielom určeným výhradne pre distribúciu cez online obchody. Postavený na engíne Frostbite 1.5 priniesol zmodernizovanú grafiku, plynulú fyziku, dynamické svetlo a charakteristickú deštrukciu prostredia, ktorou sa Frostbite odlišoval od starších Refractor titulov.

Hra ponúkla tri kultové mapy - Wake Island, Guadalcanal a Iwo Jima - pre 24 hráčov v zjednodušenej podobe módu Conquest, pričom všetko bolo navrhnuté s dôrazom na rýchlu, prístupnú akciu. Napriek obmedzenému obsahu si hra získala pozitívne ohlasy vďaka plynulosti, zábavnosti a technickej stabilite, ktorá v tom čase vynikala.

Aj keď sa pôvodne plánovala aj PC verzia, nikdy sa jej hráči nedočkali. Napriek tomu ukázala, že Battlefield vie fungovať aj v kompaktnej, arkádovej podobe, a zároveň poslúžila ako technologický most medzi Bad Company a príchodom Battlefieldu 3.

 

 

2010 - Battlefield: Bad Company 2 - PC, Xbox 360, PS3 (Frostbite 1.5)

(recenzia 8.5)

História Battlefield série

Pokračovanie Bad Company rozšírilo mierku a ukázalo silu vylepšeného Frostbite 1.5 enginu, ktorý priniesol deštrukciu budov v plnom rozsahu - od odlupovania stien až po úplné zrútenie konštrukcie. Hra sa tým výrazne odlíšila od vtedajšej konkurencie a ukázala, že bojisko môže byť dynamické a meniť sa v reálnom čase.

Kampaň nadviazala na osudy jednotky B-Company, ktorá sa tentoraz vydala po stopách ruskej experimentálnej superzbrane. Autori spojili humor a drsnú vojnovú atmosféru, čím vytvorili jeden z najpamätnejších singleplayerov v sérii. Multiplayer ponúkol výborné mapy ako Arica Harbor či Valparaiso, realistickú balistiku, systém tried a nový mód Rush, ktorý sa stal základom pre ďalšie roky.

Na PC séria konečne dostala plnohodnotnú verziu so 32 hráčmi, dedikovanými servermi a vysokou technickou kvalitou. Bad Company 2 sa tak stala prirodzeným mostom medzi konzolovou a klasickou PC líniou a položila základy pre ďalší veľký skok, ktorý prišiel s Battlefield 3.

Zo zaujímavostí:

  • DICE počas vývoja testovalo aj sandboxový mód s úplne zničiteľným mestom - engine to zvládal, ale výkon konzol nie. Preto ostala len čiastočná deštrukcia.
  • Vietnamská expanzia vznikla pôvodne ako fan mod, ktorý DICE odkúpilo a dokončilo ako oficiálne DLC.
  • Vývojári si všimli, že 70 % hráčov multiplayeru používalo len 3 zbrane - preto vznikol „Balance Patch“, ktorý inšpiroval neskoršie herné metriky v DICE.

 

 

2010 - Battlefield: Bad Company 2: Vietnam - expanzia

(recenzia 9.0)

História Battlefield série

Rozšírenie Vinam pre Bad Company 2 prinieslo radikálnu zmenu prostredia aj atmosféry. Autori sa vrátili k džungľovým bojom šesťdesiatych rokov a ponúkli päť nových máp - napríklad Hill 137 či Vantage Point - s hustou vegetáciou, rozbitými dedinami a silným zmyslom pre dobovú autenticitu. Hráči dostali k dispozícii viac než 15 nových zbraní vrátane ikonických M16A1 a AK-47, spolu s helikoptérami Huey a vozidlami prispôsobenými terénu juhovýchodnej Ázie. 

Expanzia bola prístupná priamo z menu hlavnej hry, ale pôsobila ako samostatný titul - s vlastným štýlom, tematikou aj rytmom boja. Dodnes sa považuje za jedno z najlepších a najprepracovanejších DLC v histórii série, ktoré ukázalo, ako silno dokáže prostredie zmeniť celkový zážitok z Battlefieldu.

 

 

2010 - Battlefield Online - PC (Refractor 2) (vydaný len v Južnej Kórei)

História Battlefield série

Battlefield Online bol menej známym, regionálne limitovaným experimentom, ktorý vznikol v spolupráci medzi EA DICE a kórejským štúdiom Neowiz Games. Šlo o remake Battlefieldu 2 upravený pre ázijský trh - s free-to-play modelom, prístupom cez online launcher a výrazne upravenou hrateľnosťou.

Hra ponúkala väčšinu máp a vozidiel z BF2, no s vylepšenou grafikou, rýchlejším respawnom a menším dôrazom na taktiku. Kvôli regionálnym serverom bola dostupná len v Južnej Kórei a Japonsku a mala podporu maximálne 100 hráčov na jednej mape, čo bolo na tú dobu unikátne.

Projekt mal solídny štart, ale o tri roky neskôr bol ukončený kvôli malému záujmu mimo Ázie. Battlefield Online je dnes zberateľskou kuriozitou - jediný oficiálny Battlefield, ktorý nikdy neopustil kórejské servery, a zároveň predchodca neskorších online pokusov EA.

 

 

2011 - Battlefield Play4Free - PC (Refractor 2)

História Battlefield série

Po skúsenostiach s Heroes sa EA rozhodlo vytvoriť serióznejší free-to-play Battlefield určený pre hráčov, ktorí chceli realistickejší boj bez nutnosti plnej hry. Battlefield Play4Free kombinoval mapy a vozidlá z BF2 so zbraňami a výbavou z Bad Company 2, čím vznikol hybrid známy ako „Battlefield light“.

Hra si zachovala základné prvky série - triedy, vozidlá, Conquest mód - ale bežala priamo z prehliadača cez plugin. Napriek skromnej grafike mala pomerne veľkú hráčsku základňu a zaujala tých, ktorí chceli rýchly vstup do bitky bez veľkej inštalácie.

Zlom nastal, keď EA pridalo mikrotransakcie aj na výkonové zbrane, čo vyvolalo kritiku komunity. Projekt bol preto po štyroch rokoch ukončený v roku 2015. Napriek tomu bol Play4Free dôležitý pokus - EA sa na ňom naučilo, ako narábať s online ekonomikou a live-service modelmi, ktoré sa neskôr premietli do modernejších titulov ako Battlefield 2042.

 

 

2011 - Battlefield 3 - PC, Xbox 360, PS3 (Frostbite 2)

(recenzia 9.0, priemer 8.9)

História Battlefield série

Battlefield 3 predstavoval pre sériu obrovský technický a vizuálny skok. Nový Frostbite 2 engine priniesol pokročilé osvetlenie, detailné tiene, realistickú fyziku a rozšírenú deštrukciu prostredia. Hra sa stala jednou z prvých, ktorá na PC naplno využila potenciál moderných grafických kariet a podporovala 64 hráčov na jednej mape - na konzolách bol limit znížený na 24.

DICE sa vrátilo k realistickejšiemu poňatiu modernej vojny a zasadilo ju do rôznych prostredí - od nočných pouličných bojov v Teheráne po rozsiahle púštne oblasti. Okrem krátkej kampane ponúkla hra aj kooperačné misie pre dvoch hráčov, ktoré slúžili ako prepojenie medzi singleplayerom a multiplayerom. Ten bol jadrom zážitku - rýchly, taktický a vizuálne ohromujúci, s mapami ako Caspian Border, Operation Metro či Kharg Island.

Po vydaní bol Battlefield 3 rozšírený o päť veľkých balíkov - Back to Karkand, Close Quarters, Armored Kill, Aftermath a End Game - ktoré pridali nové mapy, vozidlá a herné režimy. Tieto expanzie nielen oživili klasické mapy z predchádzajúcich dielov, ale aj ukázali silu Frostbite enginu. Battlefield 3 sa stal technickým etalónom svojej éry, predal vyše 15 miliónov kópií a definitívne upevnil pozíciu série medzi najväčšími vojnovými hrami dekády.

Zo zaujímavostí:

  • Hra bola ukazovaná na E3 2011 ako „PC benchmark“, pretože DICE ju optimalizovalo primárne pre high-end zostavy - konzolové verzie boli kompromisom.
  • Interný testovací tím mal špeciálnu mapu, kde sa spawnovali len tanky na malej plošine - používala sa výhradne na ladenie fyziky.
  • Caspian Border, najikonickejšia mapa hry, bola pôvodne v pláne ako „kampaňová“ lokácia - neskôr ju prerobili pre multiplayer.

 

 

2013 - Battlefield 4 - PC, Xbox One, PS4, Xbox 360, PS3 (Frostbite 3)

(recenzia 9.0, priemer 8.1)

História Battlefield série

Battlefield 4 posunul sériu do éry novej generácie konzol a priniesol s sebou tretí vývojový stupeň enginu Frostbite 3. Ten umožnil revolučný systém Levolution, v ktorom sa mapy menili v reálnom čase - od zrútenia mrakodrapu na mape Siege of Shanghai až po zaplavenie ulíc či zničenie priehrad. Tento prvok výrazne zvýšil variabilitu bojov a stal sa jedným z najikonickejších vizuálnych efektov série.

Dej singleplayerovej kampane zasadil konflikt do blízkej budúcnosti, kde sa medzi sebou dostali do sporu USA a Čína. Kampaň bola skôr doplnkom, hlavným ťahákom zostal multiplayer s rozsiahlou ponukou máp, tried, vozidiel a možnosťou ovládať bojisko z pohľadu Commandera - funkcie, ktorá sa vrátila po dlhšej prestávke od Battlefield 2. Hra podporovala až 64 hráčov na PC a nových konzolách, čím zachovala mierku, na ktorú boli fanúšikovia zvyknutí.

V čase vydania trpel Battlefield 4 množstvom technických problémov - pádmi serverov, chybami v fyzike a nefunkčnou synchronizáciou. Napriek turbulentnému začiatku sa po sérii veľkých patchov a rozšírení ako China Rising, Second Assault, Naval Strike, Dragon’s Teeth či Final Stand stal stabilným a dodnes hraným titulom. Mnohí hráči ho považujú za posledný „tradičný“ Battlefield, ktorý spájal veľkosť máp, prepracovaný tímový systém a klasický vojenský tón série.

Zo zaujímavostí:

  • V prvých mesiacoch po vydaní mala hra tak veľa bugov, že EA zastavilo vývoj všetkých DLC, kým sa problém nevyrieši - čo bolo vtedy bezprecedentné.
  • Efekt Levolution vznikol náhodou, keď fyzikálny engine nesprávne vypočítal hmotnosť budovy a celá mapa sa zrútila - vývojári to potom premenili na funkciu.
  • Jedna z interných testovacích máp, Siege of Shanghai, mala pôvodne „neviditeľný most“, po ktorom chodili tanky - bug sa stal v komunite legendou.

 

 

2015 - Battlefield Hardline - PC, Xbox One, PS4, Xbox 360, PS3 (Frostbite 3)

(recenzia 8.0)

História Battlefield série

Po vydaní Battlefield 4 sa DICE sústredilo na ďalší veľký projekt a vývoj série dočasne prevzalo štúdio Visceral Games, známe hororovou sériou Dead Space. Hardline opustil klasické vojenské konflikty a presunul sa do sveta polície a zločinu, čím sériu výrazne tematicky osviežil. Boje prebiehali v amerických mestách, bankách, prístavoch či na diaľniciach a dôraz sa kládol na rýchlosť a mobilitu.

Kampaň bola koncipovaná ako kriminálny seriál, rozdelený do epizód so zločinmi, výsluchmi a zvratmi. Hráč v úlohe detektíva Nicka Mendozu mohol riešiť situácie stealthom, zatýkaním alebo otvoreným bojom. Tento príbehový prístup bol pre sériu netradičný, ale priniesol vítanú zmenu tempa.

Multiplayer zachoval dynamiku Battlefieldu, no namiesto tankov a stíhačiek ponúkol vozidlá SWAT tímov, motorky a vrtuľníky. Nové režimy ako Heist, Hotwire či Blood Money stavili na menšie mapy a intenzívne prestrelky. Hoci Hardline pôsobil ako odbočka a chýbal mu typický vojenský rozsah, priniesol zaujímavý experiment s mestským prostredím a ukázal všestrannosť Frostbite 3 enginu, ktorý sa neskôr opäť využil v hlavných dieloch série.

 

 

2016 - Battlefield 1 - PC, Xbox One, PS4 (Frostbite 3)

(recenzia 9.5, priemer 8.8)

História Battlefield série

Po rokoch moderných a futuristických konfliktov sa DICE rozhodlo pre odvážny krok späť - do prvej svetovej vojny, ktorú dovtedy väčšina hier obchádzala. Vďaka dokonale vyladenému enginu Frostbite 3 mohla hra realisticky zobraziť zničené krajiny, zákopy, plyn, bahno i dažďom nasiaknuté mestá. Atmosféra bola temná, vizuálne ohromujúca a z technického hľadiska patrila k vrcholom generácie.

Singleplayer pozostával z piatich samostatných „vojnových príbehov“, ktoré ukazovali konflikt z rôznych perspektív - britského tankistu, talianskeho elitného strelca, arabského rebela či francúzskeho pilota. Tieto krátke epizódy kládli dôraz na osobné osudy a drsnosť vojny namiesto heroizmu.

Multiplayer sa vrátil k masívnym bojom, tentoraz s kombináciou koní, tankov, lietadiel, obrnených vlakov a vzducholodí. Nový systém tried, dynamické počasie a veľké otvorené mapy vytvorili silný taktický zážitok. Battlefield 1 sa stal symbolom znovuzrodenia série a potvrdil, že návrat k histórii môže byť rovnako pútavý ako moderné vojny - najmä v čase, keď konkurencia mierila do budúcnosti.

Zaujímavosti:

  • DICE zvažovalo názov „Battlefield 5“, ale označenie „1“ symbolizovalo nový začiatok série aj návrat do minulosti.
  • Príbeh s arabskou bojovníčkou (Lawrence of Arabia epizóda) bol pôvodne plánovaný ako hlavná kampaň, ale autori ho rozdelili na kratšie „War Stories“.
  • Prvé interné testy ukazovali až 96 hráčov na mapu, no po mesiacoch ladenia sa vrátili k tradičným 64 kvôli výkonu.

 

 

2018 - Battlefield V - PC, Xbox One, PS4 (Frostbite 3)

(recenzia 9.0, priemer 8.1)

História Battlefield série

Po úspechu Battlefield 1 sa séria vrátila do druhej svetovej vojny, no namiesto tradičných frontov sa zamerala na menej známe boje a rôzne časti sveta. Frostbite 3 tu dosiahol svoje technické maximum - hra ponúkla detailné modely zbraní, realistické animácie a rozsiahlu deštrukciu, ktorá zasahovala celé budovy a terén.

Kampaň bola rozdelená na samostatné „War Stories“, ktoré ukazovali konflikt očami rôznych postáv - nórskej partizánky, senegalského vojaka aj britského špecialistu SAS. Hoci sa DICE snažilo o rozmanitosť, úvodný marketing pôsobil nejednoznačne a časť komunity prijala hru vlažne. Napriek tomu si Battlefield V postupne získal hráčov kvalitným multiplayerom s dynamickým počasím, systémom fortifikácií a výbornou hrateľnosťou pechoty.

Technologicky bol titul prelomový - ako jedna z prvých hier na trhu implementoval ray tracing, ktorý zvýrazňoval realistické odlesky a svetlo. Battlefield V dostával počas dvoch rokov sériu bezplatných updatov a rozšírení v rámci „Tides of War“, vrátane režimu Firestorm v štýle Battle Royale. Napokon sa stal prechodovým bodom pred ďalšou veľkou zmenou, ktorú priniesol Battlefield 2042.

Zaujímavosti:

  • V kampani „Nordlys“ sa objavila reálna postava - nórska partizánka Solveig Fia Bjørnstad, ktorá bola inšpirovaná skutočnými ženskými agentkami odporu.
  • Počas vývoja DICE uvažovalo, že do hry pridá civilné mestá v pozadí, kde by prebiehal bežný život - nápad bol zrušený pre výkon.
  • Ray tracing bol pridaný až niekoľko týždňov po vydaní - NVIDIA totiž nestihla dodať finálny SDK na čas.

 

 

2021 - Battlefield 2042 - PC, Xbox One, PS4, Xbox Series X|S, PS5 (Frostbite)

(recenzia 5.5,  priemer 7.1)

História Battlefield série

Battlefield 2042 mal byť veľkolepým návratom k masívnym mapám a obrovským bitkám, tentoraz až pre 128 hráčov. Dej sa presunul do blízkej budúcnosti poznačenej klimatickým kolapsom, kde sa bývalí vojaci bez štátu - „No-Pats“ - zapájajú do konfliktov veľmocí o zvyšky surovín. Ambícia bola jasná: prepojiť rozsah série s modernými technológiami, dynamickým počasím, dronmi a prírodnými katastrofami ako tornáda či piesočné búrky.

V praxi však titul sprevádzali zásadné problémy. Úplne prepracovaný systém postáv nahradil klasické triedy „špecialistami“, čo zmenilo rytmus boja a narušilo tímovú rovnováhu. K tomu sa pridali chyby, slabá umelá inteligencia, zlá optimalizácia a absencia základných funkcií ako server browser. Napriek technicky pôsobivému enginu Frostbite v novej verzii pôsobila hrateľnosť nevyvážene a komunita reagovala rozpačito.

Jedným svetlým bodom bol režim Battlefield Portal, ktorý umožňoval hráčom vytvárať vlastné boje s obsahom z BF1942, Bad Company 2 a BF3, vrátane nástrojov na tvorbu pravidiel a logiky hry. Hoci postupné updaty opravili množstvo chýb a vrátili do hry triedy, reputácia titulu zostala poškodená.

Battlefield 2042 sa napokon stal symbolom odklonu od koreňov série - a impulzom pre DICE, aby pri vývoji ďalšieho dielu prehodnotilo jej identitu a vrátilo sa k osvedčeným základom. Nakoniec sa tak aj stalo a prišiel prepracovaný Battlefield 6.

Zo zaujímavostí:

  • Pôvodne sa hra mala volať Battlefield: Exodus, no názov sa zmenil po tom, čo DICE plánovalo z 2042 spraviť začiatok novej časovej línie série.
  • Tornáda v hre boli procedurálne generované a každý zápas ich mal iný priebeh - táto funkcia sa ukázala ako najstabilnejšia časť hry.
  • Postava „Irish“ je návratom z Battlefieldu 4 daboval ju herec Michael K. Williams. V 2042 sa objavila ako staršia verzia tej istej postavy a hra bola venovaná jeho pamiatke po hercovej smrti.

 

 

2025 - Battlefield 6 - PC, PS5, Xbox Series X|S (Frostbite Next)

(recenzia, priemer 8.3)

História Battlefield série

Najnovší diel prichádza po štyroch rokoch a predstavuje pre sériu nový začiatok. DICE po neúspechu 2042 zjednotilo vývojové tímy a sústredilo sa na stabilitu, výkon a návrat taktického štýlu, ktorý sériu preslávil.

Dej sa odohráva v blízkej budúcnosti počas konfliktu medzi alianciou NATO a súkromnou armádou Pax Armata. Engine Frostbite Next využíva novú generáciu fyziky a rozsiahlu deštrukciu prostredia, pričom hra cieli na plynulých 120 fps bez ray tracingu - autori ho vynechali v prospech výkonu. Battlefield 6 ponúka klasické módy Conquest, Rush a Breakthrough, nový Escalation mode so stupňujúcim sa tempom boja a vylepšený Portal 2.0, ktorý umožňuje hráčom vytvárať vlastné mapy, pravidlá a scenáre. Nechýba single kampaň, ktorá však nestojí za reč. 

Vydanie je prekvapivo úspešné, žiadne väčšie chyby ani problémy, možno menšia ponuka a nevýrazné mapy, ale hrateľnosť je v multiplayeri dobrá a väčšinu fanúšikov Battlefieldu tentoraz hra nesklame. 





Páči sa mi! (+1)







Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Wow retail drakthul (4)
Čaute, rozhodol som sa skúsiť retail wow po veľmi ...
|Moj politicky odboj (8)
V novom roku, dam tomu este mesiac dva, ked sa zab...
|Lenovo legion 7 16achg6 2021 (4)
Ahoj, chcem v ntb rozšíriť SSD. Podľa špecifikácie...
|Playstation 3 (10)
Ahojte, nedávno som si kúpil z bazáru PS3 čisto kv...
|Herné slúchadlá - čo máte vy ?... (40)
Čaute, len tak zo zaujímavosti, aké herné slúchadl...
|Must see (41911)
Su veci ktore sa slovami opisat nedaju a preto pat...
|Sector hraje ... (127375)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Knihy (1)
Fórum určené pre knižné témy...
|Knihy (6420)
Sem sa mozete prist podelit o svoj zazitok z knih,...
|Screenshots (64299)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Svet, ukrajina, vojny ... (44740)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk