PRIHLÁS

Total War : Rome 2

Používateľská recenzia

PC
pridal nanuq 13.11.2013 o 13:39 pod recenzie

6.0


"Nech je mu zem ľahká.. Aby ho psy mohli vykopať a zožrať." - Tak znie celý výrok z rímskych čias, ktorým častovali Rimania svojich nepriateľov. Žiaľ, v dnešnej dobe sa to dá povedať aj o Total War: Rome 2. Cieľom môjho krátkeho článku je podrobiť kritike umelú inteligenciu, herné princípy a spôsoby, akým sa ovláda a hrá "nová" hra od Creative Assembly. 

Total War ešte nikdy nevyšla ako kompletná hra, ktorá sa dala hrať poriadne hneď od svojho vydania. Vždy obsahovala nejaké chybičky k dokonalosti. Samozrejme sú na to opravné patche, je to ako kupovať si hneď náhradné diely k novému autu. Na Metascore nelichotivých 76/100 nezodpovedá AAAčkovej hre, ktorú vývojári sľubovali. Po prvých hodinách hrania boli nespokojní hráči až pobúrení, dokonca požadovali vrátenie peňazí za nedokončenú hru. A čo bolo zlé?

- totálne nefuknčné AI bojových jednotiek aj lodí,

- absolútna pasivita NPC,

- rôzne glitche a bugy o ktorých písalo mnoho herných serverov a vlogerov na Youtube, zoznam je omnoho dlhší..

Total war hrám od jeho počiatkov. Každý, kto si obľúbi určitú hernú sériu si vždy pred vydaním ďalšej časti povie: Stačí, ak doplnia to a to, odstránia nefunkčné a vyladia potrebné detaily a bude to dokonalé. V niektorých hrách je komunita tak silná, že dokáže ovplyvniť smerovanie hry a vývojári počúvajú svojich hráčov. Uši aj oči tých v Creative Assembly asi prešli dávkou rádioaktivity, pretože inak si neviem predstaviť ignoráciu a zjednodušovanie herných princípov tejto skvelej takticko-strategickej hry. 

Nasledovné postrehy sú po odohraní celej "kampane" za Macedóncov, keď som obsadil úplne celý svet a dosiahol vojenské víťazstvo. Zamerám sa na diplomaciu, boje, užívateľske rozhranie.

Diplomacia

V porovnaní s predchádzajúcimi dielmi je diplomacia dosť orezaná. Chýbajú možnosti vymeniť provincie, čo riadne naštve hlavne ak vám chýba jedna časť z provincie aby si získal bonusy. Vzťahy so susedmi sa rapídne zhoršia keď prejdete cez jeho územie bez vojenského súhlasu. Ten sa poskytuje jednorazovo a nastálo, nie ako v predchádzajúcich dieloch, že si môžete kúpiť prechod na pár ťahov. Tento prechod sa mi podarilo získať len párkrát. Stratila sa možnosť výraznejšie ovplyvňovať politiku s kým vaši spojenci sú vo vojne, alebo v mieri. Veľakrát tak príde k situácii, keď spojenci napadnú národ s ktorým si pred pár ťahmi uzatvoril mier alebo sú spojenci, či poddaní.

Ďalšou zmenou došli aj "diplomati" - špión, hodnostár, hrdina. Prakticky všetci majú licenciu na zabitie. Všetci zabíjajú rovnako efektívne a s narastajúcim levelom likvidujú nepriateľov ako ovčie kiahne. Tu musím vyzdvihnúť možnosti, ktorými oplývajú tieto tri druhy diplomatickej moci. Každý z nich má možnosť buď oslabiť armádu alebo generála. Pri ťažších bojoch dokážu títo diplomati aj z prehratejbitky na papieri, zvrátiť víťazstvo vo váš prospech. Veď nie nadarmo sa hovorí: "Ak vlkom vládne ovca, padne skôr, akoby ovciam vládol lev.".

Rýchlosť, s akou sa naberajú skúsenosti pre diplomatický zbor je neskutočná. Prakticky po každom vydarenom útoku na nepriateľa získa jednotka level. Čím menšia papierová pravdepodobnosť úspechu, ak bol útok úspešný, tým väčšia odmena vo forme skúseností. Zmizla ale možnosť zlyhania pri misii, čiže diplomat je až do smrti nesmrteľný, inak sa zo svojich zranení stále vylíže.

Špión je perfektná jednotka pri likvidovaní nepriateľského vojska - znižuje stavy armády. Hodnostár má svoju úlohu pri podnecovaní nepokojov v mestách alebo likviduje sféru vplyvu generála na bojisku. Hrdinu som najčastejšie používal ako bonus v armáde môjho generála, prípadne likvidoval bojaschopnosť mojich nepriateľov. Tieto zmeny sa mi oproti predchádzajúcim dielom veľmi páčili.

Dosť špecifickou "jednotkou" sú armády, ktoré tiež získavajú skúsenosti za bitky rovnako ako generál pod ktorým slúžia. Väčšina schopnosti sa týka zvyšovania spôsobovaného poškodenia alebo obrany. Veľmi užitočným skillom je zvyšovanie levelu u najímaných jednotiek do armády. Prakticky zadarmo, bez boja, je možné hneď naverbovať vojakov na tretej úrovni. Získať túto skúsenosť trvá dosť, avšak v hre je na nezaplatenie. 

Umelá inteligencia a boje

Malé vyzbrojené vojsko je silnejšie ako dve flotily bojovníkov z lode. Pri dobíjaní, alebo bránení mesta s prístavom sú námorné jednotky automaticky zaradené medzi útočné, alebo brániace kapacity vojska. Ich sila je ale neporovnateľne slabšia, než im podobné jednotky z kasárni. Stalo sa mi VŽDY, že som medzi nich vypustil jednu-dve skupiny kavalerie a boli rozprášené za pár sekúnd - a to nie je vtip. 

Pri útokoch nepriateľská armáda vyčkáva, je maximálne pasívna, aj keď vlastní vo svojich radách ďalekonosné obliehacie stroje. Kavaléria neatakuje predsunuté strelecké jednotky. Útočenie zo strán, alebo prekvapivý útok zo zálohy je doslova zázrak. Dokonca aj keď má nepriateľ k dispozícii spojenca, ktorý by vás mohol napadnúť zo strany, neefektívne sa spojí s prvou armádou a vytvorí tým len veľkú kopu súložiacich panákov, ktorí sa vrhnú v jednej rovine dopredu ako valiaca sa lavína.

Viackrát sa mi stalo pri obliehaní pevnosti, ktorú si môže postaviť NPC na zvýšenie obranyschopnosti, alebo pri obsadzovaní mesta a jeho následnom obliehaní, že NPC znova čaká. Problém AI nastáva pri bombardovaní jednotiek. Prakticky mi stačilo použiť v armáde 5 skupín gréckych balistov na zlikvidovanie celej nepriateľskej armády, ktorá sa len presúvala z miesta na miesto vo vnútri pevnosti, opevnenia. Žiadnu inú aktivitu nepriateľ nevykonal!!! Žiaden útok, žiadne predsunutie lučišníkov, oštepárov, sekerníkov, dokonca ani kavaléria. Ostali za múrmi a bezpečne podľahli horúcemu oleju z mojich zbraní. 

Na taktickej mape nepriatelia unikali pred mojimi vojskami na hranice svojho územia, miesto toho, aby sa usadili v blízkosti mesta a mali tak väčšiu šancu na víťazstvo. Občas sa im to aj podarilo, avšak stačilo s jednym vojskom zablokovať mesto a s druhým krásne likvidovať posily mimo hradieb. 

Dokonca aj veľké vojská NPC ostali vo svojich lodiach, alebo na hraniciach obsadených území a čakali poslušne na svoju smrť, miesto toho aby zaútočili na najbližšie mesto nepriateľa a dobyli aspoň jedno mesto, kde by mohli načerpať sily, ktoré sa likvidujú na nepriateľskom území. 

Celkovo pasivita NPC je šokujúca. Existuje v hre pár národov, ktoré si rozširovali svoju dominanciu, iné jednoducho obsadili jedno územie, alebo provinciu a tým to padlo. Žiadna výzva, žiadne dobyvačné ambície, ani voči oveľa slabším susedom. 

Rebeli sú maximálne pasívni. Jediné na čo sa zmohli, je postávanie pri múroch mesta, aj keď je nechránené a bez posádky. Žiadne prekvapujúce obsadenie mesta rebelmi sa teda nekoná. Žiadne útoky na slabo vyzbrojených generálov. Nič! Občas som si pripadal ako Princ na poslednom jednorožcovi, ktorý sa prechádza po krajine zázrakov. 

Používateľské rozhranie

Predchádzajúce diely mali svoje jednotky  vždy pekne nakreslené, či už išlo o vojakov alebo budovy. V Rome II vsadili budovy na piktogramy a vojsko na zjednodušené nákresy v bielej farbe na farebnom poli, ktoré je dominantné pre frakciu za ktorú hráte. To, čo môžete stavať vo svojich provinciách je rozdelené do dvoch častí. Každá provincia má svoje hlavné mesto, kde máte možnosť stavať kultúrne, náboženské, námorné, obchodné a vojenské budovy. Väčšina z nich sa dá postaviť len v tomto hlavnom meste, ktoré dovoľuje postaviť 6 budov. Taktiež sa dá v hlavnom meste postaviť úroveň 4. niektorých budov, alebo zlepšujúce budovy na vojsko, ktoré sa môžu postaviť len tu. V mestách na periférii sú to hospodárske, náboženské, vojenské, námorné budovy, tu je možnosť výstavby znížená na 3-4 budovy.  

Technologický strom je dosť neprehľadný a je potrebná istá dávka trpezlivosti, kým vám dôjde, ktorá budova má na čo vplyv a ako ich efektívne skombinovať aby ste mali perfektne vycvičenú a vyzbrojenú armádu, prípadne vysokoefektívnu obchodnú provinciu.

Nesmierne zjednodušenie v tomto prípade malo zrejme zvýšiť variabilitu pri hraní, avšak pre mňa osobne to malo skôr negatívny dopad. Mestá, či provincie som skladal rovnakým štýlom. Pár ich bolo na výrobu vysokoefektívneho vojska, ostatné čisto zamerané na potraviny ako farmy pre ostatné prosperujúce provincie. Tento systém mi vyhovoval až do konca, keď  už som automaticky v malých mestách klikal na náboženstvo a obilné polia. Hoci sa mesto zväčšovalo na taktickej mape po každom rozšírení plochy, nemalo to taký "wow-efekt" ako pri stavaní hradu v Medieval 2, kde pribúdali budovy alebo menili sa obrázky po dostavaní múrov, ciest, iných budov.

Celkovou bodkou za neprehľadnosťou je výskumná mozaika rozdelená na vojenskú a sociálnu časť, v ktorej som sa asi 10 ťahov strácal. Vyriešilo to až listovanie v integrovanej wikipedii. Jednoducho chýbala celková mapa ako kedysi v Age of Empires alebo aj predchádzajúcom Shogunovi 2. 

Ku koncu hry, keď som mal obsadenú polovicu mapy, s vytrénovaným generálom, armádou a hrdinom, ktorí pridávali naverbovaným jednotkám bonusy skúsenosti a s budovami na vylepšené zbrane, brnenie a štity som verboval jednotky na 8-9 úrovni, kde v porovnaní s nepriateľmi som sa cítil ako Leonidas so svojimi 300. Dohrával som už len zo zotrvačnosti.

Hodnotenie:

Rome II som hral vo verzii 1.04 kde už malo byť vychytaných dosť múch, opravená AI a iné herné mechanizmy, ktoré prznili túto hru hneď pri vydaní. Stále sa ale nemôžem ubrániť dojmu, že vývojári chceli túto hru priblížiť čo najširšiemu spektru hráčov a pritom na seba ukuli Damoklov meč. Hra má peknú grafickú stránku, ktorú však stráva dole úplna demencia AI. Niektoré novinky v diplomatickej oblasti sú perfektným oživením série, ale absencia straty vášho vytrénovaného diplomata znižuje mieru napätia a možnosť taktického rozhodovania, na ktorú misiu svojho agenta vyšlete. Taktiež zmizli prestrihové filmy pri diplomatických akciách a tak sa vizuálne nedozviete akým spôsobom bolo vojsko, generál či mesto ovplyvnené, alebo zničené. Zvýšenie obtiažnosti, alebo aspoň predĺženie bojov nad 10 minút výrazne predĺži hrateľnosť a znovuhrateľnosť tejto hry. 

PS: Pevne verím, že moderi budú mať možnosť túto skvelú hru dotiahnuť do lepšieho stavu. V prípade Medieval 2 sa im to podarilo na jednotku. V mnohých prípadoch zlepšili hrateľnosť a herné mechanizmi lepšie ako chlapcom z Creative Assembly.

PPS: To vážne predávajú na Steame "Blood and Gore" ako DLC??? WATAFAK?


napísal nanuq 13.11.2013



Páči sa mi!

6.0
TOTAL WAR : ROME 2

Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.0
| Doom Eternal
[pridal DarkDRAGON 31.3.2020 36]
| Zombíci v hrách
[pridal Combat77 25.1.2020 26]
4.0
| Need for Speed Heat
[pridal Pucin 19.1.2020 10]
9.9
| Ultimate Doom - Nestárnuca Klasika
[pridal 29.11.2019 10]
| CrisTales (demo)
[pridal Regina Spectra 10.11.2019 0]
| Predstavenie Apple Arcade
[pridal Zemla 28.9.2019 0]
| Dojmy: Midnight Ghost Hunt - Alpha Test
[pridal tamo323 27.8.2019 0]
9.0
| The Cat Lady
[pridal de Bielawa 13.8.2019 8]
9.4
| Warhammer 40 000: Dark Heresy 2
[pridal dogyno 9.8.2019 15]
8.0
| The Sinking City
[pridal Erasermark 6.7.2019 13]
9.0
| Days Gone
[pridal TLOU MAN 44 6.5.2019 6]
8.5
| Thronebreaker: The Witcher Tales
[pridal de Bielawa 5.3.2019 6]
| Epic vs. Steam vs. hry vs. hráči
[pridal mmiminoo 3.2.2019 70]
| Prečo je Epic Games Store skvelý pre herný priemysel
[pridal Herr Roman 29.1.2019 209]
9.0
| TV: The Punisher - 1.séria
[pridal Boss Marťas 15.1.2019 10]
8.5
| Drakensang: The Dark Eye
[pridal de Bielawa 6.1.2019 7]
9.0
| Return of the Obra Dinn
[pridal Lietadlo 18.12.2018 3]

SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #122


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Prosba o pomoc so streamom (0)
Ahojte kolegovia gamery. mal by som taku malu p...
| Slúchadlá alebo reproduktory ? (2)
Som typ človeka, ktorý vôbec nikdy nepoužíval slúc...
| Vaše najdivnejšie príbehy (2)
Čaute Sectoráci. Zažili ste v živote nejáke strašn...
| F1 2019 ps4 . liga (0)
Ahojte Zhanam ludi na F1 2019 ps4,ktory by si ra...
| C&c red alert 2 yuris revenge (1)
Nejaky navod ako zahrat C&C Red Alert 2 Yuris Reve...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2020 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk